Ze is drachtig ! En nu?........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Ze is drachtig ! En nu?........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 08:49

Ik heb sinds gisteren mijn nieuwe merrie thuis! Haha! *LOL* Haha!
Ben er super blij mee vooral omdat ze drachtig is. Ik heb een veearts verklaring erbij gekregen en ze is nu 6 weken.
Ik weet alleen nog niks van dit soort dingen?
Moet ik haar regelmatig door een veearts laten bezoeken?
Moet ik haar voeding aanpaasen? Of zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Alle info is welkom! Nerd

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 09:42

Wat wil je met die merrie gaan doen? Wat voor merrie is het. Waar heb je haar voor gekocht?
In de regel kan je met een drachtige merrie doorgaan met wat ze gewend is.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 09:46

het is een kruising kwpn x Paint horse. ze is drachtig van een paint.
Ik wil gewoon weten wat verstandig is qua verzorging van een drachtige merrie.
Ze is 3 jaar en we gaan voorzichtig aan het werk met haar. Beetje longeren en dan kijken hoe dat gaat en dan zien we weer verder. Geen intensieven trainingen als je dat bedoelt....

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 09:50

Zou zon merrie eerst laten wennen aan haar nieuwe omgeving. Als ze zich daar thuis en op haar gemak voelt, goed eet mooi in haar vel wordt, kan je wat gaan vragen.
Gewoon rustig opbouwen en genoeg vrije beweging in de wei of zo geven dat is het beste.
Wat betreft de drachtigheid, je kan op 3 maanden of zo nog wel even na laten kijken door je eigen DA.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 10:21

Ik weet wel goed hoe ik het moet aanpakken met het inrijden , dat was mijn vraag ook niet Knipoog Is niet mijn 1e paardje Haha!
Ik wil graag tips over voeding, veearts of andere dingen die ik moet weten.....

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 10:41

Je kunt gewoon blijven rijden op een drachtige merrie. Ik probeer zelf altijd zo lang mogelijk door te rijden. Dan blijft de merrie goed in conditie. Meestal krijgt mijn merrie zo'n drie weken voor de datum dat ze moet veulenen rust. Dan pak ik haar 2 weken na het veulenen weer op. Uiteraard pas ik de laatste maanden de training wel aan, je merrie zal zelf wel aangeven wat ze nog kan.
Verder kun je je merrie op het laatst merriebrokken gaan voeren (zelf doe ik dat niet maar ik denk dat veel mensen dat wel geven). Ik weet niet precies wanneer je daarmee moet beginnen.
Je hoeft, als alles goed gaat, je merrie echt niet regelmatig door een dierenarts na te laten kijken. Je kan haar voor de zekerheid nog een keer door je eigen DA laten scannen maar daarna hoef je er eigenlijk niet meer heen.

Succes ermee en gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 10:53

THANX!
Das fijn om te weten.... Ik heb een veearts verklaring erbij dat ze drachtig is en die is van vorige week.... dus dan is het nu gewoon lekker knuffelen en afwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 11:08

Ik kan je het boek "Veulens krijgen" van DA Joop Loomans aanraden.
Erg duidelijk boekje dat de dracht en het veulenen van de merrie stap voor stap beschrijft.
Bij www.bol.com is het te bestellen voor 13,90

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 11:22

ahhhhh! die ga ik bestellen!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 11:51

Ik heb ook doorgereden tot een maand voor de uitgerekende datum. Toen gaf ze zelf aan dat ze niet meer kon en toen ben ik gestopt. De laatste drie maanden voor de uitgerekende datum heb ik haar op merriebrok gezet, en daar heeft ze het heel goed op gedaan. Nu krijgt ze dat uiteraard nog; het veulen kan er nu van meeeten.

De eerste 8 maanden hebben ze nauwelijks extra eten nodig. Ik heb mijn merrie wel wat extra wortels ed gegeven (ik had ergens gelezen dat dat goed was. Mijn paard vond het iig errug goed Haha! ). De laatste drie maanden dus merriebrok. Mijn paard is van zichzelf heel schraal (vooral voor een Quarter/Paint), maar hier deed (doet) ze het geweldig op! Een aanrader dus. Ik heb Hippostar merrie- en veulenbrok gekozen. Het rantsoen mag ook wel wat omhoog tijdens de laatste maanden, en tijdens het zogen mag je gerust uitgaan van het dubbele (afh. van je paard natuurlijk Schijnheilig )

Verder zijn er geen extra dingen nodig. Je kunt haar idd nog een keer laten scannen, als je dat een prettig idee vindt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 11:57

Voorlopig niets extra's zoals al eerder gezegd, gewenning is veel belangrijker
Laatst bijgewerkt door sarabande op 30-05-03 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 11:57

Hippostar ken ik niet, dat zal ik eens op gaan zoeken.
dank voor je info

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 11:58

Bonnigje schreef:
Ik weet wel goed hoe ik het moet aanpakken met het inrijden , dat was mijn vraag ook niet Knipoog Is niet mijn 1e paardje Haha!
Ik wil graag tips over voeding, veearts of andere dingen die ik moet weten.....


Dat staat er toch Verward .
En het doorijden lijkt mij niet van toepassing de merrie is nog niet gereden.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 12:04

Het boekje van dierenart Paul de Vries is ook ontzettend nuttig. Daarin wordt eigenlijk elke vraag beantwoord. Over je merrie maar ook over het veulen. Ik heb er zelf erg veel aan gehad. De titel ga ik zo even voor je opzoeken ik heb hem nu namelijk niet bij de hand.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 12:18

sarabande"]
[quote="Bonnigje schreef:
Ik weet wel goed hoe ik het moet aanpakken met het inrijden , dat was mijn vraag ook niet Knipoog Is niet mijn 1e paardje Haha!
Ik wil graag tips over voeding, veearts of andere dingen die ik moet weten.....


Dat staat er toch Verward .
En het doorijden lijkt mij niet van toepassing de merrie is nog niet gereden.
[/quote]

bedoel er nix l*lligs mee hoor
Haha!
Ik was misschien niet zo duidelijk met wat ik bedoelde vandaar....
De merrie moet uiteraard eerst even aklimatiseren.
Maar over evt. extra verzorging weet ik nix.
iig bedankt voor je reactie

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 14:21

Ook met je DA bespreken voor extra-inentingen. Wij vaccineren voor rhino bij de drachtige merries.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 14:39

Teigetje schreef:
Ook met je DA bespreken voor extra-inentingen. Wij vaccineren voor rhino bij de drachtige merries.

Ik heb het niet gedaan, omdat de da zei dat het geen nut heeft als de rest van de stal niet ent. Voor mijn eigen gemoedsrust zou ik het nu waarschijnlijk wel doen. Ik heb vreselijke tijden doorgemaakt toen het rhino-virus in de buurt was. Uit verhalen van andere mensen lijkt toch aangetoond te kunnen worden dat rhino-injecties de weerstand verhoogt. Misschien dus idd een goed idee.

Oh ja , de halfjaarlijkse/jaarlijkse inentingscocktail kan ook het best binnen twee maanden voor de geboorte gegeven worden. Dan krijgt het veulen daar ook nog wat van mee.

Zhara

Berichten: 13
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 18:14

hoi, ik werk op een fokkerij en wij voeren de dragende merries vitamine e van pavo bij.
versterkt de baarmoeder en zorgt ervoor dat de nageboorte zonder problemen afkomt.
Helpt echt, hoor! *LOL*
Voor de rest zou ik gewoon met je merrie verdergaan zoals je bezig bent.
Niet te zware arbeid, maar dat weet je wel, en lekker tot de laatste dag naar buiten.
De veulens krijgen de dag na de geboorte ook een vitaminenprikje om antistoffen op te bouwen, maar hier weet je dierenarts vast meer over.
Veel succes!!

Saar.