wat kost een pasgeboren veulen ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carin
Berichten: 312
Geregistreerd: 08-03-03

wat kost een pasgeboren veulen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 11:45

Wat kost een veulen als het net is geboren, ik bedoel ongeveer de dingen waarmee we zeker rekening mee moeten houden ? En laten bevallen in de wei of in de box ? ( zomers uiteraard ) Alvast bedankt voor de info.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 12:21

Verschillend, ligt er natuurlijk ook aan wat voor veulen het is

carin
Berichten: 312
Geregistreerd: 08-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 13:32

het zou dan een Shireveulen gaan worden.......

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 14:43

Ik denk dat ze bedoeld wat een pasgeboren veulen in onderhoud enz kost.
K weet het niet zeker hoor.

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 21:22

Ja, dat denk ik ook wel zo te lezen...............Lachen

carin
Berichten: 312
Geregistreerd: 08-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 21:34

hahaha, tjonge wat grappig ! Maarre....zijn er nog serieuze mensen die een antwoord weten ?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 21:36

carin schreef:
hahaha, tjonge wat grappig ! Maarre....zijn er nog serieuze mensen die een antwoord weten ?


Als jij een serieuze duidelijk omschreven vraag stelt wel denk ik. Op deze vraag kan niemand antwoorden alleen maar wat in fantaseren.

carin
Berichten: 312
Geregistreerd: 08-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 21:53

O.k, als er mensen zijn die net doen of ze het niet begrijpen of het écht niet begrijpen ; wat kost een veulen inderdaad in onderhoud de eerste tijd, dus als het net is geboren. Ik denk dan aan inentingen, dus dierenartskosten e.d.
Zo duidelijker ?

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 22:05

Ik dacht dat je verkoop bedoelde

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 22:08

ligt er natuurlijk aan of hij ziek is, of er complicaties zijn bij de bevalling enz.
En de kosten verschillen per dierenarts. Anders moet je die ff bellen voor prijzen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 22:16

Ik begrijp echt niet wat je bedoelt. Is er een veulen bij een merrie??? Is het jouw veulen.

arie
Berichten: 63
Geregistreerd: 26-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 23:18

Er van uitgaand dat de merrie ook van jou is en dat zich geen complicatie's voordoen, kost het je de eerste maanden niet zo veel.

Als het een Kwpn veulen is, dan betaal je ongeveer € 50,00 aan registratie
dekkingskosten en na de geboorte ook nog een keer zo iets voor het
registreren van het veulen en het paspoort.

Je kan je veulen evt. laten enten na de geboorte, hoeveel dat kost moet je aan je DA vragen.
Het veulen moet voor zijn 10de dag zijn eerste wormen kuur hebben en
dit moet je iedere 4 a 5 weken herhalen.
De merrie moet je ook ongeveer om de 5 weken ontwormen want ze schijnen als ze een veulen hebben wat gevoeliger voor wormen te zijn.

Verder zal je met de eigenaar van de stal moeten overleggen wat je evt.
voor stalling en weide geld moet betalen, want dat is overal verschillend.

Je kan ook evt. nog aan een veulenkeuring mee doen.

k hoop dat je hier iets aan hebt, succes ermee Schijnheilig

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 23:29

Het ging om een Shire.
Maar belangrijker waarom een kostenplaatje?
Koop je een pasgeboeren veulen en moet je bijdragen in de kosten
Krijg je zelf een veulen
Als carin daar antwoord op geeft kan er een bruikbaar antwoord van ons op komen.

carin
Berichten: 312
Geregistreerd: 08-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 09:03

Hoi, bedankt Arie, alles zo'n beetje op een rijtje en sorry Sarabande dat ik niet helemaal volledig met mijn vraag ben.
Ik heb zelf een Shiremerrie en wil haar graag laten dekken, maar vind dat ik voor die tijd wel een beetje moet weten wat ik kan verwachten qua kosten. Volgens mij kan je het wel zo gek maken als je zelf wilt, maar echt de noodzakelijke dingen....die kosten bedoel ik. Eigenlijk een beetje wat Arie allemaal beschreef....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 10:44

Tja, helaas is daar geen sluitend antwoord op te geven.
2 jaar geleden hebben wij al met al een D.A rekening van bijna FL1000,- gehad omdat de merrie aan de nageboorte bleef staan.
De DA is eerst s´nachts geweest voor spuiten maar die hielpen niet .
s´Morgens heeft hij de nageboorte uit de baarmoeder moeten pulken en daarna is hij een week lang 2x per dag langsgeweest voor spoelen en spuiten.
Vorig jaar heeft onze merrie het veulen in de laatste maanden verworpen, ook een aardige schadepost.

Zo zijn er zoveel dingen die mis kunnnen gaan, de basis kosten vallen reuze mee maar helaas blijft het daar niet altijd bij.

Weet je of de merrie al eerder geveulend heeft en of dat toen probleemloos is gegaan.
Bij een merrie die bijv. aan de nageboorte is blijven staan is de kans groter dat het nog een keer gebeurd.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 20:32

Dat is een beetje rond de E350,- als je optelt de veulenprik, halstertje, zak veulenbrok, en de behandeling van de nageboorte. Dat is wat ik eraan kwijt ben. En een aantal mensen die ik ken ook. Verder moet je de dekkosten nog bij berekenen. En een beetje het extra voer wat je merrie de laatste maanden van de dracht nodig heeft. Misschien nog eens E50,-. Registratie, tja dat is wel iets duurder bij de shire, maar dat staat in de gentle gigant wel beschreven. Anders moet je de society maar eens bellen wat dat kost. Heb je hier wat aan?

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 22:46

Mijn vorige veulen heeft (inclusief behandeling in Utrecht) ongeveer 4000 gulden gekost tot het spenen........
Het veulen dat ik nu heb kost me tot nu toe twee keer de dierenarts (veulenprik en een keer controle ivm een wondje). Die wormspuiten hoef je echt niet mee te tellen, da's een streep je per keer in het begin.......

Zo zie je de eindeloze variatie. Als je je paard thuis hebt met voldoende land met goed gras, kost een veulen je vrijwel niets extra's - ALS ALLES GOED GAAT TENMINSTE - maar als de merrie in pension staat en je bv extra moet betalen wordt het al weer een ander verhaal. Fokmerries krijgen bij ons 2 kg brok per dag, maar ik weet dat je als je geen gras hebt, je soms wel op 8 kg per dag komt.
Verder moet je veulen vanaf de vierde week (soms eerder) veulenbrokjes, heb je een halster nodig, moet ie ook gewoon naar de smid (die van ons doet veulens tot het spenen gratis), enz.

carin
Berichten: 312
Geregistreerd: 08-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 22:52

O.k, dankjewel allemaal !