Welke hengst voor preferente Amor x Courville

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thora

Berichten: 457
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Haule

Welke hengst voor preferente Amor x Courville

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-03 09:45

Ik heb een 18 jarige preferente Amor x keur/pref/prest van Courville x keur/ pref/ prest van Senner merrie, dit is de volle zus van worite (moeder van dekhengst Hamilton) en Opal (Grand prix dressuur onder Christine Stuckelberger).
Ik heb haar pas een half jaar geleden gekocht omdat de eigenaar ernstig ziek was en ik erg gecharmeerd ben van Rite-paarden.
Zij is op dit moment drachtig van Riverman, maar ik wil haar dit jaar laten dekken door een dressuurhengst. Ze heeft een keurmerrie van Palfrenier gebracht (ZZ-springen), een stermerrie van Flemmingh (1.60 klein) en een sterhengst van Boreas. Haar stokmaat is 1.60m, ze is langgelijnd, heeft iets korte benen, maar schijnt dit niet door te geven, ze heeft een wat zware halsaanzet (maar wel voldoende lengte), heeft iets gedrukte lendenen en staat achter sabelbenig. Ze geeft haar nakomelingen ruim voldoende luxe mee.
Welke hengst is geschikt?

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 22:17

Wat leuk, familie van mijn nieuwe paardje (Relrite, Democraat x Flemmingh). De oma van mijn merrie is Worite en ik neem aan dat jouw merrie Dorite is. Ik durf zo gauw niet te zeggen welke hengst je het beste kan nemen, maar qua bloedlijnen doen Nimmerdor en Flemmingh het wel erg goed op de -rite lijn. Nimmerdorbloed valt waarschijnlijk af omdat je voorkeur naar dressuur uit gaat, maar Flemmingh is nog volop verkrijgbaar voor de dressuur.

Dat er een wat kleinere merrie uit deze combinatie is gekomen, wil niet zeggen dat er een volgende keer weer een kleinere uit komt. De moeder van mijn merrie Flemmingh x Amor x Courville xx was bij stamboekopname 1.63m, mijn merrie was bij stamboekopname 1.64 en is nu ong. 1.67m. Zij heeft overigens meer weg van Flemmingh, dan van Democraat.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 19:15

Wauw wat een mega mooie kans zeg!! Daar kan je zulke gave combi´s mee maken!! Ik zou zeggen: Ferro! Ik ken een Ferro x Amor x Pericles xx die dubbel UTV kampioene was. Of een nakomeling van Ferro.
Ook van Gribaldi doen de Gribaldi x Amor´s het erg goed!

Als echte Balzflugfan ben ik al een hele tijd op zoek naar Balzflugs met Amor bloed erin dus ik zou gaan voor Balzflug!! Ik wil wel een optie op het veulen!! Cool Lovers

Jaly
Berichten: 63
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 20:01

Citaat:
Ze heeft een keurmerrie van Palfrenier gebracht (ZZ-springen), een stermerrie van Flemmingh (1.60 klein) en een sterhengst van Boreas.


DWZ dat het beste resultaat wat ze heeft behaald met het bloed aanwezig in de hengst Palfrenier. (Joost x Kasandra x Sineada)

Joost= Consul (Cottage Son xx) X Anblick xx

Kasandra= Trak. van CARAJAN xAQUAVIT xERNESTxHARUN AL RASCHID-ox

Sineada= Holsteiner die ook in je merrie zit(dus lijnenteelt)
En Amor is vaak wat overdreven.
En is toch gewoon een kwart Trak. uit een Hannover moederlijn x Holsteiner van LORETTO x HEINITZ x FIRST

Wanneer het mijn merrie was zou ik op zoek gaan naar een hengst met de ingredienten zoals hierboven omschreven.

Thora

Berichten: 457
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-03 10:28

Zelf dacht ik ok aan een zoon van Ferro, namelijk Rhodium. Ik heb dat dier tijdens hengstencompetities en in Den Bosch zien lopen en ondanks dat hij wat meer souplesse en schoudervrijheid mag tonen vind ik het een geweldig goed paard. Super galoppade, sterk achterbeengebruik in draf en natuurlijk een super modelletje! Ik heb hier echter nog geen veulens van gezien en durf het daarom ook nog niet aan. Wie heeft inmiddels wel veulens van Rhodium gezien?
Omdat de merrie al 18 is wil ik dit jaar een toch meer bewezen hengst gebruiken. Ik dacht aan Ferro, maar het feit dat er al zoveel Ferro's rondlopen vind ik minder geslaagd. Van Gribaldi heeft ze een nu 2-jarige hengst rondlopen, deze is aangekocht door een van de eigenaren van Jazz, en zal als alles meezit misschien wel op de hengstenkeuring verschijnen.

Pippa
Berichten: 88
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 11:12

Heb zelf destijds Opal gekocht bij Meine Jensma als 2 1/2 jarige,. Zijn stamboek naam is overigens Urito. Was een fijn paard onder het zadel maar aan de hand heel wat mee te stellen: extreem kopschuw en éénmaal in de wei was nooit meer uit de wei. Dus zou wel karakter meenemen in mijn keuze want volgens Meinte Jensma kwam dat karakter m.n. van moederskant (dus niet alleen van Amor). Overigens had Urito supergangen maar was een beetje beknopt en had een vrij kort voorbeen.
Zou dus zelf voor Flemmingh gaan of evt. Rhodium. Heb er bij de Dalhoeve veulens van gezien en die vielen me alleszins mee. Mooi lang voorbeen en goede galop. Draf was nog wat rommelig maar waren ook nog zeer jonge veulens

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 21:34

Misschien is Special D een ideetje?

Een nakomeling van Ferro, maar nog geen bewezen nakomelingen, dus ook niet zo super duur in het dekgeld. Heb hem zien lopen en vind hem wel wat Haha!.

Special D
(4 april 1999)

(zwart, kol, 4 witte sokjes, stokmaat 1.68)

Special D is een ruim ontwikkelde rijtypische hengst, die goed in het rechthoeksmodel staat.

De hals is goed gevormd en de schoft- en schouderpartij is goed ontwikkeld.

De lendenen zijn sterk en het achterbeen is goed gesteld.

De beproefde combinatie Ferro x G Ramiro leverde de hengst Métall op, de vader van Special D. Special D steunt langs moederskant op degelijk, bewezen bloed met bewegingskwaliteiten, zoals Zandigo, Farn, Doruto en Uron.

Grootmoeder Aafke, keur preferent, bracht in combinatie met Ferro de in Frankrijk goedgekeurde Grand-Prix dressuurhengst Joeris, een lichte tour paard in de Verenigde Staten en de UTV-merrie Gloriosa, een volle zus van Haafke.

De moeder van Special bracht een jaar eerder een 3e bezichtiging hengst van Ferro, de hengst Rosto D. Deze zwarte halfbroer van Special D won in 2003 onder Diane Baumler het kampioenschap van Limburg.

Verrichtingsonderzoek van Special D

Special D is een eerlijke, betrouwbare hengst. Hij heeft veel bereidheid om te werken en laat zich goed bewerken. De stap is ruim, zuiver en actief. In stap wordt het lichaam goed gebruikt. In draf heeft Special D een goede ruimte. Hij draaft met zeer veel tact. Special D heeft in draf zeer veel zelfhouding en zeer veel afdruk. Hij kan in draf goed schakelen.

In galop heeft Special D zeer veel ruimte. Hij galoppeert met zeer veel afdruk en veel houding. Als dressuurpaard heeft Special D veel tot zeer veel aanleg en hij geeft zijn ruiter een zeer goed gevoel. Als springpaard heeft Special D voldoende afdruk. Hij heeft voldoende voorbeentechniek en maakt de sprong goed af. Special D lijkt voorzichtig en toont over voldoende vermogen te beschikken. Als springpaard heeft Special D voldoende aanleg en geeft zijn ruiter een voldoende gevoel.

De zwarte Special D is zeer geschikt voor het fokken van een modern dressuurpaard, kracht, charme en karakter.

stap draf galop aanleg
8.5 8.5 8.5 8.5

Special beschikt over een mooie zwarte kleur, die zowel Métall als Ferro hebben. De eerste veulens van Special zullen in 2004 geboren worden.

Veel suc-6 met je keuze Haha!

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 21:42

Pippa schreef:
Heb zelf destijds Opal gekocht bij Meine Jensma als 2 1/2 jarige,. Zijn stamboek naam is overigens Urito. Was een fijn paard onder het zadel maar aan de hand heel wat mee te stellen: extreem kopschuw en éénmaal in de wei was nooit meer uit de wei. Dus zou wel karakter meenemen in mijn keuze want volgens Meinte Jensma kwam dat karakter m.n. van moederskant (dus niet alleen van Amor).


We hebben sam ook bij meinte gekocht, na eerst stad en land afgezocht, eindelijk toch een goed paard voor normaal geld!

Thora

Berichten: 457
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-03 22:11

Leuk om te horen wat er met Urito gebeurd is, Pippa. Heb je enig idee waar hij daarna beland is?
Special D is een Metall x Zandigo (Amor), ik vind Amor dan toch te dicht bij zitten.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 21:47

Das waar, Thora.

N kennis van mij heeft ook zo dichtbij gefokt, en daar kwam n ontzettend wijs paardje uit (loopt nu ZZ-licht). Dus dacht wie weet ook n gokje Lachen

Jaly
Berichten: 63
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 18:59

Citaat:
Geplaatst: 15-04-03 20:01

--------------------------------------------------------------------------------

Quote:
Ze heeft een keurmerrie van Palfrenier gebracht (ZZ-springen), een stermerrie van Flemmingh (1.60 klein) en een sterhengst van Boreas.


DWZ dat het beste resultaat wat ze heeft behaald met het bloed aanwezig in de hengst Palfrenier. (Joost x Kasandra x Sineada)

Joost= Consul (Cottage Son xx) X Anblick xx

Kasandra= Trak. van CARAJAN xAQUAVIT xERNESTxHARUN AL RASCHID-ox

Sineada= Holsteiner die ook in je merrie zit(dus lijnenteelt)
En Amor is vaak wat overdreven.
En is toch gewoon een kwart Trak. uit een Hannover moederlijn x Holsteiner van LORETTO x HEINITZ x FIRST

Wanneer het mijn merrie was zou ik op zoek gaan naar een hengst met de ingredienten zoals hierboven omschreven.


Wil je zoiets weer terug hebben moet je de hengst EQUADOR pakken de
vader van Idocus Knipoog

Voltaire x Joost X Magneet (Carajan) x Sineada

Citaat:
Equador Equador is momenteel de meest opvallende zoon van de wereldberoemde hengst Voltaire. Het afgelopen jaar hebben Equadors kinderen Idocus, Bertolucci en Elvis opvallend goed in de dressuur gepresteerd. Deze dressuurprestaties zijn van dusdanige aard dat de springvererver Equador nu ook steeds nadrukkelijker als dressuurvererver naar voren komt. Equador bewijst daarmee, net als Ferro, dat dressuur- en springaanleg heel goed samen gaan.





http://www.home.zonnet.nl/equador/

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 10:41

Suzanne F. schreef:
Wauw wat een mega mooie kans zeg!! Daar kan je zulke gave combi´s mee maken!! Ik zou zeggen: Ferro! Ik ken een Ferro x Amor x Pericles xx die dubbel UTV kampioene was. Of een nakomeling van Ferro.
Ook van Gribaldi doen de Gribaldi x Amor´s het erg goed!

Als echte Balzflugfan ben ik al een hele tijd op zoek naar Balzflugs met Amor bloed erin dus ik zou gaan voor Balzflug!! Ik wil wel een optie op het veulen!! Cool Lovers

Hahaha meteen handelen Haha!
Tja het is inderdaad een hele mooie bloedlijn die steeds zeldzamer wordt in de eerste generaties. De opties van suzanne lijken me heel erg geschikt. Aangezien de combinaties hebben bewezen goede sport en fokpaarden voort te brengen.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 10:46

Thora schreef:
Zelf dacht ik ok aan een zoon van Ferro, namelijk Rhodium. Ik heb dat dier tijdens hengstencompetities en in Den Bosch zien lopen en ondanks dat hij wat meer souplesse en schoudervrijheid mag tonen vind ik het een geweldig goed paard. Super galoppade, sterk achterbeengebruik in draf en natuurlijk een super modelletje! Ik heb hier echter nog geen veulens van gezien en durf het daarom ook nog niet aan. Wie heeft inmiddels wel veulens van Rhodium gezien?
Omdat de merrie al 18 is wil ik dit jaar een toch meer bewezen hengst gebruiken. Ik dacht aan Ferro, maar het feit dat er al zoveel Ferro's rondlopen vind ik minder geslaagd. Van Gribaldi heeft ze een nu 2-jarige hengst rondlopen, deze is aangekocht door een van de eigenaren van Jazz, en zal als alles meezit misschien wel op de hengstenkeuring verschijnen.
Is gribaldi dan geen optie?? Tja ik ben gribaldifan he (dat wordt dan mijn optie Knipoog)
Ben trouwens wel heel benieuwd gribaldi x amor moeten we dus de komende hk in de gaten houden Haha!
Daarnaast lijkt ferrobloed mij ook erg ideaal. Ik zou zelf dan voor ferro zelf gaan of voor bijvoorbeeld negro. Hengsten die zich al bewezen hebben is denk ik wel verstandig bij dit bloed. Bij een wat oudere merrie zou ik geen risico nemen van een te jongen onbewezen hengst.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 10:59

