De R-jaargang vs de S-jaargang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

De R-jaargang vs de S-jaargang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 10:10

Zit hier zoveel verschil van kwaliteit in?
Het valt mij namelijk op dat je de hengsten uit de R jaargang zelden aangeraden ziet en uit de berichten van de grotere dekstations mag je opmaken dat de S-jes behoorlijk populair zijn en veel meer gebruikt worden als de R-etjes.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:33

Van de R is meer bekend en mensen laten zich graag bedotten Knipoog Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 10:41

Maar hoe verklaar je dat net na goedkeuren de R-etjes niet zo veel besproken werden als afgelopen (en dit) jaar de S-jes?

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:31

Laat ik dan even reclame maken: wij hebben een bloed- en de bloedchique Rhodiumhengstveulen, zeer hoogbenig, veel front prachtig hoofd. Beweging is goed, houd alleen het voorbeen iets strak, galoppeert zeer gemakkelijk met veel front, draaft niet erg vaak.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 14:03

sarabande schreef:
Van de R is meer bekend en mensen laten zich graag bedotten Knipoog Haha!


Jij noemt het altijd bedotten, maar dat is het toch helemaal niet. Je weet toch ook uit welke bloedlijnen die hengsten komen, je kan toch nagaan of die lijn zich reeds bewezen heeft of niet.

OK, er zijn nog geen nakomelingen. Maar als je nu neemt de R-gang, dat zijn nakomelingen van één dekseizoen, zegt dat dan al zoveel over hoe die hengst gaat dekken????

En is het nu echt omdat je met bijvoorbeeld een KRACK C dekt, die zich reeds bewezen heeft in de sport, maar ook in de fokkerij, ... dat je dan ook een goed veulen gaat hebben. OK je weet er iets meer van, maar de kans dat je ook niet DE topper gaat fokken, is toch ook nog steeds groot. En wie laat zich dan BEDOTTEN die die 1.500 € betaalt voor een dekking en ook een grote kans heeft om een normaal paardje te fokken, of die die 850 € betaalt??? Eigenlijk wens ik het nog niet eens bedotten noemen.

Fokken is een gokspel, en diegene die durft inzetten komt misschien wel eens als winnaar uit de bus. Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 14:17

Gister nacht is bij ons op stal ook een Rhodium veulen geboren.

Alleen hij was 3 weken te vroeg
Dus erg klein en mager.
Maar gistermiddag was hij sterk genoeg zodat hij toch zelf kon drinken

Het is verder wel een erg leuk veulen om te zien.
Heel mooi hoofdje
Maar hij stond gister nog zo wankel dat ik nog niet veel uitspraken durf te doen over zijn bouw en benen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 14:32

Wij laten misschien een 3 jarige Flemmingh x Tin Rocco dekken door Riverman.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 15:37

Waarom een dressuurmerrie met een springhengst ? En waarom zowiezo met Riverman ? Ben altijd benieuwd naar de achtergrond Lachen

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 16:15

Omdat de eigenaar zo allround mogelijk wil fokken, en de moederlijn is Tin Rocco x Laertes x Cobalt x Gasparone, dus dat is voornamelijk spring gericht.
En ik vind dat Riverman een mooie pedigree heeft, een goed veulen rapport, goede cijfers op het verrichtings onderzoek.
We gaan de Tin Rocco merrie dit jaar laten dekken door Matterhorn, want ik heb haar papieren goed bekeken en een Stammauskunft opgevraagd en daar uit blijkt dat er beter een spring gerichte hengst oppast.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 23:17

Jan_VT schreef:
Jij noemt het altijd bedotten, maar dat is het toch helemaal niet. .........Fokken is een gokspel, en diegene die durft inzetten komt misschien wel eens als winnaar uit de bus. Haha! Haha!


Ik noem het bedotten omdat het gemakkelijker is om iets de hemel in te prijzen waarvan je de fouten niet kent, dan werken met bekende fouten. Daarom verschillen wij van mening, en dat mag in een discussie, ik vind fokken geen gokken. Ik vind dat wanneer je fokken gokken noemt je vermeerderd.

Het kennen van een afstamming zegt vaak niets over de fokwaarde. De meest onooglijke hengsten bleken superverervers en er zijn mooie best presterende hengen die er niets van bakken. Een veulenafstamming met de moeders ernaast geeft een eerste indicatie over vererving en meer nog aansluiting. Dit kan je dan naast de tot dan bekende gegevens van bloedlijnen en prestaties zetten. Wil je nog meer zekerheid dan fok je alleen met een oude hengst.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 23:58

Wat is dit allemaal voor hoogdravende prietpraat? Ik snap er helemaal niets van.......kunnen jullie het aan me uitleggen alof ik een 6 jarige ben?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 11:20

ze praten nu eenmaal graag met 'grote woorden' prima ! Haha!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 11:31

_Rick schreef:
Waarom een dressuurmerrie met een springhengst ? En waarom zowiezo met Riverman ? Ben altijd benieuwd naar de achtergrond Lachen


Flemmingh is een Lacapo x Carneval, Lacapo is Landgraf I, Tin rocco is een holsteiner met veel bloed erin (volbloed, anglo, enz) o.a. zit er Ramzes achter, hoe kom jij dan dat het een dressuurmerrie zou moeten zijn?

Flemmingh geeft goede bewegers maar zeker ook goede springers daarom vind ik de combi hier met Riverman heel niet gek, die mensen weten tenminste wat ze willen!