scannen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pippa
Berichten: 88
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Erichem

scannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 10:34

afgelopen vrijdag is onze merrie gescand bij de Linghoeve en ja hoor: drachtig!! Alles zag er goed uit en er was maar 1 vruchtje te zien. (nu 3 weken drachtig) , dus nog maar 10 maanden en 1 week te gaan) Nu werd ons verteld dat we over een maand terug moeten komen voor de tweede scan. Is dat gebruikelijk?
De vorige keer (in 2000) is ze namelijk maar 1x gescand (bij andere kliniek). Lingehoeve staat er namelijk om bekend dat het zogenaamde duitenwippers zijn. Bij de eerste blik op een paard krijgen ze al een dollar- c.q. euroteken in de ogen รก la Dagobert Duck. Wel zijn ze heel erg deskundig, dat moet ik er eerlijk bij zeggen.
Wat doen jullie 1 of 2 maal scannen??

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 10:37

Meestal 2x scannen wij op ons bedrijf.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 12:03

Meestal 1x scannen en dan de eerste week van juli nog een keer opvoelen.
Als het er dan af is, is er nog tijd om 1 keer te dekken.
Maar ik kan wel de merries goed schouwen omdat de hengst thuis staat, dus als een merrie hengstig wordt, merk ik dat snel genoeg.

Pippa
Berichten: 88
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 12:06

onze merrie laat ook heel makkelijk zien of ze hengstig is en bovendien hebben onze buren een hengstje die we als schouwhengst mogen gebruiken. Dacht zelf dat ze bij de Lingehoeve de tweede scan lieten maken ivm evt. tweelingdracht. Maar dat weet ik ook niet zeker.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 12:44

Ik heb mijn paard maar 1 keer laten scannen, maar het is wel gebruikelijk om het voor de zekerheid twee keer te doen.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 12:49

Ik laat ze rond de 16 dagen voor het eerst scannen. Aan het einde van het seizoen laat ik dan alle merries nog een keer doen (hoeft de DA maar 1x extra te komen voor alle 8). Tussendoor schouw ik ze wel trouwens...
Zijn er een paar (of 1 of 0 ) niet meer drachtig aan het einde van het seizoen, dan laat ik die het jaar erop vroeg weer dekken.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 12:50

PS de grootste kans op verwerpen heb je de eerste 3 maanden, dus als je nog een keer wil scannen zou ik het na die drie maanden doen..

Thora

Berichten: 457
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 13:01

Het is gebruikelijk om na de eisprong twee maal te contoleren, op 18 (14 dagen bij dubbele eisprong en dus kans op tweelingdracht) en op +/- 36 dagen. De scan op 36 dagen is nodig omdat tussen de 18 en 36 dagen heel vaak nog embryo's afgestoten worden. Er zijn ook veel mensen die hun paard een derde keer laten opvoelen, namelijk op 12 weken. Vooral voor paarden die zomers in het land lopen en niet alle dagen bekeken worden is dit aan te raden, aangezien zij na afstoten van de embryo niet opnieuw hengstig worden.

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 19:57

Ilona is net vandaag voor de tweede keer gescand. De eerste maand is risico maand dus... dan weet je het ten-ste zeker.. ik vond het iig wel fijn!!
Dus.. ach het is maar net wat je zelf wil.. maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.. en zoveel meer kost het nou ook niet!!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 22:55

mijn merrie is op 18 en op 25 dagen gescand
Over 1of weken (55-60) dagen word ze nog een keer gescand
en voor 90 dagen heb ik een da verklaring nodig voor de verzekering

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 23:01

Ik scan altijd 2, en soms zelfs 3 keer. 17 dagen, 35 dagen, en bij twijfel op 12 weken. Zoals al eerder gezegd, is de kans op absorbtie van de vrucht in de eerste 2 maanden best wel aanwezig, en daarbij kun je bij de tweede scan nog even goed kijken of het er inderdaad maar 1 is (bij de eerste scan kun je een eventueel tweede embryo nog wel eens over het hoofd zien). Geldklopperij is het dus zeker niet ; je HOEFT het niet te doen, maar voor de zekerheid (en veiligheid ivm tweelingdracht) is het wel prettig. Ieder voor zich natuurlijk !

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 09:50

Mijn merrie is op 18 dagen gescand en nu zou ze over drie weken weer gescand moeten worden. Ze is ondertussen nog steeds niet hengstig geworden en ze is nog heeeel kwaad op mijn hengst... bijten en slaan en oren in de nek. Maar mocht het vruchtje een dezer dagen nog afkomen dan zijn we er tijdens het scannen wel op tijd bij om dat op te vangen en dan kan ze eventueel met de volgende hengstigheid weer gedekt worden mocht dat nodig zijn!

Pippa
Berichten: 88
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 13:39

begrijp dus dat minstens twee keer scannen de gewoonste zaak van de wereld is. Ander vraagje, wat kost bij jullie het scannen? Bij de Lingehoeve kost het 35 euro.