Wat kan Dennis z'n geno type zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Wat kan Dennis z'n geno type zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 19:49

Voor iedereen die het leuk vind met kleur vererving zitten te gochelen is deze vraag. Ik vind het zelf ook erg leuk maar snap d'r nog erg weinig van. Dus wil ik bij Dennis beginnen.
Hij is dus bruin. Zijn moeder was een vosje waarschijnlijk met het Agouti-gen(ben ik net door dat topic van stef achter gekomen). Zijn vader is onbekend maar er is een grote kans dat het een zwarte is.

Misschien is dit ook handig, Dennis z'n 1e dochter is een bruine uit een zwarte moeder(daar de moeder van was een zwarte, vader onbekend, schijnt een appaloosa geweest te zijn maar daar geloven we weinig van).
Dennis zijn 1e zoon is een zwarte uit een vos moeder(van deze merrie weet ik verder niets).

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 23:00

Dennis is bruin. Dus hij is zeker A. B. E. .
Zijn moeder is vos: Dan is zij zeker homozygoot recessief voor b (oftewel bb). Dus is Dennis heterozygoot voor B. Hij is namelijk geen vos terwijl hij van z'n moeder alleen maar een recessief gen heeft kunnen krijgen.
Dat maakt de puzzel tot A. Bb E.

Omdat Dennis een zwarte zoon heeft gegeven moet hij ook heterozygoot zijn voor A (Aa).
Het genotype van zwart is namelijk: aa B. E.
Beide ouders van het zwarte veulen hebben dus een recessief gen aan hem gegeven. De merrie 1 en Dennis de ander.
Dat maakt Dennis tot Aa Bb E. .

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 13:23

Volgens mij kan ik dit nog volgen, denk ik. Dus omdat Den een zwart veulen heeft gekregen en z'n moeder vos is is er dus achter haalt dat hij voor a en b een dominant en een resessief gen heeft. Voor e(waar staat dat eigenlijk voor?) zeker een dominant en onbekend gen.
De a staat dus voor zwart. aa is zichtbaar zwart, A is 'onzichtbaar' zwart(of bruin misschien, of zeg ik nu rare dingen). Wat zie je nu door een dominante A? Waar staat die precies voor?
De b bepaalt dus of het een vos is. bb is vos. Maar wat zie je door een dominante B?

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:10

De moeder van Tammy was een vosje !

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 12:40

Een dominante A is alleen zichtbaar in combinatie met een dominante B (en andersom). Dan zie je dus bruin. Anders zie je vos of zwart, afhankelijk van welk koppel homozygoot recessief is.

Anders gesteld:
een homozygoot recessief koppel (aa of bb) onderdrukt een dominant gen op het andere koppel (A. of B.).

En een homozygoot recessief bb koppel onderdrukt een homozygoot recessief aa koppel: aa bb E. wordt een vos.