Welke hengst voor deze oudere merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Welke hengst voor deze oudere merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 21:41

Wij hebben de mogelijkheid gekregen om de 21-jarige merrie te kopen, die ik vorig jaar voor de fokker waar ik altijd kwam heb verkocht. Wij doen dit om haar een goede ouwe dag te geven. Zij is echter nog te jong en gezond om zomaar op rust te gaan. Zij heeft tot nu toe na 16 dekkingen evenzoveel gezonde veulens ter wereld gebracht en wij hebben besloten haar nogmaals te laten dekken. Ik ken deze merrie al bijna 15 jaar en ik weet dat zij zich drachtig en als moeder op haar best voelt. De merrie is ook maar enkele keren onder het zadel geweest en puur voor de fok gebruikt. Maar nu welke hengst zetten wij erop. Ik heb zelf wel enkele ideeën, maar ik ben benieuwd wat jullie met zo’n merrie zouden fokken.

Haar afstamming is Jashin (v. Le Faquin) x ster v. Apalatin x ster v. Fresco x ster v. Nicolas xx x ster v.?. Zij is bijna 50% engels volbloed. Hier enkele gegevens uit het keuringsrapport van 1985. Het commentaar was Rijtypische merrie, die wat gespierder moest met voldoende bewegingen. Bijna alles was goed (type,schoft, rug, croupe,benen, stap en draf), de hals was armgespierd, de schouder was goed maar duidelijk steil, de lendenen waren armgespierd. Indien de eigenaar destijds terug de ring in was gekomen, had de merrie het sterpredikaat gekregen (en ja, dat weet ik 100% zeker). Zij hebben dat niet gedaan en zijn naar huis gegaan.

De merrie is nu nog keihard op de benen. Zij is een hele vriendelijke merrie, maar wel erg heet en snel onrustig. Dus bij voorkeur geen hengst die erg moeilijke karakters fokt. Tot nu toe heeft zij 14 veulens gehad van een eigen hengst (Samber x Maykel), 1 van Nepal en 1 van Jet Set D (dit jaar). De veulens waren over het algemeen chique, hoogbenige veulens. De halzen waren wel vaak aan de korte kant, maar dat kan ook aan de hengsten hebben gelegen. De gangen zijn ook voldoende bij alle nakomelingen, ze hebben allen veel springvermogen en het zijnleuke sportpaarden.

Ik wil voor haar een springgefokte hengst nemen, die in ieder geval wat meer wat meer elasticiteit geeft en een goede lendenpartij heeft. De voorkeur gaat uit naar een niet al te dure hengst. Zelf heb ik mijn oog laten vallen op Carry Wind, holsteiner hengst, Corrado I x Locato x Rocco, voornamelijk omdat ik vond dat de bloedlijnen goed op elkaar aansloten en hij naar het schijnt elastisch is. Echter dan wordt het een Register A veulen. Verder hebben we gekeken naar Orion Fortuna, Ohorn en Equador.

Wat voor hengst zouden jullie voor deze merrie kiezen en wat vinden jullie van Carry Wind (zie www.watermolen.net)

Hier enkele foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 22:03

Je kan een hengst gebruiken die wat compact is, de merrie is vrij lang en recht in de bovenlijn. Ze lijkt zo voldoende maat te hebben, vererfd ze dat ook??
Kijk eens naar de bewezen bewegingsverervers die springgericht gefokt zijn. Wanneer je zeker weet dat de merrie drachtig wordt zou ik de keuze niet helemaal van de prijs af laten hangen.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 22:27

De merrie fokt idd veel maat. Vorig jaar werd ze na één keer insimineren drachtig. Het jaar daarvoor is ze bewust niet gedekt en daarvoor altijd natuurlijk gedekt. Ik verwacht eigenlijk wel dat ze goed pakt. Wat voor hengsten heb jij in gedachten?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 23:07

Ja het klinkt wat afgezaagd, maar zon merrie kan enkele zeer actuele springefokte hengsten die goed fokken en zowel springen als veel beweging brengen. Maar beide hebben zij een langgelijnde merrie nodig. n.l. Cantos en Goodtimes. Maar het is maar een voorstel.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 23:41

Als je een goedkope hengst zoekt, kan je de mijne nemen Haha! die is erg elastisch en goedgekeurd bij het NAS, dus je krijgt zowieso volledig NAS papier *LOL*

Maar verder, ik ben echt een Equador fan en dat is een mooie, vrij stevige hengst met goede bespiering. Dus dat zou mijn keuze zijn. De moeder van mijn hengst heb ik daar ook door laten insemineren. (nu nog hopen op een equadorzoon met stipjes Haha! )

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 23:54

sarabande schreef:
Ja het klinkt wat afgezaagd, maar zon merrie kan enkele zeer actuele springefokte hengsten die goed fokken en zowel springen als veel beweging brengen. Maar beide hebben zij een langgelijnde merrie nodig. n.l. Cantos en Goodtimes. Maar het is maar een voorstel.


Jah Cantos is een leuke springhens, heeft ook al veel goede veulens gebracht, in onderstaand topic staan een aantal fotoos van cantos kids, misschien wel interessant:

[FA] Welke hengst? HELP kom er niet uit!!!

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 08:47

Cantos of Goodtimes vind ik ook een goede keuze. Verder zou nog kunnen Marlon, Matterhorn of Heartbreaker of Hemmingway. Met die merrie kan je eigenlijk alle kanten uit. De hengst moet wel een langgelijnde merrie nodig hebben en zelf vrij compact zijn en een goede bovenlijn hebben

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 10:32

Cantos en Goodtimes vind ik zelf ook erg interessant, alleen liggen die twee qua dekgeld dit jaar buiten het budget. Zelfde geldt overigens voor Heartbreaker. Het zijn wel interessante hengsten voor volgend jaar. Relrite moet volgende maand nog geopereerd worden en ik weet nog niet hoe duur dat uit gaat vallen, dus vandaar dat we nog geen al te dure hengst willen nemen. De andere hengsten zal ik eens nagaan, even verder spitten in mijn hengstenboeken/folders en indexen Haha! .

Wat vinden jullie van Casantos, de zoon van Cantos?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 10:46

Casantos ga je wel met een A papier beginnen en je weet niets over zijn fokkerij. Ik raadde juist om de leeftijd van jouw merrie bewezen hengsten aan.
Vond Casantos een mooie hengst, maar hij is vrij lang gelijnd in tegenstelling tot pa en zelf had ik een bemerking op zijn kruisvorm en lengte van het kruis.
Dat zijn geen exterieurpunten waar jij mee verder komt denk ik.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 21:28

Nee, dat denk ik ook niet. Ik twijfel nog wel heel erg, maar moet toch snel beslissen. We gaan van het weekend om de tafel zitten met de huidige eigenaar voor de aankoop en bij de eerst volgende keer dat ze hengstig is, is het wel handig als ik weet welke hengst ik bij haar wil hebben.

Het KWPN adviseerde vorig jaar overigens Cabochon en Gribaldi bij deze merrie Verward . Het hoe en waarom is me even ontschoten.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 21:37

Cabuchon kan ik me iets bij voorstellen, Farrington ook, maar Gribaldi????

Wie bij het KWPN adviseerde dat ben ik wel benieuwd naar sinds ze geen hengst van hem willen hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 21:37

Wij hebben momenteel een veulen van Jumpilot Z bij onze merrie lopen.
Het is een erg mooi veulen met goede gangen en een leuk karakter.
Bij de kraamstal en in m´n profiel staan al wat foto´s.
Jumpilot is een Pilotx E.Romano, het is een schimmel van 1.63 en springt momenteel 1.40.
Hij staat ter dekking bij E. Smits 077-3988235 of 06-54354369.
Hij dekt ook natuurlijk.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 21:51

sarabande schreef:
Cabuchon kan ik me iets bij voorstellen, Farrington ook, maar Gribaldi????

Wie bij het KWPN adviseerde dat ben ik wel benieuwd naar sinds ze geen hengst van hem willen hebben


Ik zal eens vragen of degene die het advies vroeg bij het KWPN het mailtje nog heeft, waarin de aanbevolen hengsten stonden. Farrington en Cabochon vind ik persoonlijk leuke hengsten, zou jij / zouden jullie de dressuurgefokte richting kiezen bij deze merrie?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 22:39

Bij een merrie van die leeftijd en met dat bloed kan je kiezen.
De hengsten die ik eerst adviseerde zijn multifunctioneel en hebben hun sporen verdient.
Goodtimes levert toppers in beide dicsiplines, Cantos lijkt dat door de beweging die hij doorfokt en zijn prestatie moederlijn ook te gaan doen. Maar als je dressuur wilt fokken kan je ook die richting in en is Cabuchon zeker een optie

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 00:38

Qua dekgeld denk ik niet.....

Maar als het geld een probleem is zou ik voor een jonge hengst gaan,

Op chique merrie is deze hengst misschien wel een optie (is geen heethoofd) En heeft mooie all-round cyfers:
Afbeelding
Afbeelding
Dekgeld: € 800.- Bij verzenden € 850.-. Bij gust retour: € 500.-

Cat no. KWPN-HK 2002 128 - 17 februari 1999, Schimmel br.geb.
Stokmaat: 1.69 m
Pijpomvang: 20 cm
V: Corland 89.9352 Stb
M: Joukje 91.1575 keur Stb
MV: Derrick 85.2060 Stb
Fokker: J.G.C.Roelofzen-van Straaten te Harderwijk
Eigenaar: K.Stekelenburg,Smalriemseweg 64, 4112 ND Beusichem C.Drost,De Dijk 3,3911 SM Achterberg Paardencentrum De Dalhoeve, Weteringstraat 4,6659 KM Wamel
Sir Corland is een goed ontwikkelde, rijtypische hengst, die goed in het rechthoeksmodel staat. Het hoofd zou sprekender moeten zijn. De bovenlijn is goed. Het achterbeen is gebogen. Het fundament heeft voldoende kwaliteit. De hoeven zijn goed ontwikkeld. Behaalde punten bij de verschillende verrichtingen
Dressuur Springen
stap draf galop aanleg afdruk techniek vermogen aanleg
7,5 7,5 8 7,5 8 8,5 9 8,5

Een ijzersterke sportstam met daarin via Derrick en Zadòk tweemaal het gewaardeerde bloed van Nimmerdor,krijgt een finishing touch van de Internationale springhengst Corland.Moeder Joukje heeft een goede test op haar naam staan.Haar moeder Fleur heeft nationaal gesprongen en haar vader Zadòk (mv.Marco Polo)liep op achtjarige leeftijd overtuigend in wereldbekerwedstrijden.De derde merrie op rij is de prestatiemerrie Belleamie (v.Le Mexico),die maar liefst vier (inter-)nationale paarden heeft gebracht.Haar moeder (Uron x Orlando)stond aan de basis van meerdere nationale springpaarden en de goedgekeurde hengst Fair Play.

Onderzoekrapport
Sir Corland is een eerlijke,betrouwbare,enigszins flegmatieke hengst. Hij heeft ruim voldoende bereidheid om te werken en laat zich goed bewerken. De stap is zuiver en goed van ruimte.De draf is goed van ruimte.Hij heeft een goede afdruk, veel souplesse en ruim voldoende houding.In galop heeft Sir Corland veel ruimte. Hij galoppeert met een goed onderspringend achterbeen en heeft veel balans en veel souplesse. Als dressuurpaard heeft Sir Corland veel aanleg en hij geeft zijn ruiter een zeer goed gevoel.
Als springpaard heeft Sir Corland veel afdruk. Hij springt met een goede voorbeentechniek,een zeer goede bascule en maakt de sprong achter zeer goed af.Sir Corland lijkt voorzichtig en toont over zeer veel vermogen te beschikken. Als springpaard heeft Sir Corland veel tot zeer veel aanleg en hij geeft zijn ruiter een zeer goed gevoel. Op stal en in de omgang gedraagt de hengst zich normaal.
Rapport van de
bezichtiging in 2002 van
de moeder:

Protocol:
Joukje is een fors ontwikkelde, voldoende rijtypische merrie,die zeer goed in het rechthoeksmodel staat.Het hoofd is voldoende sprekend en iets lang.De nek is voldoende van lengte en vorm. De hals is ruim voldoende van lengte,ruim voldoende gespierd en voldoende gevormd.De hals is iets horizontaal aangezet. De schoft is goed ontwikkeld en goed van lengte. De schouder is ruim voldoende van lengte en voldoende van ligging.De rug is normaal gevormd.De lendenen zijn iets bol,goed gespierd en goed aangesloten.De croupe is voldoende van lengte en ligging. De croupe is breed en goed gespierd.De broekspier zou meer lengte moeten hebben. Het voorbeen is correct gesteld. De koot is kort en iets steil. Het achterbeen is correct gesteld. De voeten zijn breed,de verzenen zijn voldoende ontwikkeld. Het beenwerk is goed ontwikkeld en matig van kwaliteit.De stap is zuiver en heeft voldoende ruimte. De draf heeft ruim voldoende ruimte,ruim voldoende afdruk en voldoende houding.

Stokmaat: 1.70 m / kleur donkerbruin

Veterinair rapport
Geen bijzonderheden. Het onderzoek is uitgevoerd van 20 maart t/m 22 mei 2002.
CORLAND 89.9352 STB COR DE LA BRYÈRE RANTZAU XX
QUENOTTE SF
THYRA HSP HOLST LANDGRAF I
ODETTA HSP
JOUKJE KEUR STB 91.1575 DERRICK LUCKY BOY XX PREF
VENUS STER PREF
FLEUR SPORT (SPR) ZADOK
BELLEAMIE-S PREF PREST

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 08:53

Hallo,


Ik heb dit jaar een heel mooi veulen van Haarlem, bij mijn enigzeins klassieke merrie.....

Haarlem... ( voltaire x Irco Polo), het is een springen gefokte hengst, maar hij geeft toch veel beweging ......kwa extrerieur is het ook een plaatje en om de prijs hoef je het al helemaal niet te laten, ik was incl 730 euro kwijt, excl was hij 675 euro...Het karakter van deze hengst en zijn veulens zijn ook heel goed....Jenneke heeft toen al tegen mij gezegd, dat het allemaal schatjes waren de Haarlem veulens en die van mij is ook hartstikke lief en gemakkelijker in de omgang dan mijn Matterhorn veulen, die was niet de gemakklijkste..Mijn merrie is nl ook wel wat een heet, al zie je dat niet aan de buitenkant....( klassiek) , toch voert zij 50 % engels volbloed...


.Nobility is ook beschikbaar voor dit dekgeld en dit is ook een hele mooie hengst en zeker een goede beweger , voor een hensgt die springen is gefokt....Lux x Wagenaar x Jurriaan, meende ik...is zijn bloedlijn...

Deze 2 hengsten staan alletwee ter dekking bij de Ritta hoeve van G Post...te Middelbert, ( groningen)


Sigrid

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-03 10:07

sigrid1182 schreef:
Ik heb dit jaar een heel mooi veulen van Haarlem, bij mijn enigzeins klassieke merrie.....

Haarlem... ( voltaire x Irco Polo), het is een springen gefokte hengst, maar hij geeft toch veel beweging ......

Deze 2 hengsten staan alletwee ter dekking bij de Ritta hoeve van G Post...te Middelbert, ( groningen)


Ik had Haarlem toen ik net aan het zoeken was al op mijn lijstje staan, o.a. vanwege het Irco Polo bloed. Ik heb hem later weggestreept, omdat ik zo gauw niet kon vinden of en waar hij nog ter dekking stond. Ik ging er maar vanuit dat hij boven het "budget" zat. Niet dus Haha! , ik ga hem nog even bestuderen.


Sir Corland is niet helemaal mijn type hengst, wat niet wil zeggen dat ik hem nooit zal gebruiken als hij goed bij mijn merrie past. Maar van hem wacht ik toch liever eerst het veulenrapport af.

Misschien is Cabochon een optie voor volgend jaar, voor dit jaar is hij helaas niet haalbaar. Ik vind hem erg interessant. Ik had nog niet in de dressuurrichting gekeken voor deze merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 11:56

Het "oudje" Recruut (Marco Polo x Apollo) is een hengst die misschien ool wel past bij je merrie (50% Volbloed x 50% Trakehner van vaders kant en een Gelderse moeder met een scheutje Frans bloed).
Heeft zelf erg goed gepresteerd en ook zijn nakomelingen doen het goed zowel in de dressuur als bij het springen heeft hij div. nakomeling in de GP lopen.
Had een 9,5 voor springen en een 10 voor karakter en was verrichtingskampioen van zijn jaargang (1978).
Is al behoorlijk op leeftijd dus waarschijnlijk niet zo lang meer te krijgen.
Zijn dekgeld is met 650 euro niet erg hoog.
Hij staat ter dekking bij de fam. Klomphaar te Laren (Gld) 0573 401627
www.horse.nl.nu/klomphaar

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 19:47

Ilindra schreef:
Het "oudje" Recruut (Marco Polo x Apollo) is een hengst die misschien ool wel past bij je merrie


Van deze hengst heb ik inderdaad ook al veel leukds gezien, maar zou ik niet doen bij deze merrie, ze heeft al een vrij brede bles en recruut geeft heel veel wit.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 20:51

Hartstikke bedankt voor de reacties .

Sinds gisteren is de merrie volledig in ons eigendom. We zijn zaterdag bij een hengst wezen kijken die ons vorig jaar eigenlijk al opgevallen was en die als eerste bij ons opkwam toen we het over hengsten hadden, namelijk Orion Fortuna. We hebben lang getwijfeld hoe of wat, maar toen we hem zaterdag samen met enkele nakomelingen en het complete nakomelingenrapport hadden gezien kozen we definitief voor hem Lovers .

Sarabande, jouw aanbevelingen zal ik zeker in gedachten houden voor een volgende dekking. Echter een bewezen springgefokte bewegingsvererver is dit jaar echt niet haalbaar voor ons .

Orion Fortuna had een heel goed veulenrapport en dat terwijl de kwaliteit van de moeders matig was. Qua karakter spreekt hij ons ook erg aan, een gezond ondeugende hengst en beslist geen brutaal heethoofd Schijnheilig . Ik denk ook zeker dat hij onze merrie kan veredelen.