Welke hengst voor mijn Jazz x Belisar ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 00:20

Kom Saar, you can do better than that Haha!

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 00:36

obsession schreef:
Afbeelding


Nou, noem mij maar gek hoor, maar dit is toch echt een wat weke ruglijn....
Ook wel genoemd een gezonken middenstuk, en ook wel een holle rug, al schijnt dat laatste wat negatief te klinken...
bij het verder fokken is dit een exterieurmatig aandachtspuntje.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 00:39

Ik heb een aantal veulens van Polansky mogen bewonder onlangs, en eh...daar was niet zo heel veel mis mee hoor. Lekker veel uitstraling en luxe, mooi aan de maat, prima exterieurs. En als mijn paarden zo lopen, ben ik redelijk tevreden hoor..... Al met al is slecht toch echt heel iets anders.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 00:40

Ach Dees het gaat om de combi en ik denk dat dat een goede is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 00:44

Tuurlijk gaat het om de combi, stel je hebt een merrie die uit een stam komt die bewegings vererft, dan zou je er theoristisch gezien een polansky op kunnen zetten, kan niet lopen maar is wel heel mooi om te zien.

Maar er zijn ook hengsten die en kunnen lopen en mooi zijn, dan kies je toch liever voor de laatste????

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 00:48

Tenzij je niet zo veel dekgeld wilt uitgeven Haha! Haha! Haha!
Dan doe je concessies.............

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 00:50

Om te zeggen dat Polansky niet kan lopen is een rare uitspraak. Maar afgezien daarvan is het voor een dekhengst belangrijk hoe hij vererft en daarvoor verwijs ik naar het afstammingsrapport. Voor zover mijn bijdrage aan deze discussie

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 00:53

Nou goed dat van die weke rug ben ik het niet mee eens. Maar ik zal het in ieder geval in mn achterhoofd houden bij mn keuze.
polansky valt gewoon af omdat de hengst mij totaal niet aanspreekt. Misschien past het wel maar ik moet de hengst zelf ook leuk vinden en dat is niet het geval.
Havidoff valt dus af vanwege eventueel weke rug doorfokken.

Ik zat zelf dus aan Farrington ,Jetset of Lancet te denken.
Wat denken jullie?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 00:58

sarabande schreef:
Ach Fabienne Niet bewegen zijn natuurlijk grote woorden. Dan zou ie doodgaan


De vriend van mijn nicht heeft een hoge dwarslesie en beweegt dus niet.
Hij is voorlopig alles behalve dood.


In het kader van sportpaarden weet je heel goed waar de uitdrukking NIET BEWEGEN voor staat. Je gaat hier niet inhoudelijk op de discussie in.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 10:43

obsession schreef:
Nou goed dat van die weke rug ben ik het niet mee eens. Maar ik zal het in ieder geval in mn achterhoofd houden bij mn keuze.
polansky valt gewoon af omdat de hengst mij totaal niet aanspreekt. Misschien past het wel maar ik moet de hengst zelf ook leuk vinden en dat is niet het geval.
Havidoff valt dus af vanwege eventueel weke rug doorfokken.

Ik zat zelf dus aan Farrington ,Jetset of Lancet te denken.
Wat denken jullie?

Hahaha farington durfde ik niet te zeggen omdat dat een hengst is die ik vaker aandraag en dan krijg je dus weer zo'n stempel. Even over havidoff ik denk dat dat wel meevalt. Ik heb er in een groep merries van 10 3 tussen gehad met trainen. van die 10 merries werden er 5 ster waaronder alle 3 de havidof's. Het enige was toch wel het grote verschil tussen de nakomelingen.
Farrington is echt een hengst met super karakter al zal die kwa maat gemiddeld fokken ik geloof niet dat het een hengst is die echt maat toevoegt. Wel karakter en behoudt beweging. Jetset lijkt me ook niet zo verkeerd. Ik heb hem pas nog gezien en hoewel hij ook niet allermakkelijkst is zijn veel van zijn nakomelingen dat wel. Ik vind het een mooie hengst met zeker voldoende maat die naar mijn mening ook leuk gefokt is. Ook lancet is een goede hengst, maar spreekt mij minder aan. Zelf presteerd hij natuurlijk wel erg goed.

nu ff off-topic
Daarnaast hoop ik dat dat gekibbel nu eens een keer ophoud. het is erg vervelend als iemand een hengst zoekt voor zijn merrie er weer zo'n tweestrijd op duikt. Net als bijvoorbeeld over polansky, mooi gefokte hengst en brengt ook wel leuke veulens maar ik begrijp het als ie haar niet aanspreekt, want dat doet ie mij ook niet. De hengst is gewoon zelf tegen gevallen in zijn verdere ontwikkeling. Daarnaast is het niet alleen op papier fokken maar ook met gevoel, je moet er zelf een goed gevoel bij hebben en dat dan ook met plaatjes kijken. Misschien is dat wel EN EN Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 11:10

GribaldiFAN schreef:
[Daarnaast hoop ik dat dat gekibbel nu eens een keer ophoud. het is erg vervelend als iemand een hengst zoekt voor zijn merrie er weer zo'n tweestrijd op duikt. Net als bijvoorbeeld over polansky, mooi gefokte hengst en brengt ook wel leuke veulens maar ik begrijp het als ie haar niet aanspreekt, want dat doet ie mij ook niet. De hengst is gewoon zelf tegen gevallen in zijn verdere ontwikkeling. Daarnaast is het niet alleen op papier fokken maar ook met gevoel, je moet er zelf een goed gevoel bij hebben en dat dan ook met plaatjes kijken. Misschien is dat wel EN EN Haha!
[/quote]


Ik word gewoon een beetje moe van het feit dat als je ht niet eens bent met sommige diehards van de bokt Fa afdeling, dat je dan je mond maar dicht moet houden. En daaar word ik zo flauw van. Laat gewoon iedereen zijnn mening geven, en bestempel mensen niet gelijk als dom. Beetje respect voor anderen is wel op zijn plaatst. Als mensen dat kunnen opbrengen,en niet altijd hun eigen zooi op hemelen............dan krijgen ze bij mij respect!

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 12:00

Van fokken en hengsten heb ik niet zo heel veel verstand, dus daar uit ik me hier maar niet over. Anderen zijn daar vast veel beter in.

Maar ik ga wel zeker met Dees mee dat jou merrie een iets weke ruglijn heeft, die wat te hol is. Dat is gewoon zo, na de schoft en voor de lendelen loopt het niet kaarsrecht.
Maar ja, elk paard heeft toch z'n mindere punten? Je hoeft je niet meteen aangevallen te voelen. Ook kan zo'n rug prima gecompenseert worden door andere factoren, bijvoorbeeld de erg goede gangen die jij aandraagd.

Maar toch, ik zou ook zeker fokken met een paard dat een zeer goede ruglijn heeft, een langer voorbeen (is ook iets kort, maar ja, het is ook nog maar een 3 jarige aan de andere kant) en een paard met goed karakter. Welke hengst dat heeft? Dat moet je mij niet vragen...!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 17:11

De enige reden dat ik een hengst aandroeg was in dit speciale geval om vooral het karakter te verbeteren. Misschien is het wijzer om eerst te kijken of de merrie zich goed laat bewerken onder het zadel.
Jaren geleden fokte de familie Knip in Noord Holland met Solaris XX x Amor. Ook daarvan dacht iedereen dat daar zeer lastige paarden uit zouden komen, maar het werden stammoeders van goede sportpaarden, dus alles kan.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 19:25

Farrington lijkt me voor de merrie te ouderwets,
als het bloed van Clavecimbel je aanspreekt zou je ook Paganini kunnen overwegen,
die is nu Prix st George startgerechtigd, dus wat bewegen en karakter betreft zit dat wel goed.
Rutten heeft vast al wel wat nakomelingen van deze hengst staan.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 19:41

ik zou ook nie voor farrington gaan.die stond trouwens toch bij de weg in de wacht??? of loop ik nu een paar jaar achter?
lancet kan ik helemaal in meegaan, goeie veulens van gezien, en heel veel animo voor zijn nakomelingen!
heb je het kwpn al gebeld voor een onafhankelijk, gratis advies??

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 19:48

Farrington is een keur hengst...

Lancet heb ik nogal wat kleintjes van gezien.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 20:20

Valt me erg op dat bepaalde mensen hier altijd Obelisk en Polansky roepen. Obelisk heb ik nog nooit gezien maar Polansky vind ik een echt mooi paard om te zien maar qua beweging kan hij me niet overtuigen. En wat heb je aan een mooi paard wat niet kan bewegen? Een exterieur kun je een heel eind verbeteren door hem fijn te rijden maar een gewoon bewegend paard krijg je nooit heel apart.

