Doruto (het artikel uit de serie Stempelhengsten)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 13:48

WhitneyAA schreef:
In de handen van profs waren Doruto nakomelingen winnaars, bij de hobbyruiters dikwijls geen land mee te bezeilen.
Datzelfde herken ik bij veel afstammelingen van Jazz.


Slapen Slapen Slapen Slapen Slapen Slapen Slapen Slapen

Daar gaan we weer!!! Wat hebben de paarden binnen het KWPN toch allemaal een slecht karakter???????


Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 15:20

sarabande"]
[quote="Jan_VT"][quote="WhitneyAA schreef:
In de handen van profs waren Doruto nakomelingen winnaars, bij de hobbyruiters dikwijls geen land mee te bezeilen.
Datzelfde herken ik bij veel afstammelingen van Jazz.


Slapen Slapen Slapen Slapen Slapen Slapen Slapen Slapen

Daar gaan we weer!!! Wat hebben de paarden binnen het KWPN toch allemaal een slecht karakter???????
[/quote]

Dit is een typische reaktie van iemand, Jan VT dus, die absoluut niet op de hoogte is. Zelfs de profs hadden moeite met hun Doruto's en in handen van gewone ruiters, hetgeen in die tijd heel wat anders was, zag je ze zelden.
[/quote]

Haha! Haha! Haha!

Ik zat op reactie's te wachten! Weeral reageren sommige mensen hier iets te snel.

Het ging mij hier niet om Doruto alleen he. Maar ik krijg er soms wel de kriebels van als zoals vele hier op bokt constant, het mag gaan over welke hengst ook, Jazz, Ferro, Junior STV, Pion, Doruto, Amor, Zandigo, Democraat, ... noem maar op welke steeds beginnen te sakkeren over het feit dat die hengsten 'moeilkijke karakters' doorfokken.

Tja, we zijn nu éénmaal geen kermispaarden aan het fokken he, tenminste ik niet. Ik heb er best wel graag wat pit in, en voldoende karakter,... en ja soms moet je dan wel eens 'vechten' tegen dat karaktertje. Maar als je ruiter genoeg bent moet dat best kunnen. En geloof me Sarabande ook als amateur (mits een goede begeleiding) kan dat best. Je moet het is proberen!!! Je kan er nog veel van opsteken!!! Haha! Haha!

Wat dat 'op de hoogte zijn' betreft, ik zou zeggen spreek voor jezelf! Ieder heeft zijn bagage, en doet daarmee wat hij denkt dat het beste is,...

Of heb jij misschien de kip met de goude eieren (of hier misschien beter 'goude raad') op je stal staan.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 16:33

joostvangestel schreef:
Hmm, soms zie ik ook wel in Engelse termen een uitdrukking als "Een pony/paard met veel karakter." Dat betekent dat dat er eentje is die weet wat hij wil. Het paard heeft een persoonlijkheid en wil als gelijke behandeld worden (niet zo vreemd toch, ze zijn ook veel groter dan wij). Als je hun vertrouwen wint, dan heb je aan zo'n paard heel veel, soms wel meer dan aan een paard dat slaafs volgt wat je wil. Volgens mij betekent een moeilijk karakter zeker ook niet oneerlijk/gemeen. Er zijn heel wat gradaties in karaktertrekken van een paard.


Tja, maar in vele forums zie je dan wel dat vele mensen 'afraden' om met desbetreffende hengsten te fokken, net omwille van die 'karaktertrekken' die zouden doorvererfd worden. Wat men nu net bedoel met die 'karaktertrekken' daar zou ik mij nu ook niet onmiddellijk over durven uitspreken, maar ik meen wel af te leiden, dat als je iemand afraadt, of waarschuwt om met een bepaalde hengst te fokken, omwille van het feit dat hij die karaktertrekken doorfokt, dit toch niet echt positief bedoeld is...

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 01:44

sarabande schreef:
[quote="Jan_VT]Wat dat 'op de hoogte zijn' betreft, ik zou zeggen spreek voor jezelf! Ieder heeft zijn bagage, en doet daarmee wat hij denkt dat het beste is,...

Of heb jij misschien de kip met de goude eieren (of hier misschien beter 'goude raad') op je stal staan.

Mal dat veel mensen direkt zo persoonlijk worden. Maar jouw reactie met de smileys sloeg op een opmerking over Doruto die de waarheid is. Als je iets anders bedoelt moet je dat beter uitleggen. En wat betreft deelnemers aan forums, vaak zijn degene die het over karakters hebben gebruikers van paarden of ze zien ze "bij ons op stal". Fokkers hebben het altijd over combinaties en zelden over alleen wat de hengst brengt. Dat is ook de realiteit want iedere hengst is zo goed als de combinatie die hij maakt.


Had het niet persoonlijk genomen hoor!!!

Maar even voor alle duidelijkheid, in mijn eerste bericht, had ik het over paarden in het algemeen, dus niet echt bedoeld op doruto zelf!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: n_twinkel, SentiBot en 3 bezoekers