Wat is de kans op blauwe ogen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Wat is de kans op blauwe ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-03 19:25

Hé ik heb even een vraagje. Ik ben zelf een blauwe ogen freak. Ik had een merrie Jona met prachtige blauwe kijkers. Haar dochter Angel heeft ze niet geërft helaas. Maar kan haar veulen het wel weer krijgen? Angel is nu gedekt door een appaloosahengstje met een klein blesje en bruine ogen. Jona had een groot wit hoofd, vader van Angel niet die had een zwart hoofd, Angel zelf dus ook niet. Ik heb zelf het idee dat als Angel haar veulen een flink wit hoofd of grote bles krijgt dat de maanogen er wel weer zouden kunnen komen. Wie heeft hier ervaring mee?

Vader en moeder samen:
Afbeelding
Moeder met baby Angel:
Afbeelding
Angel zelf:
Afbeelding



Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-03 12:35

Stel dat Angel wel het witte hoofd-gen heeft, (weet nieteens of dat bestaat! Knipoog Tong uitsteken ), maar dat ze van haar vader ook het gen voor een zwart hoofd heeft en dat dat dus het witte hoofd weer opheft, en daarom geen blauwe ogen heeft. Al Jona's andere veulens, 4, hadden wel blauwe ogen, Angel heeft trouwens wel een iniminie randje blauw om d'r ogen.

Ik heb zelf het idee dat als Angel het witte hoofd van d'r moeder weer door geeft aan d'r veulen dat het dan best weer blauwe ogen zou kunnen krijgen. Maar idd niet alle paarden met maanogen hebben ook een bles hoewel je het zeker het meeste ziet bij paarden met een zeer brede bles of hoofd. Slechts een enkele keer zie je het bij een paard met helemaal geen wit op het hoofd.

Er zijn maar weinig minihengstjes met blauwe ogen, weet er wel één in België, maar dat is weer zo'n p*kke eind rijden, en het nieuwe overo-hengstje van Mika zal veel blauwe ogen fokken,
maar die dekt niet uit... Verdrietig Knipoog

Haha! Ik moet het maar afwachten ben ik bang! Haha!
Schijnheilig Hoop Schijnheilig Hoop Schijnheilig Hoop Schijnheilig

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-03 07:38

Hihi zo zie je maar, de kans is er wel, hoop alleen dat het ook echt gaat komen bij mij. Een glasoog is trouwens hetzelfde als een maanoog Sigrid Knipoog , en niet te verwarren met maanblindheid, dat is een aandoening en maanogen zijn net zo onschuldig als dat ik blauwe ogen heb. Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Isa_Sofie en 5 bezoekers