gedrag tijdens opvoelen/scannen/insemineren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

gedrag tijdens opvoelen/scannen/insemineren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-03 10:25

Vorig jaar was mijn merrie erg lastig daarbij; ze stond te bijten, oren plat, met praam op en darmontspanners en nog steeds enorm te knijpen.
Het is toen ook niet goedgegaan ( 2 maanden drachtig geweest)
Dit jaar heb ik een andere DA; mijn mond viel open!
Zonder praam, darmontspanners stond ze keurig stil en liet het allemaal gebeuren.
Alle keren dat ze tot nu toe dit jaar gescand is was ze zo braaf! *LOL*
Sommige mensen zeggen dat ze er vorig jaar nog niet aan toe is, of dat ze nu weet wat het is? ik vind dit een beetje vergezocht, maar zeg niet dat het niet zo is.
Wat denken jullie?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 10:27

kan best hoor. Wij hebben nu ook een merrie van 5 die voor het eerst hengstig is..........kan allemaal.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 10:43

Mijn merries worden al decenia's lang gewoon zonder enkel hulp of dwangmiddel opgevoeld, door diverse dierenartsen.
Daar zijn merries bij die in de wei wel naar elkaar tikken.
Maar wij leren ze van jongsaf dat er naar mensen niet gebeten of geslagen wordt.
Alles kan je leren.
En darmontspanners lijkt me niet erg aan te raden zeker niet als ze al drachtig zijn, dan ontspant de baarmoeder zich ook, met alle gevolgen van dien.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 10:44

Het ene paard is gewoon makkelijker als de andere, vorig jaar zat Joy helemaal neit goed in der vel en dan kan ik me best voorstellen dat ze geen polonaise aan haar lijf wil.
Onze frieze merrie kan je zo los laten staan bij wijze van spreken.
Met mijn merrie nemen we geen risico en daar gaat wel de praam op en het touw om het achterbeen.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 10:48

Mijn vorige merrie was met opvoelen en scannen ook heel braaf. Konden we zo laten staan, ze gaf er niks om. Dat is wel makkelijk hoor Lachen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 10:50

En Marlous ik denk dat ze ervan geleerd heeft en liever stilstaat dan weer een praam op de neus.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 11:05

Tja, sommige merrie's reageren nu éénmaal zo. Mijn merrie is daar ook zeer gevoelig aan. Er kan eigenlijk niet gemakkelijk een dierenarts aankomen. Maar raar maar waar, Dhr. Biemans van STV mag er alles bij doen, die heeft ze altijd al geïnsemineerd, dus ja, ik denk ook wel dat de persoon die dit doet ook wel belangrijk is.

Als ik jou was zou ik in het vervolg geen middelen meer gebruiken om de merrie te dwingen, dat werkt alleen maar andersom. Er komt zoveel spanning, zowel van buiten als van binnen, en dat heeft vaak geen goede gevolgen voor de drachtigheid ...

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-03 11:19

Praam ging standaard op vorig jaar, vond het wel wat vreemd..
Darmonstpanners schijnt geen kwaad te kunnen volgens mijn dierenarts.
Maar zoals jij het nu zegt lijkt het me inderdaad heel logisch.
Mijn merrie heeft nog nooit uitgehaald, of gericht gebeten naar iemand, ze stond een soort van te klappertanden echt heel boos! Boos!
En Sjuimpje, ik denk inderdaad dat ze niet lekker in haar vel zat en even geen polonaise aan haar lijf wilde
Laatst bijgewerkt door marloes-joy op 28-05-03 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 11:32

Als ze maar goed hengstig zijn is het meestal geen probleem. Problemen ontstaan m.i. vooral als je merrie niet echt hengstig is (weinig ontsluiting) en ze er toch in gaan zitten frutten. En tuurlijk verschilt het per merrie, helemaal mee eens.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 12:23

Vorig jaar heb ik thuis 1 merrie gewoon in de stal laten scannen, die was braaf zat.
Mijn andere merrie is heel makkelijk als ze in een opvoelbox staat, maar daarbuiten kan de DA niet eens veilig inenten.
Gelukkig heb ik sinds kort een opvoelbox bij huis, wat ook handiger is met gastmerries.

Suzanne F.

Berichten: 49211
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 14:13

Kendra schreef:
Als ze maar goed hengstig zijn is het meestal geen probleem. Problemen ontstaan m.i. vooral als je merrie niet echt hengstig is (weinig ontsluiting) en ze er toch in gaan zitten frutten. En tuurlijk verschilt het per merrie, helemaal mee eens.


Opvoelen en scannen gebeurt via de anus en niet via de schede zeg maar. Dus dat heeft nisk met ontsluiting enzo te maken... Haha!

Ik denk dat Joy het nu een beetje weet hoe t gaat. Heeft denk ik niks met je dierenarts te maken tenzij hij erg ruw tegen haar was?

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-03 15:40

het enig wat me opviel is dat mijn dierenarts van vorig jaar erg lange armen had en er ook helemaal inzat, en vertelde dat ze heel ver achterin drachtig was..hoe dieper, hoe zuurder mijn merrie werd..
geen idee of dat er wat mee te maken heeft hoor
Zowiezo ben ik gewoon heel erg blij dat ze zich nu zo goed gedraagt, scheelt ook voor mij een hoop stress

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 11:04

Citaat:
Opvoelen en scannen gebeurt via de anus en niet via de schede zeg maar. Dus dat heeft nisk met ontsluiting enzo te maken... Haha!


Ja, maar je zit er wel vlak naast hoor... als ze goed hengstig zijn laten ze zich meestal echt makkelijker opvoelen!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 11:31

Ze worden ook opgevoeld en gescand als ze niet meer hengstig zijn.
B.v. om te checken of het ei eraf is, of er een vruchtje zit en of het vruchtje gegroeid is, soms zelfs om een vruchtje af te knijpen.
Dus dan moeten ze echt wel mak zijn.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 17:21

Mijn merrie is redelijk braaf met opvoelen en scannen, maar een enkele keer haalt ze wel even uit met haar achterbeen.
Het is voor haar allemaal nieuw en op een gegeven moment werd ze dat gefrunnik en dat stil staan aardig zat...Knipoog

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:57

Vorig jaar ging Ramony zitten terwijl de dierarts zijn arm in haar had. Hierdoor brak hij hem bijna. Dit jaar was ze met insemineren rustig maar vandaag was ze weer wat lastiger. Maar dat kan kloppen want het was een 18-dagen scan en ze was dus niet drachtig maar ook nog niet hengstig.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 11:40

Jammer...Binnenkort weer opnieuw insemineren dus Verward

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 19:18

mijn merrie moet begin juli bevallen van haar 4de veulen.het word het eerste veulen bij mij.vorig jaar was ze natuurlijk-gedekt en de eerste x dat ze werd gedekt, werd ze gekluisterd.wat een verschrikking!! ze was niet henstig genoeg en na de dekking bleek ze weer henstig te zijn.met het scannen was ze echt super braaf.we hebben het daarna nog 1 x geprobeerd (dekken) en ze is nogsteeds drachtig. Haha! met opvoelen/scannen in Utrecht was ze ook echt super lief met al die studenten en DA om haar heen.ik denk dat je paard gewoon niet lekker in haar vel zat op dat moment van het opvoelen.ik moet er ook niet aan denken om zo'n arm in mijn p*#@@gat te hebben. Misselijk