De hengst Contango!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

De hengst Contango!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 22:50

Ik wil graag wat meer informatie over deze hengst. O.a. ras, prestatie's , vererving van karaktereigenschappen en misschien dat iemand nog een plaatje voor mij heeft? Iemand die misschien ervaringen heeft met een afstamming van Contango?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 23:31

Zie mijn profiel

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 11:48

Contango geeft goed bewegende nakomelingen en met veel dressuuraanleg. Ik ken er 1 uit een Vincent moeder, schitterende mooie vos met prachtig front en heel veel beweging. Alleen wel eerlijk karakter maar niet gemakkelijk, tamelijk heet en snel gespannen. Als je ermee om kunt gaan een wereldpaard. Wout-Jan van der Schans rijdt de 2 volle broers Maroon en Newton ook van Contango. Deze kunnen beter springen maar bewegen zeker ook niet verkeerd.

Het is 1 van mijn favoriete hengsten

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 12:02

Inderdaad, dit is zeker niet een van de minste hengsten van het KWPN, fokt fijne dressuurpaarden met maat, voor zover ik ken. Het is in ieder geval best wel gewild. Als de hengst terug zou komen naar Nederland denk ik dat ie best wel wat zou dekken!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 12:20

Als ik vanmiddag thuis ben dan heb ik wel het een en ander voor je aan informatie.
Een foto en nog wat gegevens, dus nog even geduld.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 12:24

_Rick schreef:
fokt fijne dressuurpaarden met maat, voor zover ik ken.


Contango fokt groot, klein, donker, vos, veel wit, weinig wit, properig, langelijnd enz!! dat is het enige nadeel van Contango fokt extreem wisselend, vaak fijne karakters (een beetje wispelturig soms) bewerkbare paarden maar wel laat bloeiers, tja de yanks weten wel wat goed is hoor...

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 12:30


Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 12:50

En terecht, tis een goede fokhengst, kreeg hier een slecht afstammelingen rapport, kun je zien wat er van terecht komt.
Niemand kan goed veulens beoordelen, daarom kunnen ze dat ook net zo goed afschaffen, alleen kijken naar navelbreukjes en beenstanden etc. Niet naar beweging en alles aan het lichaam lineair zitten scoren.

Maar dat is mijn idee Lachen Zal er wel niet van komen verder Tong uitsteken

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 13:30

ik was laatst samen met pipo op de ZZGP in Bunschoten. Daar liepen zeker wel een stuk of 8 contango's tussen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 14:01

Ik heb er een paar gezien, en het waren stuk voor stuk vossen met veel wit. Wel mooie paarden die ook goed konden bewegen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 14:05

De vader van contango is Contender en die vind ik echt helemaal geweldig.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 16:03

Ik heb op de dalhoeve een paar nakomelingen gezien, inderdaad veel vossen maar met super bewegingen!! Daarom ook 1 van mijn favo hengsten..

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 17:15

Ik heb het filmpje gezien van de hengst en moet zeggen dat ik er wel een beetje weg van ben. Leuk kleurtje en een ontzettend stoer koppie!

Zijn ze makkelijk qua karakter of niet?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 18:18

Geb. datum: 30-apr-1988
Pijpomvang: 22

Stamboeknr.: 88.8571 Stb (ex 33.05010.88 Old)
Naam fokker: E. Wichmann
Woonplaats: 2905 Edewecht, BRD

Kleur: donkerbruin
Stokmaat: 173

Verrichtingsverslag
Hengstleistungsprüfung Medingen (BRD) 1991
totaal: 146.89 punten, 1e van 52 deelnemers
dressuur 142.03 ptn, 1e; springen 141.27 ptn, 1e

Verrichting Ermelo 1993 (08-03 t/m 26-03; verkort onderzoek)
Contango heeft reeds in 1991 een verrichtingsonderzoek in Duitsland ondergaan. In dat onderzoek heeft hij een zeer goed resultaat behaald.
Zeer gehoorzaam, eerlijk, gemakkelijk in de omgang. Tijdens lichte werkzaamheden toont hij zeer veel bereidheid om te werken. Goede mond, laat zich fijn rijden.
Drie goede, regelmatige basisgangen. Stap actief met voldoende ruimte. Draf ruim en krachtig met goede tact. Galop krachtig en goed gedragen. Toont bij springen goede afdruk en ruim voldoende vermogen, weinig souplesse en maakt achter de sprong niet mooi af. Kantelt dikwijls zijn achterhand. Geeft zijn ruiter bij dressuurarbeid een goed gevoel, bij springen een normaal gevoel.
Goed stalgedrag.
Geen veterinaire bijzonderheden.