Deze merrie vind ik nou niet echt een holle rug hebben, tenminste het is mij niet opgevallen die keren dat ik hem zag. Maargoed, ik zal wel blind zijn aan 2 ogenl.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 20:55

Steef heb je weleens van Jo Rutten gehoord. Ik vond Polansky heel erg tegenvallen in de hengstencompetitie. Ik zei dat tegen Jo en die zei toen: Dat is een heel goed paard dat erg laat rijp is en erg slecht gereden wordt. Dus als iemand die zelf meerdere eigengefokte goedgekeurde hengsten heeft zoiets over een hengst van een ander zegt, dan herzie ik mijn mening. Maar niet iedereen kan zijn eigen vastgeroestte standpunt veranderen, blijkt hier er vaak.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:05

sarabande, velen kennen polansky of andere hengsten vaak enkel van een fotootje, een filmpje, dan kan je niet goed beoordelen.

je moet hem VAKER aan het werk gezien hebben, kan zijn dat je toen die ene keer dat ie wat minder liep gezien hebt, en wat zeggen sommigen dan? die hengst kan niet lopen.

mijn gedacht:
ga ook kijken als ze inrijden naar de hengst van je keuze, niet enkel tijdens een hengsteshow bvb!
ga enkele malen kijken en veroordeel NOOIT een paard op basis van geruchten, bekijk het zelf!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:15

kattebeest schreef:
sarabande, velen kennen polansky of andere hengsten vaak enkel van een fotootje, een filmpje, dan kan je niet goed beoordelen.

je moet hem VAKER aan het werk gezien hebben, kan zijn dat je toen die ene keer dat ie wat minder liep gezien hebt, en wat zeggen sommigen dan? die hengst kan niet lopen.

mijn gedacht:
ga ook kijken als ze inrijden naar de hengst van je keuze, niet enkel tijdens een hengsteshow bvb!
ga enkele malen kijken en veroordeel NOOIT een paard op basis van geruchten, bekijk het zelf!!


Ik had de hengst bekeken omdat ik zijn afstamming super vond, maar vond hem niet goed onder het zadel. Ook in Ermelo waren zijn bewegingscijfers niet top. Na het afstammlingenrapport zijn we nog wat kinderen gaan bekijken. Ik ga nooit over een nacht ijs, maar probeer anderen die mij ervan betichten dat ik steeds dezelfde hengsten propagandeer uit te leggen waarom in dit geval Polansky

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:51

kattebeest schreef:
sarabande, velen kennen polansky of andere hengsten vaak enkel van een fotootje, een filmpje, dan kan je niet goed beoordelen.

je moet hem VAKER aan het werk gezien hebben, kan zijn dat je toen die ene keer dat ie wat minder liep gezien hebt, en wat zeggen sommigen dan? die hengst kan niet lopen.

mijn gedacht:
ga ook kijken als ze inrijden naar de hengst van je keuze, niet enkel tijdens een hengsteshow bvb!
ga enkele malen kijken en veroordeel NOOIT een paard op basis van geruchten, bekijk het zelf!!


De hengst heb ik meerdere keren gezien ook in het werk, en hij weet mij gewoon niet te overtuigen. En blijkbaar meerderen.
Er word gewoon de laatste tijd erg vaak Polanksy en Obelisk geroepen hier. Daarnaast word er vanuit gegaan dat de merrie een moeilijk karakter heeft, wat ze tot nu toe helemaal niet heeft!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:53

Er wordt nog vaket Jet Set geroepen hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:55

sarabande schreef:
Er wordt nog vaket Jet Set geroepen hoor


Ik roep al heel bewust maanden geen Jetset meer..........................en meerderen met mij. Denk dat we een poll moeten houden, dan zul je zien dat Obelisk en Polansky door een aantal mensen heel wat vaker voorbij komt!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:59

Ik vind het niet zo belangrijk om het eigen gelijk te bevechten.
Ik ga bij fokken altijd uit van een combinatie.
Jazz x Belisar klinkt absoluut niet braaf.
Maar als de merrie probleemloos naar de Z loopt dan is er niets aan de hand.
Laten we dat maar even afwachten.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 22:03

Tot nu toe inderdaad geen problemen met de merrie. Doet alles braaf.
Heeft uiteraard dr dingetjes zoals ieder jong paard dat heeft.
Maar goed ik kreeg vandaag door mn instructrice prestige aangeraden, weet iemand meer over deze hengst?
Laatst bijgewerkt door obsession op 11-05-03 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt