Is de moederlijn van een hengst Belangrijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Is de moederlijn van een hengst Belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 14:06

Nu het fokseizoen volop bezig is, is waarschijnlijk iedereen druk aan het zoeken naar een geschikte hengst, vele mensen zullen reeds een keuze hebben gemaakt.

Maar als jullie die keuze maken, houden jullie dan veel rekening met het aantal predikaten dat je kan terugvinden in de moederlijn van een hengst.

Ik geef even een voorbeeld (=louter illustrerend):

Als je een hengst al Junior STV bekijkt, zie je dat zijn moederlijn zeer predikaatrijk is. Vele merrie's zijn Keur Preferent, zelfs Keur Preferent Prestatie, bijna alle merrie's hebben meegelopen op de UTV, en daar zelfs gewonnen. Bewijst toch dat er een sterke beweging zit in de moederlijn.

Als je dan de moederlijn bekijkt van een hengst als Redford, daar zie je dat de predikaten toch enigzins minder zijn. Moeder is ster, grootmoeder is ster, daarachter wel Keur Preferent. Als je eerlijk mag zijn, toch een iets minder bewezen moederstam dan die van Junior STV (zou ook perfect een andere hengst kunnen zijn).

Ik heb over dit onderwerp al eens gesproken met enkele gereputeerde fokkers. Vele van hen stelden zeer vaak:"Die hengst x zou ik niet nemen, zijn moederstam is te zwak, te weinig predikaten, moeder is 'maar' ster,..."

Wat denken jullie hierover? Haha!


Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 15:12

holly schreef:
De echte fokkers(die hun brood daarmee verdienen) kijken inderdaad naar alles wat er bij deze hengst zit.Ouders,talent,prestaties.Soms is dat belangrijker dan karakter.Ze willen en zo goed mogelijk veulen zodat het aardig wat binnenbrengt.Geef ze eens ongelijk.
Aan de andere kant wordt er door iemand die graag eens een veulentje van zijn merrie zou willen heel anders gekeken.De hengst moet gaaf zijn,dat de ouders erg goed zijn is leuk maar geen must.Wel wordt er vaker gekeken naar karakter dan bij de fokker.


Tja dat is wel waar, hoewel ik denk dat je als hobbyfokker toch ook tracht een goed, en als het even kan een zeer goed paard te fokken;

Ook het uitbouwen van een eigen goede merrie stam is toch belangrijk niet? Tenminste als je van plan bent om jaarlijks een veulentje te fokken, als je, en ik denk dat jij dat bedoelt, slechts een enkele keer een veulentje wil fokken, zal al hetgene dat ik hierboven stelde inderdaad niet zo belangrijk zijn.

Zelf zou ik het ook niet zo erg vinden moest de moeder van de hengst 'maar' ster zijn. Als de hengst uit een bewezen vaderlijn komt maakt dat al veel goed, als daarbij de moeder van de hengst goed bloed voert (en dit kan toch ook zonder dat er een predikaat bij staat) vind ik het OK. Daarbij komt dan toch ook dat het KWPN zelf alvorens het keuren van een hengst grondig de moederlijn gaat nagaan, en daar heb ik toch ook vertrouwen in! Of vinden jullie dat je daar best enigzins mee oppast?

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 15:15

Pipo schreef:
Heel moeilijk, aangezien ik vele merries ken die super keuringspaarden zijn, maar helemaal geen goede sportpaarden. En het verschil tussen een goed keuringspaard en een goed sportpaard is gewoon nog te groot!


Zeer zeker Pipo, daar heb je een sterk punt.

Andersom is het vaak ook zo. Ik kende vroeger een merrie die zelf een predikaatrijke stam had, en goede keuringspaarden heeft gegeven. Eén van haar nakomelingen was sterk als keuringspaard, maar slaagde er niet in één sterwaardige nakomeling te geven.

Zo zie je maar!!!


Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 20:31

sarabande schreef:
Ik ga even terug naar jouw voorbeeld van Junior. Die is geboren op een bedrijf, waar het uitbrengen en keuringsklaar maken van paarden al generaties zeer professioneel tot op het hoogste niveau gebeurt. De hengsten worden door toptalenten uitgebracht. Ik wil niets afdoen aan het verankerd liggen van de beweging, want ook daarop worden de hengsten en merries bij het Vierspan geselecteerd, maar de paarden hebben ook alle kansen gekregen er zijn er altijd heel veel en wie het niet haalde daar hoorde je ook nooit wat van. Junior maakt zowel in de sport als in zijn fokkerij de verwachtingen niet waar ondanks al deze voordelen, predicaten en talenten die in hem samengebracht zijn.

Maar een gedegen stam achter de hengst is een pre. Voorbeelden te over de Molga stam, de Karla stam etc.


Mmm, ik volg je redenering wel, hoewel ik je visie over Junior STV niet echt beaam. De hengst heeft toch reeds een mooi palmares:

* Als vier - en vijfjarige was hij winnaar van de pavo cup
* In 1996 winnaar van de hengstencompetitie
* In 1997 coming stallion op de Zwolse Paardendagen
* In 2001 topper in de dressuurindex
* Anky rijdt hem naar de Grand Prix, behaalde successen met hem in Mechelen
*....

Ook zijn nakomelingen doen het toch niet slecht, je ziet er dit jaar veel opduiken in de top 250 van de merrieindexen,...

