cremmelo geeft ALTIJD kleur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 09:07

Ja, dubbele verdunning geeft altijd kleur. Kijk even hier:

www.doubledilute.com

Als Honey Smokey black zou zijn (en die vraag heb je al vaker gesteld, minimum twee keer wat ik me kan herinneren) heb je zelfs kans op weer een cremello.

En hoewel Smokey Black voor het oog geen duidelijke verdunning geeft, is de verdunning wel degelijk aanwezig.

Je zou intussen, als je jezelf de keren dat je de vraag hebt gesteld echt met de antwoorden op de voorgaande vragen hebt bezig gehouden, genoeg van de materie moeten weten om de vraag zelf te kunnen beantwoorden.

In mijn ogen stel je nu de vraag om weer een topic te starten, om aandacht te vragen, of je hebt het echt niet begrepen.

Je suis Charlie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 09:20

Als een paard twee setjes genen heeft (eentje van zijn vader en eentje van zijn moeder) en beide setjes genen zijn gelijk (creme gen, zoals bij de cremello) hij geeft er eentje door, heeft het veulen altijd een cremegen.

En als een paard het cremegen heeft, zal hij het altijd laten zien (Palomino en valk) , met uitzondering van Smokey Black. Smokey black is voor het oog zwart, pas als je daarmee gaat fokken en er komt een verdunningskleur uit als je geen verdunningskleur bij het andere ouderdier hebt gehad, dan pas kun je zeggen dat het een smokey is.

Kijk voor de duidelijkheid nog eens hier:

http://www.syberfox.com/mustang/Horse%2 ... _gene.htm\

Dus je ziet, ook met een cremello kon je weleens een zwart paard krijgen.
Fokken is nu eenmaal gokken!

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 09:32

http://www.syberfox.com/mustang/colors_ ... tterns.htm

Kijk op deze site, onder creme.

Nog een kleine vraag voor Melanie (of beter gezegd een opmerking) : een zwart paard is een bruine zonder Agouti gen.
Het Agouti gen zit niet in Honey, want anders was ze bruin geweest. Maar het Agouti gen kan wel bij een vos voorkomen, het komt alleen niet tot uiting omdat er geen zwart pigment in een vos voorkomt.
Dus als Agouti wel bij een vos voorkomt, kan het dubbel in een cremello voorkomen. Kan dus ook een veulen van Honey Bruin uitpakken bij dekking met een vos of valk uitpakken bij dekking bij een Cremello.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 10:49

Gezien het feit dat er best veel bruine paarden worden geboren uit een combinatie vos x zwart, denk ik dat Agouti vaker bij vos voorkomt dan je zo zou denken....

Volgens mij bestaat er ook een test voor Agouti (maar dat zou ik na moeten kijken, en ik zit nu op mijn werk, dus kan niet zo snuffelen als ik wel zou willen)

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 21:10

Nee Meavey ik geloof dat de vader van de moeder onbekend is...

Wie is de vader van Dennis?

Je suis Charlie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 16:00

Roan is dominant, dus zou ze duidelijke tekenen van roaning hebben moeten laten zien al als veulen. Weet je de kleur van de ouders? Zit daar een schimmel tussen?
En schimmels kunnen pas later wit worden...we hebben een paard op stal staan die nu op tweejarige leeftijd wit begint te worden...hij is donkerbruin....

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 23:05

Een roan word met stekelharen geboren, en krijgt ze niet op latere leeftijd. Maar heel weinig stekelharen zijn ook een teken van roaning. Je kunt het pas uitsluiten als je een generatie terug kunt kijken, een van de ouders moet namelijk een roan zijn geweest, omdat het roan gen dominant is...een paard kan dus geen drager zijn zonder het zelf te laten zien...

En paarden die later schimmel worden maar donker geboren worden, hebben niet altijd dat witte randje. De schimmelkleur is meer een verlies van pigment (net zoals wij op latere leeftijd grijs worden) en geen kleur van de vacht...

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:33

Zou daar geen stelling van willen maken: wij hebben een roan op stal staan die het hoofd dezelfde kleur heeft als zijn lichaam...bijna wit dus...
En nee, het is geen schimmel...

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 23:26

roan + schimmel word een roan die schimmel word (mits het paard beide genen krijgt)
Anders word het alleen een roan, of een schimmel...of geen van beiden.

Maar zie een roan en een schimmel nog maar fenotypisch uit elkaar te houden...Haha!

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: karinna en 53 bezoekers