veulen kopen-waar op letten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 19:50

Het klinkt misschien stom maar ik kijk bij een veulen alleen maar of hij goed op zijn benen staat geen afwijkende stand en als dat wel iets het geval is dan kan dat met goed bekappen makkelijk verhulpen worden.
Verder let ik erop of een veulen niet nu al bv een doorgezakte rug heeft of een lange/korte rug en of het type me aanstaat verder helemaal niets omdat je imo een veulen altijd wel een beetje op de gok koopt buigproeven kunnen nog niet gedaan worden en die 3 jaar is best een lange tijd waarin van alles kan gebeuren.
een veulen kan nu al mega uit verhoudingen maar later een prachtpaard worden.
1 van onze merrie's fokt bokbenigeveulens.
alle keren trok het met zo'n 3 maanden helemaal weg.1 van die veulens werd met 4 maanden jeugdkampioen.
elk jaar hebben we van haar een veulen dat we denken : mijn god wat moet dat worden.
Iemand zei ooit eens je moet een paard bekijken met 3 weken daarna met 3 maand en dan niet eerder dan 3 jaar ertussen zijn ze 'lelijk' vaak overbouwd jaarlingen worden niet voor niets naarlingen genoemd om naar te kijken.
als je een mooie jaarling treft zijn ze me 3 jaar vaak echt heel mooi dat ze dan vergeleken met jaarling weer lelijk zijn (zijn natuurlijk altijd uitzonderingen)

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice



Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 20:19

imo wel tuurlijk heb je bij een dress. afstamming een grotere kans dan het idd een dres paard wordt dan wanneer je een paard koopt met een volledige springafstamming maar zelfs dat zegt niets.
IMO zijn veulens altijd een gok net als het fokken ervan als het goed afloopt is het geweldig je paard vanaf veulen te hebben.
Lodewijk bijvoorbeeld was een veel belovend veulen 1stepremie's op kop van de rubriek.
Als jaarling aangewezen voor de hengstenkeuring zijn zelfs speciaal bij ons op stal komen kijken en toen kreeg ie wobbler achteraf gelukkig anders had ik 'm nooit kunnen betalen/kopen maar het had heel anders af kunnen lopen.
kijk naar die veulenveilig in borculo.
stond een jaar geleden ofzo een stuk in de Bit hoe het die eliteveulens van toen is vergaan.
Sommige waren als topveulen een toppaard geworden sommige topveulens waren doorsneepaarden geworden.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers