Verrichtingsonderzoek Ja of Neen????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Mag het verrichtingsonderzoek blijven?

Ja het mag blijven zoals het is!
8 (34%)
Neen, het moet gewoon verdwijnen!
4 (17%)
Het mag blijven, maar dan moet het wel veranderen!
11 (47%)

Totaal aantal stemmen: 23



Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Verrichtingsonderzoek Ja of Neen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 10:44

Nu het verrichtingsonderzoek van dit voorjaar pas is afgelopen, zijn er 6 rijpaardhengsten en 3 tuigpaardhengsten goedgekeurd. In een andere topic is hier al verder op ingegaan!!!

Maar in hoeverre vinden jullie dit verrichtingsonderzoek nog belangrijk voor het KWPN. Vele mensen hier stelden reeds dat er te veel goede hengsten afvallen. Anderen stellen ook dat het verrichtingsonderzoek te belastend zou zijn voor de jonge hengsten. Nog anderen besluiten voor zichzelf dat ze geen rekening houden met de punten die tijdens het verrichtingsonderzoek aan de jonge hengsten worden gegeven, omdat het verleden al vaker heeft bewezen dat deze meestal niet tekenend zijn voor de hengst.

Vraag is dan natuurlijk moet het verrichtingsonderzoek nog blijven??? Maar als men het afschaft, gaat men dan niet het gevaar lopen dat men te veel en te gemakkelijk hengsten gaat goedkeuren, want uiteindelijk blijft het verrichtingsonderzoek een zeer goede manier om dieper in te gaan op de kwaliteiten van de hengst.

Er zijn sommige stamboeken die zulk een test niet doen zoals bijvoorbeeld het BWP, het AES,... Maar de Duitse stamboeken blijven ook trouw aan dit soort test alvorens de hengst defintitef goed te keuren.

Wat denken jullie? Mag het verrichtingsonderzoek blijven, zoals het nu is, of moet het gewoon verdwijnen, en wel systeem zou jij dan invoeren, en wat zijn jouw redenen om te zeggen "GEEN VERRICHTINGSONDERZOEK MEER" of zeggen jullie het verrichtingsonderzoek mag blijven, maar dan moet het wel veranderen, en dat kan dan zijn bijvoorbeeld verkorten, minder strenge eisen stellen, enkel sportmensen laten keuren,...!!!
Laatst bijgewerkt door Jan_VT op 23-05-03 11:08, in het totaal 2 keer bewerkt


Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 12:33

WhitneyAA schreef:
Het verrichtingsonderzoek op zich is helemaal niet verkeerd. Het geeft een
heleboel extra informatie over de aangewezen en aangeleverde hengsten.
Helaas worden er te vroeg conclusies uit getrokken, en wat nog erger is, de selectie wordt behoorlijk uitgedund naar aanleiding van deze momentopname.
Het ware beter om gewoon alle gegevens bekend te maken bij de fokkers en alle deelnemende hengsten de kans te geven (weliswaar beperkt)
in de fokkerij.
De fokkers bepalen dan zelf of een hengst een positieve bijdrage levert of niet, en laat de hengsten zich maar bewijzen in de sport. Als de prestaties tegenvallen zullen de hengsten automatisch niet meer aan de bak (bok) komen.
Het is gewoon zonde dat genetisch interessant materiaal verloren gaat door te vroege uitvallers wegens diverse omstandigheden. Zo vind ik het een grote fout van het KWPN dat nooit een Doruto zoon de kans gekregen heeft. De uitschakeling van Playboy (nu kampioen van de keuring in Finland) is nog zo een voorbeeld. Ik zag hem bij de Havikerwaard en vind het een super dressuurpaard. Een verlies voor het KWPN !


Deze visie kan ik helemaal volgen!!! Afscheffen van het onderzoek lijkt mij ook niet de beste optie. Het geeft zoals gezegd een boel informatie, en het blijft een mogelijkheid tot controle en selectie.

Meer kansen geven, en inderdaad de hengst laten presteren in de sport de fokkers zullen dan zelf wel beslissen, MAAR een zekere selectie dient er te blijven.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 12:36

Gail schreef:
Het verrichtingsonderzoek moet absoluut blijven. Al dat commentaar! Zoals ik al eerder heb gezegd: het KWPN is één van de allerbeste stamboeken met de beste resultaten in de wereld, dus doen ze kennelijk echt wel iets goed. En het verrichtingsonderzoek is helemaal niet te zwaar, alleen vallen veel hengsten uit door de te fanatieke voorbereiding die de hengsten krijgen, omdat de eigenaar ze wil doen slagen in Ermelo. En dus kunnen ze bij aanlevering al naar huis omdat ze niet door de keuring komen…
Er wordt rekening gehouden met de conditie van iedere hengst, en als een eigenaar het te vroeg vindt voor zijn hengst, dan biedt hij m toch gewoon in het najaar aan?


Dat is waar!!! Heb je gelijk in, maar hoe komt het toch dat veel hengsten in het voorjaarsonderzoek worden teruggetrokken, en er later niets meer van hoort??? En ik heb het dan over de hengsten die eventueel een dekbrevet waard zijn.

Neem nu de winnaar van de hengstenkeuring in dit jaar, waar is die gebleven??? Eerst roept de hengstenkeuring deze hengst tot winnaar uit, daarna hoor je er niets meer van, of valt hij uit??? Die hengst moet toch een zekere potentie gehad hebben, anders zou hij toch niet tot kampioen worden uitgeroepen???

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 13:47

sarabande"]
[quote="Jan_VT schreef:
[Neem nu de winnaar van de hengstenkeuring in dit jaar, waar is die gebleven??? Eerst roept de hengstenkeuring deze hengst tot winnaar uit, daarna hoor je er niets meer van, of valt hij uit??? Die hengst moet toch een zekere potentie gehad hebben, anders zou hij toch niet tot kampioen worden uitgeroepen???
[/quote]

Dat staat al op verschillende plaatsten vermeld die was aan de drugs Tong uitsteken


Tja dat had ik ook al ergens gehoord, maar wist het niet zeker? Maar zou het dan niet zo moeten geregeld zijn dat het stamboek zo iets al kan terugvinden tijdens de veterinaire keuring op de hengstenkeuring.

Dan kun je al direct zo van die valsspelers elimineren!!!

En kunnen de echte toppers winnen!!! *LOL* *LOL*

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 13:49

sarabande schreef:
Ja de beste oplossing zou idd zijn om een grotere groep beperkt te laten dekken en om de generatie interval niet te groot te maken alleen b.v. 4 jarige stermerries.
Maar dan gaat het weer om te weinig winst en misschien subsidies, dus dat zie ik nog niet gebeuren.


Stel jij dan voor dat zulke subsidies komen van de staat!!! Tja dan zal de dialoog tussen de paardensector en de overheid toch moeten op verbeteren, en inderdaad, dat zie ik dan ook niet direct gebeuren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: karinna en 51 bezoekers