De term 'vaderpaard'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

De term 'vaderpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 18:18

Wat versta jij daar nu onder?

Ik zie die term nu te pas en te pas gebruikt worden, zelfs al voor hengsten welke nog geen enkele nakomeling hebben!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 18:20

Bij het eerste veulen zijn ze vader nietwaar Haha! en ook nog paard
Et Voila Haha!

blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 18:25

Ik zie een vaderpaard als een hengst die ergens voor staat en duidelijk een goede bijdrage levert aan een stamboek en een positieve stempel drukt op de fokkerij.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 18:27

Dat noemen we een stempelhengst

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 18:31

Een vaderpaard is mijn ogen een echte hengst met bot en massa. Geen iel klein sprietje maar een echte statige hengst met maat en bot. Ik zeg niet dat zo´n dier niet elegant hoeft te zijn want zoals bijv. Gribaldi en Ferro vind ik echte vaderdieren. Cocktail ook.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 19:02

Alle gekheid terzijde de term wordt het meeste gebruikt op de hengstenkeuring wanneer een jonge hengst al een echte macho uitstraling heeft, een indrukwekkend front en veel zwaarte en imposant en nadrukkelijk aanwezig binnenkomt.
Coctail vond ik nu niet echt een vaderpaard.

blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 19:05

sarabande schreef:
Alle gekheid terzijde de term wordt het meeste gebruikt op de hengstenkeuring wanneer een jonge hengst al een echte macho uitstraling heeft, een indrukwekkend front en veel zwaarte en imposant en nadrukkelijk aanwezig binnenkomt.
Coctail vond ik nu niet echt een vaderpaard.


Jep een hengst die ergens voor staat en die indruk maakt.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 20:08

Een hengst die zich bewezen heeft in de fokkerij. Kijk ik naar Bold RulerXX van Nasrullah uit Miss Disco, zelf winnaar van 23 rennen en achtmaal leidend vaderpaard in de USA. Dat noem ik nu een vaderpaard.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 20:52

Greet een hengst die echt belangrijk voor een fokkerij is noemen de meeste mensen een stempelhengst (is dat een germanisme??)
De term vaderpaard wordt meer als omschrijving van een uiterlijk voorkomen gebezigd, dus zegt niets over de mogelijke kwaliteit als vererver.
En Bold Ruler XX mag de eretitel stempelhengst zeker dragen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 20:56

Ik krijg een pb dat het Greetje moet zijn excuses ik had daar absoluut geen nadere bedoelingen bij hoor

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 22:30

Zit nog even te kijken in het boek van Frowein en wat lees ik;

Blandford XX stierf als zestienjarige en was een overweldigend succes als Vaderpaard, leidende dekhengst in zijn geboorteland in de jaren 1934, 1935 en 1938 en bovendien in Frankrijk in 1935. In deze tijd werd hij betiteld als de" Keizer der dekhengsten" en hij was ongetwijfeld het beste VADERPAARD in Engeland tussen de twee wereldoorlogen.

Ik zie dus wel degelijk een verschil tussen een VADERPAARD en een STEMPELHENGST.
Laatst bijgewerkt door greetje op 02-05-03 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 22:55

What is a name schreef Shakespeare reeds dus je hebt gelijk hoor Scheve mond
Greetje en trouwens dat is waarschijnlijk de intrepetatie van de vertaler voor wie het begrip stempelhengst onbekend is

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 08:14

Sarabanda het is geen vertaling. Even een stukje uit het voorwoord;

Voorwoord

Hoewel er een bibliotheek te vullen zou zijn met uitgaven over de Volbloed, de fokkerij en de rensport is er in de loop der jaren over dit boeiend geheel slechts 1 Nederlandstalig werk verschenen. Dat was ruim dertig jaar geleden, toen van de hand van de heer F>J>Frowein- succesvol internationaal amateurruiter, fokker, eigenaar en trainer van Volbloeds- het boek "Het volbloedfokwezen" verscheen.
P.B. van Binsbergen
Algemeen Voorzitter van de stichting
Nederlandse Draf en Rensport.

Bronvermelding.
F.J.Frowein
Het Volbloedfokwezen
Uitgave Stichting De Hoefslag

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 08:36

Een aantal jaar geleden zie ik een aardig paardje onder de man. Is braaf en leuk bezig onder een amazone. Niks bijzonders.
Zeg ik tegen Lia:"Goh, dat is een leuk ruintje, zou wel bij ons in het span passen".
Blijkt dat "ruintje" Montechristo te heten, nu dat is i.m.o. geen vaderpaard.
Wel vaderpaard: Grannus (hann)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 09:15

Bronvermelding.
F.J.Frowein
Het Volbloedfokwezen
U
greetje schreef:
Sarabanda het is geen vertaling. Even een stukje uit het voorwoord;

Voorwoord

Hoewel er een bibliotheek te vullen zou zijn met uitgaven over de Volbloed, de fokkerij en de rensport is er in de loop der jaren over dit boeiend geheel slechts 1 Nederlandstalig werk verschenen. Dat was ruim dertig jaar geleden, toen van de hand van de heer F>J>Frowein- succesvol internationaal amateurruiter, fokker, eigenaar en trainer van Volbloeds- het boek "Het volbloedfokwezen" verscheen.
P.B. van Binsbergen
Algemeen Voorzitter van de stichting
Nederlandse Draf en Rensport.

itgave Stichting De Hoefslag


Greetje de topicstarter vroeg uitleg over de in Nederland gebezigde term vaderpaard en die heb ik gegeven zoals hij in Nederland gebezigd wordt, that is all