Krack C=OCD

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Krack C=OCD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 15:19

Je hoord vaak dat Krack nakomelingen vaak OCD hebben.
En dat Flemmigh iets met kniebanden ofzoiets doorgeeft.
Is dat waar...
Keb het ook maar gehoord.
Maar dat moet je wel weten voordat je gaat dekken.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 15:29

Ja ik heb wel gehoord dat sommige paarden van Flemmingh niet helemaal gezond zijn. Weet niet precies wat er dan ongezond aan is, geloof inderdaad ook iets met de benen. Maar goed het neemt niet weg dat het vaak super mooie paarden zijn om te zien Tong uitsteken


_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 15:40

Tja, bij Flemmingh heb je het vaak, Krack C ook wel. Maar dit komt van ELKE hengst voor hoor, van de een wat meer dan van de ander. Maar er geen enkele hengst waar het niet voorkomt, makkelijk zat.

En beter OCD dan slecht straalbeen ofzo, daar is niets aan te doen, OCD'tje is er zo uit gewipt.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:26

_Rick schreef:
Tja, bij Flemmingh heb je het vaak, Krack C ook wel. Maar dit komt van ELKE hengst voor hoor, van de een wat meer dan van de ander. Maar er geen enkele hengst waar het niet voorkomt, makkelijk zat.

En beter OCD dan slecht straalbeen ofzo, daar is niets aan te doen, OCD'tje is er zo uit gewipt.


Daar ben ik het wel mee eens, je moet dat enigzins relativeren. Vaak is het een gerucht dat volledig uit proporties is genomen.

Het gaat inderdaad de ronde dat Flemmingh OCD zou doorgeven, maar ja ...??? Bij ons in de buurt staan er twee, die hebben het niet. Er zullen er wel andere zijn die het wel hebben.

Maar zoals Rick zei, het kan van praktisch elke hengst komen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:29

De havidoff van Sandra heeft ook OCD gehad angeliek. MAar of dat ze kan lopen, als de beste! daar kunnen al die andere paarden bij elkaar niet aan tippen.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:34

Precies, dat is belangrijker dan super foto's Haha!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:35

Hoe meer een hengst gebruikt wordt, hoe meer nakomelingen er zijn. En dus hoe groter de kans dat er een paar zijn met OCD of iets anders.

Geen enkele hengst fokt volledig OCD of probleem vrij... Dan zou fokken makkelijk worden........

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 17:22

Het is jammer dat mensen zo luisteren naar roddelen over een hengst.
Dat van Flemmingh is niet waar, de eigenaar van mijn verzorgpaarden heeft dit gevraagt bij een kliniek in Garyp, tijdens foto's maken van een Flemmingh. (foto's waren goed)
En op Horses.nl was deze discussie ook al en diegene die Flemmingh wou gebruiken heeft naar een andere kliniek gebeld en daar zeiden ze ook dat het niet waar was.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 17:34

vanda's schreef:
Hoe meer een hengst gebruikt wordt, hoe meer nakomelingen er zijn. En dus hoe groter de kans dat er een paar zijn met OCD of iets anders.

Geen enkele hengst fokt volledig OCD of probleem vrij... Dan zou fokken makkelijk worden........


lijkt mij dat je dat na kunt gaan hoeveel procent van de nakomelingen van Flemmingh wel of niet OCD hebben. D.m.v. een formule zou het dan niet moeten uitmaken of een hengst veel of weinig dekt. Zo is immers ook de theorie ontstaan over de 1tjes, 2tjes, 3tjes enz.
Of het wel of niet waar is ga ik echt geen oordelen over geven. Ik ken geen nakomelingen in mijn omgeving en als er nou net die paar in de omgeving het wel of niet hebben heb je nog geen eerlijk beeld omdat er dan niet naar de totale paardenstapel gekeken wordt.

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 17:57

Een kennis van ons had ook een Krack C, inclusief OCD Knipoog drie keer geopereerd geloof ik Scheve mond

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 19:03

Er gaan ook verhalen ivm Krack c dat hij luchtzuigers zo geven en vaak veulens zonder oogjes.. Verward

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 20:10

Ik heb dat ook gehoord over Krack C en veulens zonder ogen. Ik ken er 1 die inderdaad maar 1 oog heeft.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 20:13

bekende hengsten worden veel gebruikt
ook op merries waar eingelijk niet mee gefokt word maar vermeerdert,
op de manier: ik heb een merrie , ik gooi er een goede/gewilde/bekende hengst op =goed veulen
met een beetje verstand van fokken weet je dat het zo niet werkt
maar het gebeurt maar al te vaak
op die manier krijg je dus ook meer "foute"veulens
ik zeg niet dat het niet aan de hengst ligt , tuurlijk kan altijd, maar er van uitgaande dat een hengst rontgenologisch goed is is er minder kans op

ocd hebben ook niet altijd met erfelijkheid te maken , de opfokperiode heeft er ook veel mee te maken
slecht, te veel, te weinig voer
te veel of te weinig beweging kunnen ook allemaal ocd en ander beenproblemen in de hand werken
luchtzuigen is niet erfelijk maar ze kunnen het eventueel wel afkijken bij elkaar(gebeurt zelden) het is natuurlijk wel zo dat een stressgevoelig paard eerder een ondeugd zou ontwikkelen dan een heel relaxt paard
dus dan zou het overdragen van een stressgevoelig karakter wel meespelen, maar dat moet je zien te voorkomen door een goede huisvesting en opgroeien van het paard
ik heb al meerdre krack ceetjes voorbij zoien komen waar niets mis mee was en maar 1 met een ocd maar dat kwam door een externe oorzaak(klap op achterknie)
dat van die oogjes heb ik wel eens iets over gehoord, maar als dat echt veel zou gebeuren denk ik niet dat er nog mee gefokt zou worden want zoiets komt dan wel in de publiciteit

ik vind wel dat mensen vaak gelijk roepen dat er iets mis is met een hengst terwijl ze niet naar de merrie kijken
hier bedoel ik niemand hiervandaan mee trouwens, maar zo krijgen wij dus wel met zijn alle die roddels te horen

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 20:19

Als je de gigantische hoeveelheid nakomelingen ziet van de beide heren, zal daar best wel eens een foutje tussen zitten.
Vergeet niet dat de merrie daar ook voor verantwoordelijk is.
Dan heb ik het nog niet eens over externe factoren, zoals virale besmettingen die ook voor een hoop ellende kunnen zorgen.
Roddels over afwijkingen zijn voor de hengstenhouder, wiens boterham het is, nauwelijks te weerleggen.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 20:22

Suzanne F. schreef:
Er gaan ook verhalen ivm Krack c dat hij luchtzuigers zo geven en vaak veulens zonder oogjes.. Verward


Dat heb ik van Kennedy gehoord.

Er gaan nu zo veel onderzoeken rond over OCD. Als grootste oorzaak wordt gebrek aan beweging en verkeerde voeding in de groeiperiode aangewezen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 20:38

Ik ga volledig met Draumpje en Albert mee. Het is zo nu en dan niet te geloven hoe over de ene hengst alles maar gezegd mag worden en over een andere niks. Zoals in een ander topic ook al opgemerkt de een zegt dit en de ander dat. Er bestaat niet voor niets zoiets als fokkerskennis. De fokker maakt een combinatie. Van de afkomst van een goede fokmerrie is veel bekend, hoe en wat de stam doet. Een fokmerrie die sportpaarden moet produceren, moet mijnsinziens zelf voldoen aan de eigenschappen die men van het veulen verwacht. Als mensen blijven fokken met een merrie waar ze niets van weten kunnen ze nooit verwachten dat de hengst in zijn eentje een goed veulen maakt. En idd de opfok is heel belangrijk. Opgroeiende jonge paarden horen niet op stal, daar gaat ook heel veel fout. Het is dan heel gemakkelijk de hengst de schuld te geven.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 22:21

Citaat:
naar een andere kliniek gebeld en daar zeiden ze ook dat het niet waar was.


Natuurlijk, anders worden zulke klinieken aangeklaagd voor smaad of iets dergelijks. Maar als je veel paarden verhandelt weet je dat wel, en ook bij klinieken waar je vast komt en de artsen meer kennissen zijn dan krijg je gewoon van hun een beter beeld geschept over bepaalde hengsten en zij zitten er toch de hele dag in.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 22:32

_Rick schreef:
Citaat:
naar een andere kliniek gebeld en daar zeiden ze ook dat het niet waar was.


Natuurlijk, anders worden zulke klinieken aangeklaagd voor smaad of iets dergelijks. Maar als je veel paarden verhandelt weet je dat wel, en ook bij klinieken waar je vast komt en de artsen meer kennissen zijn dan krijg je gewoon van hun een beter beeld geschept over bepaalde hengsten en zij zitten er toch de hele dag in.


Wat wil je nu zeggen Rick

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 22:58

word er in die klinieken ook onderzoek gedaan bij/naar de merries die de nakomelingen met het gebrek
hebben gebaart?
dat zou een eventueel dergelijk onderzoek naar dergelijke gebreken namelijk ook gelijk realistisch beeld geven
het is natuurlijk wel ieder de helft van de chromosoompjes

en als je paarden verhandelt kun je dan zeggen dat een bepaalt gebrek (ocd, spat wathever) bij de hengst vandaan komt, bij de merrie of komt het door de manier van opfok/huisvesting?
allemaal dingen die je mee hoort te nemen in een dergelijk onderzoek
want mensen kunnen misschien leuk f(g)okken, maar in de opfok word een hoop verkl##t

en dan hebben we het nog niet eens over te vroege, te zware belasting wat ook weer een boel gebreken in de hand kan werken

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 09:39

gabyfedde schreef:
[
Er gaan nu zo veel onderzoeken rond over OCD. Als grootste oorzaak wordt gebrek aan beweging en verkeerde voeding in de groeiperiode aangewezen.
[/quote]

ja, daar staan ze dan met hun erfelijkheid die heel hun verantwoording naar de opgroei toe wegneemt. Kennelijk ontbreken tegenwoordig bepaalde grondstoffen in het rantsoen zoals koper. Om maar niet te spreken van mensen die hun veulen de eerste jaren in hun leven opsluiten in de stal en er misschien een uurtje per dag uit laten bij het uitmesten. als ze de stal al uitmesten.......... Door gebrek aan beweging krijg je te weinig aanmaak van gewrichtssmeer. En dat is te vergelijken met een droge fietsketting die geolied moet worden. En zo kan OC(D) ook goed ontstaan.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 09:43

Er zijn zelfs mensen die opgroeiende gezonde paarden op stal een dek op doen en als ze naar buiten gaan, als het niet regent of waait natuurlijk, een extra dek. En de vaders hebben er weer een minpuntje bij als die paarden voor een veterinaire keuring komen Boos!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 09:43

Nogal logisch dat een hengst waar zoveel mee gefokt is ook relatief veel nakomelingen heeft met OCD,
maar je zou het in percentages moeten uitrekenen.

Verder is het dan nog niet gek als zijn percentage wat hoger ligt als gemiddeld,
er zijn veel hobbyfokkers die uit brandhout toch een topper proberen te fokken door een stempelhengst te gebruiken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 09:56

ik zou het verschrikkelijk vinden om mijn merrie als brandhout te betitelen. Gelukkig kan ze zo ook onmogelijk genoemd worden. Ook al zou ik niet geheel objectief zijn, het is echt een heel goed sportpaard, ook al weet ik dat je betere hebt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:13

Ik ga niet andermans merrie beoordelen of veroordelen,
maar ik zie regelmatig dat mensen uit een merrie die in exterieur, bewegingen of zelfs röntgenoligisch nogal wat te kort komt, toch een veulen willen pompen.
Vaak zijn dat ook mensen die zich niet tot weinig verdiepen in de fokkerij en dus een hengst nemen waarover veel te doen is, die komen dus uit bij Krack, Ferro, Flemmingh, Gribaldi etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:19

Sjuimpje schreef:
Vaak zijn dat ook mensen die zich niet tot weinig verdiepen in de fokkerij en dus een hengst nemen waarover veel te doen is, die komen dus uit bij Krack, Ferro, Flemmingh, Gribaldi etc.


Ik neem aan dat je niet iedereen over een kam scheert.........want juist de mensen met weinig kennis die een veulentje willen fokken nemen niet zo dure hengst. Die nemen een goedkope die bij de hengstenhouder staat.

Daarnaast kan het zijn dat eeen hengst meer dan gemiddeld een bepaald probleem doorfokt. Helaas is het met OCD wel zo, dat de opfok en voeding veel meer problemen geven!

En Rick, tuurlijk een ocdtje is zo te verhelpen, maar vertel dat maar eens aan je klanten, die willen direct flink geld eraf hebben. Voor de handel moet je gewoon gezonde paarden hebben. Tenminste.......voor goede handel!