Je zou toch zeggen dat dit een palmares is waar veel hengsten niet tegen op kunnen.

Maar goed ik weet dat dit wel erg ver weg is van mijn eigen topic.

Een goede stam in een hengst is, net zoals je zegt toch wel belangrijk, ik denk dat iedereen dat hier wel vindt. Maar gaan jullie ook een hengst niet gebruiken als zijn stam niet predikaatrijk genoeg is, of, je kan het ook anders stellen, wantt het hoeft niet altijd over een hengst te gaan. Gaan jullie fokken met een merrie die niet echt een predikaatrijke achtergrond heeft?

Want binnen het KWPN is het dragen van een predikaat in de stam toch wel belangrijk. Op de hengstenkeuring bijvoorbeeld houdt de jury er rekening mee, maar ook op keuringen zal het wel meespelen. In België bijvoorbeeld is men helemaal niet zo vertrouwd met predikaten.

Het is natuurlijk een beleid waarvoor een stamboek kiest, maar misschien is het net dit beleid dat het KWPN van bv. het BWP anderscheidt???

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 20:49

gomir schreef:
MIjn merrie is sterwaardig(maar door een fout van het stamboek geen ster Verdrietig ). In de moederlijn zitten verder nauwelijk predikaten, ze zijn simpelweg bijna niet op de keuringen geweest en hebben ook maar weinig nakomelingen die wel op de stamboekkeuringen zijn geweest...De meeste zijn de sport ingegaan en uit het oog verloren. Het zou best kunnen dat de moeder van mijn merrie inmiddels in aanmerking komt voor preferent(ik dacht dat er nog 1 ster bij moest) en/of prestatie fok(ofzo).
Ik wil gewoon heel graag een veulen bij mijn merrie en denk dat er ook best een goed product uit kan komen (anders kocht ik wel wat) En ik hoop dat de merrie er ook iets 'zwaarder' door wordt.

Al heb ik het idee dat het NRPS ook minder op predikaten let dan het KWPN Verward In het NRPS-hengstenboek kom ik in ieder geval ook heel veel hengsten tegen waarvan beide ouders nauwelijks predikaten in de lijn hebben.


Dat is idd een nadeel van het systeem, de merrie's moeten eerst zelf op de keuringen komen, en de nakomelingen ook.

Als men dat niet doet, komen er ook geen predikaten!!! Als ze er staan dan is het zoals Sarabande zegt een pré, zijn ze er niet, dan kijk je gewoon naar je merrie, vaak is dat nog het beste, of is dat toch het belangrijkste feit waarop je gaat letten in je hengstenkeuze!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 20:52

gomir schreef:
MIjn merrie is sterwaardig(maar door een fout van het stamboek geen ster Verdrietig ). In de moederlijn zitten verder nauwelijk predikaten, ze zijn simpelweg bijna niet op de keuringen geweest en hebben ook maar weinig nakomelingen die wel op de stamboekkeuringen zijn geweest...De meeste zijn de sport ingegaan en uit het oog verloren. Het zou best kunnen dat de moeder van mijn merrie inmiddels in aanmerking komt voor preferent(ik dacht dat er nog 1 ster bij moest) en/of prestatie fok(ofzo).
Ik wil gewoon heel graag een veulen bij mijn merrie en denk dat er ook best een goed product uit kan komen (anders kocht ik wel wat) En ik hoop dat de merrie er ook iets 'zwaarder' door wordt.

Al heb ik het idee dat het NRPS ook minder op predikaten let dan het KWPN Verward In het NRPS-hengstenboek kom ik in ieder geval ook heel veel hengsten tegen waarvan beide ouders nauwelijks predikaten in de lijn hebben.


Dat is idd een nadeel van het systeem, de merrie's moeten eerst zelf op de keuringen komen, en de nakomelingen ook.

Als men dat niet doet, komen er ook geen predikaten!!! Als ze er staan dan is het zoals Sarabande zegt een pré, zijn ze er niet, dan kijk je gewoon naar je merrie, vaak is dat nog het beste, of is dat toch het belangrijkste feit waarop je gaat letten in je hengstenkeuze!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 20:54

Oeps die laatste kwam even dubbel! sorry!!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 15:42

Daar zou ik toch ook niet voor zijn geweest, dat afschaffen van het keuringssysteem aan de hand. Het is in mijn ogen zeer belangrijk voor de fokkers. Zoals hier gezegd, kunnen ze er hun fokproducten meten met andere fokproducten, het geeft de fokker een goede indicator of hij al dan niet goed aan het fokken is, aan de andere kant krijg je als fokker zeer snel, vaak reeds na de eerste jaargang van een hengst, informatie over de fokproducten van de hengst.

Ook zijn de keuringen een goede indicator voor het stamboek zelf, zij kunnen zo via hun keurders op een goede wijze op de hoogte blijven van de nafok van bepaalde hengsten, weliswaar enkel op basis van exterieur, maar dat is in mijn ogen een belangrijk startpunt dat je niet uit het oog mag verliezen om tot een goed sportpaard te komen.

Uit deze keuringen groeit het predikatensysyteem, wat toch ook een goede indicator is om de minder goede, van de goede en de nog betere paarden te scheiden.

Het zou inderdaad beter zijn dat de predikaten zich misschien niet zo sterk toespitsten op de factor exterieur, maar kijk naar PROK-, Prestatie-, ... predikaten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 bezoekers