Afstammelingen 1994 (veulens)
Deze Oldenburgse hengst toonde een niet-uniforme collectie goed tot royaal ontwikkelde veulens, waarbij onderscheid gemaakt moet worden tussen de geprikte en de uitgezochte exemplaren. De geprikte veulens bleken veelal eenvoudig van soort te zijn. Qua type variëren ze van onvoldoende tot voldoende rijtypisch. Ze zouden meer ras moeten vertonen. De uitgezochte veulens vertoonden meer ras en type.
Het hoofd is doorgaans matig gevormd en mist de uitdrukking. Bij de uitgezochte veulens was dat beter. De hals is voldoende van lengte, maar is doorgaans diep aangezet. De overgang op de schoft/schouderpartij zou vloeiender moeten verlopen. De schoft is goed van lengte en ontwikkeling. De schouder ligt er steeds recht in, maar de lengte varieert. De geprikte veulens hebben doorgaans een korte schouder, bij de uitgezochte veulens was sprake van een goede lengte. De rug is doorgaans goed gespierd, maar de lendenpartij is maar matig sterk aangesloten. De croupe is veelal kort, maar wel steeds goed gespierd; bij de uitgezochte veulens is de croupe rijtypischer van vorm. Bij de geprikte veulens is het voorbeen veelal strak en soms hol. Bij de uitgezochte veulens is een hol voorbeen niet meer waargenomen. Het achterbeen is consequent lang en klein gehoekt.
De stap is voldoende ruim, maar het achterbeen is er niet voldoende actief bij. In draf treffen we datzelfde beeld aan: een traag inkomend achterbeen. Er is sprake van weinig oprichting, maar wel voldoende ruimte. Bovendien maken de veulens zich in draf lang. Enkele veulens draafden met overtuiging, krachtig en tactvol. Opgemerkt dient te worden dat de bodem van de keuringsbaan zeer slecht was. Het valt op dat de hengst, die zelf een zwaar fundament heeft, de zwaarte van het fundament niet verbetert bij merries met fijn beenwerk.
Een thuis geïnspecteerd veulen past in het beeld van de rapportage.
De vergezellende moeders waren doorgaans van goede tot beste kwaliteit.
De veterinaire bevindingen hebben betrekking op het meermalen voorkomen van een spronggewricht dat knobbelig is aan de buitenzijde.

Kort samengevat: goed ontwikkelde, matig rijtypische veulens met matig sterke beweging.
Getoond: 29 veulens uit 250 dekkingen.

Afstammelingen 1998 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft de reeds geëxporteerde Contango voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2002 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Contango voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Sportindex
Jaar berekening 2003
Groepsindeling IIA
Aantal veulens stationsverrichting 9
Aantal veulens springindex 55
Betrouwbaarheid springindex 71
Springindex 117
Aantal veulens dressuurindex 143
Betrouwbaarheid dressuurindex 82
Dressuurindex 158

Overige informatie
Toelichting 1993 (n.a.v. advieskeuring)
Deze donkerbruine Holsteiner is een vijfjarige zoon van Contender/Calypso II uit een staatspremiemerrie van Kronprinz xx en vervolgens Elan-Ortwin. De moederlijn is niet overtuigend, hoewel er enkele knappe sportpaarden uit voortkomen. De vader begint zich evenwel af te tekenen. Zijn oudste kinderen waren in 1992 vier jaar en met een index van 168 punten nestelde Contender zich in zijn leeftijdsgroep op een eerste plaats. Contango deed reeds in Medingen van zich spreken. Hij legde een voortreffelijk resultaat neer in het verrichtingsonderzoek dat hij met het zeer hoge totaalcijfer van 146.48 punten. afsloot, daarmee eerste wordend in een groep van 53 hengsten (deze informatie wijkt in geringe mate af van de officiële publikatie in het Jahrbuch Zucht 91/2 van de Deutsche Reiterliche Vereinigung, red.). Zowel voor het springen als voor het onderdeel 'Rittigkeit' nam hij de koppositie in. Contango is een grote, sterk gebouwde hengst die goed in het type staat. Hij heeft een sprekend hoofd, de hals is goed gevormd en sterk gespierd maar zou iets meer lengte kunnen hebben.De schouder heeft een goede lengte en ligging. De schoft zou nog iets meer ontwikkeld kunnen zijn. Rug en lendenpartij zijn sterk gespierd. Dat geldt ook voor de croupe die evenwel meer lengte mocht hebben. De hengst heeft een sterk ontwikkeld fundament waarbij de gewrichten iets droger zouden kunnen zijn. De hengst heeft beste voeten. Op de harde ondergrond is een voldoende stap waargenomen alsmede een zeer sterke en ruime draf. Onder het zadel kan in draf en galop het achterbeen wat meer ondertreden. Er zijn van Contango vijf veulens en vijf jaarlingen beoordeeld. De ontwikkeling bleek wat wisselend maar in doorsnee toch voldoende te zijn. Het type is goed, soms nog iets beknopt. Het hoofd is voldoende van vorm en vertoont uitdrukking. De hals is goed van vorm maar zou langer kunnen zijn. De schouder heeft een beste lengte en een goede ligging. De schoft is goed ontwikkeld. In het algemeen zijn de verbindingen sterk. De croupe is goed van vorm en is goed gespierd. Het fundament is goed ontwikkeld, het voorbeen is goed gesteld, het achterbeen is vaak wat lang. De beweging is voldoende ruim waarbij het voorbeen goed wordt weggezet. Het achterbeen kan sterker worden ondergebracht.

1995 (oktober) export naar USA; diepvriessperma blijft beschikbaar

Keurverklaring 2002 (januari)
Contango heeft zich na een aarzelende start met zijn veulens ongekend sterk gerevancheerd in de fokkerijj. De zoon van de Holsteiner stempelhengst Contender, die inmiddels is erkend voor de KWPN fokkerij, blinkt uit in veelzijdigheid, formaat, werklust en betrouwbaarheid. Cantango zelf gaf blijk van veel dressuuraanleg, naast het nodige springtalent. En het bijzondere is dat hij zich evenzo heeft vererfd. Van Contango, die inmiddels de fokkerij vanuit de USA dient, staan thans meerdere tientallen nakomelingen in de Z dressuur geklasseerd. Uit zijn eerste jaargang lopen inmiddels meerdere producten op ZZ licht/zwaar-niveau. Hiervan zijn Montango, Madorijke, Menuette, Malimba, Milone en Maverick de bekendsten. Zoals gezegd vererft Contango ook de nodige springkwaliteiten. Enkele tientallen van zijn nakomelingen presteren op M- en Z-niveau, met als lijstaanvoerders de volle broers Newton en Maroon. Van Contango zijn inmiddels 126 merries ingeschreven in het stamboek. Het sterpredikaat is behaald door 58 merries en 16 merries zijn keur.


Afbeelding

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 19:21

Wij hebben er bij ons op de manege ook eentje staan. Dit paard is GEEN vos, maar een donkerbruine. Het is een nogal kort gebouwd paard, en helaas heeft hij ook dito gangwerk. Ik denk niet een typische Contango-nakomeling...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 19:39

Odin, vergeet niet dat er ook een moeder in het spel is! Die zegt ook genoeg!

Ik ken 1 Contango nakomeling, is van iemand hier op bokt.
Ik vind hem behoorlijk op zijn vader lijken!

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 19:44

Noah is ook van Contango. Pb nathalie1 eens, misschien heeft zij meer info.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 22:12

Wouter24"]
[quote="_Rick schreef:
fokt fijne dressuurpaarden met maat, voor zover ik ken.


Contango fokt groot, klein, donker, vos, veel wit, weinig wit, properig, langelijnd enz!! dat is het enige nadeel van Contango fokt extreem wisselend, vaak fijne karakters (een beetje wispelturig soms) bewerkbare paarden maar wel laat bloeiers, tja de yanks weten wel wat goed is hoor...
[/quote]

Mijn instructrice heeft ook een Contango, en is ook een laatbloeier (ook wispelturig). Hij kan super bewegen, maar of hij zich altijd gedraagt, is maar net de vraag. Hij is in iedergeval NIET makkelijk, hij heeft haar alle hoeken van de bak laten zien en is geloof ik 2 keer weg geweest voor het inrijden. Hij is nu onderhand 8 jaar en begint nu pas een beetje beter te lopen, overal waar hij komt trekt hij de aandacht Lovers
Enne..hij is toevallig ook vos met veel wit.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 23:56

Franske schreef:
En terecht, tis een goede fokhengst, kreeg hier een slecht afstammelingen rapport, kun je zien wat er van terecht komt.
Niemand kan goed veulens beoordelen, daarom kunnen ze dat ook net zo goed afschaffen, alleen kijken naar navelbreukjes en beenstanden etc. Niet naar beweging en alles aan het lichaam lineair zitten scoren.

Maar dat is mijn idee Lachen Zal er wel niet van komen verder Tong uitsteken


De veulens van Contango lijken over het algemeen op mislukte ezeltjes en lopen willen ze meestal pas als ze een jaar of drie zijn en pas echt als je met ze gaat werken. Je kan niet van een jury, noch de fokkers die die veulens gezien hebben, verwachten dat ze in de toekomst kunnen kijken. Ik heb er veel gezien en Wouter heeft gelijk er loopt van alles bij.
Contango heeft echter een stel zeer goede sportpaarden geleverd, maar dat is er pas uitgekomen bij zijn eerste jaargang 4 jarigen in de PAVO cup. Die laatrijpheid speelt ook een rol op de hengstenkeuring, daar is tot nu toe ook geen Contango zoon genomen, ondanks dat er veel vraag naar zijn kinderen is en hijzelf niet meer ter beschikking is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 01:40

Van Contango ken ik er eentje uit een Grannus moeder. Dressuur niet veel en qua springen ook niet echt uitdrukkelijk goed.

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 14:38

Mijn tante heeft een merrie van Contango (moeders-vader weet ik niet zal ik nog wel vragen).
Het is echt een heel eerlijk paard, 'makkelijk' te rijden en poepchiqeu! Ze heeft de zelfde kleur als haar vader en ze rijd M2 (ik zal nog wel een keer een foto plaatsen) ze heeft een heel lief karakter, houd van knuffelen Tong uitsteken en heeft goede bewegingen.

Hier nog een plaatje van contango onder het zadelAfbeelding:
Afbeelding

Loucky
Berichten: 24
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 00:08

Jullie zullen het best wel leuk vinden om iets over de Contango's te horen van de andere kant van de oceaan.De hengst Contango staat hier dus,en is voor een tijdje uit de sport teruggetrokken wegens een blessure. Hij liep hier G.P. met hele goede scores.Ik heb zelf 4 Contango's, waarvan een keurmerrie en het hengstveulen wat vorig jaar geboren is uit een Jazz x Zuidhorn keurmerrie is naar Nederland gegaan voor de opfok.Verder heb ik nog een Contango x Jazz x Ulft merriejaarling,vosje, heel goed en kan prima lopen.Die Jazz x Zuidhornmerrie heeft afgelopen donderdag weer een donkerbruin hengstveulen gekregen, prachtdier met lange benen en loopt als een echte.Jammer genoeg kan er geen sperma van de hengst Contango naar Europa verzonden worden en wordt het overgebleven sperma van de hengst Contango met extra zorg gebruikt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 00:20

Goh wat leuk Loucky je hebt het dus over de merries uit de fokkerij van Van Helvoirt. Dat er geen sperma meer naar Nederland komt is bekent nadat hij CEM had trouwens

Loucky
Berichten: 24
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 00:57

De hengst Contango is echter EVA positief en je kunt alle informatie hierover vinden op de website van het NA/WPN.org.
Heel wat KWPNhengsten in Nederland zijn EVA positief en die mogen allemaal in de USA worden ingevoerd, echter terug naar Europa kunnen ze niet.Ook sperma van EVA postitieve hengsten mag Europa niet in.Ik heb mijn merries als 2 jarigen gevaccineerd en moesten 3 weken in quarantaine. Alles goed gegaan en ze zijn in prima conditie.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 10:59

Loucky schreef:
wordt het overgebleven sperma van de hengst Contango met extra zorg gebruikt.


Als er niets aan de hand is met het sperma en de hengst leeft nog waarom dan de extra zorg voor het nog aanwezige sperma Verward

Waarom produceert hij niet gewoon nieuw????