Negro zou ik niet doen op deze merrie. Als ze zelf wat ouderwets is (en Negro is ook niet de modernste) heb je kans op een nogal ouderwets type.
Da kun je denk ik beter voor Rhodium gaat.

Pippa
Berichten: 88
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 08:51

nog even een berichtje voor thora:
urito is bij Christine Stuckelberger beland en heeft hem onder de naam Opal in de grand prix gestart. Hij is alleen nooit haar eerste paard geworden dat was destijds Lapis Lazuli.
Nog even mbt dekking met Special D.: zou dit niet gauw doen want je fokt via Zandigo weer terug op de emmie-vemmie stam (zit in de moederlijn) en die gaven juist van die paarden met gebruiksaanwijzing.

Jaly
Berichten: 63
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 09:41

Als ik dat zo hier beluister is er maar een zeer smalle basis voor het fokken van dressuurpaarden.
Heeft het KWPN niet meer aan dressuurhengsten dan hier regelmatig worden vernoemd. Of zijn die niet in trek om welke reden dan ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 10:28

Citaat:
Wil je zoiets weer terug hebben moet je de hengst EQUADOR pakken de
vader van Idocus Knipoog
Citaat:

Ik heb een aantal zeer fijne dressuurpaarden van deze hengst gezien, dus het zou geen slechte optie zijn!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 11:35

Houston, Voltaire (& nakomelingen), wolfgang, Ferro (maar er zijn er al zo veel), Dream of Heidelberg, Emilion, Norway, Nourejev, Oscar.

Met die merrie kan je echt veel kanten op naar mijn mening.

Thora

Berichten: 457
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 18:32

Natuurlijk zijn er meer hengsten, maar een aantal vallen al af omdat ze te klein vererven (houston, wolfgang, kennedy etc.), een kort voorbeen hebben/ doorgeven (Ferro nafok/ Idocus) of nog niet voldoende nakomelingen hebben getoond.
Tevens heeft deze merrie een sterk gebogen achterbeen, wat mij ervan weerhoudt om bijv. Krack C te gebruiken. Ook de lendenpartij is bij deze merrie een punt van aandacht.
Equador vind ik zelf te massaal/ stug fokken.

Jaly
Berichten: 63
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 19:05

Citaat:
Natuurlijk zijn er meer hengsten, maar een aantal vallen al af omdat ze te klein vererven (houston, wolfgang, kennedy etc.), een kort voorbeen hebben/ doorgeven (Ferro nafok/ Idocus) of nog niet voldoende nakomelingen hebben getoond.
Tevens heeft deze merrie een sterk gebogen achterbeen, wat mij ervan weerhoudt om bijv. Krack C te gebruiken. Ook de lendenpartij is bij deze merrie een punt van aandacht.
Equador vind ik zelf te massaal/ stug fokken


Zoals ik het zie, gezien je conclusie van bovenstaande, heb je weinig of geen keus om een dressuur paard te fokken.
Daar je merrie's bloedopbouw niet duidelijk dressuur is.
Maar een Amor X Courville xx halfbloed die eerder een springpaard af zal leveren dan een dressuurpaard gezien de keus die je nog over hebt. Huilen
Zelfs met Trak.bloed in de pedigree kwam er nog een springpaard uit.
Je zou je met deze merrie misschien beter thuis voelen binnen het GELDERSPAARD. of nogmaals een volbloed opzetten.(of JAZZEN )

Thora

Berichten: 457
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 23:49

Binnen het gelders paard?! Met zoveel bloed erachter? Daar ben ik het dus niet mee eens. Haar volle broer liep Grand prix dressuur, haar volle zus gaf de hengst Hamilton, welke over zeer goede basisgangen beschikte (7,5-8-8-8,5). Tevens zijn de rite-paarden over het algemeen zeer luxe. Afstammelingenrapport Hamilton: veulens veel ras met een te fijn fundament.
Palfrenier staat bekend als springpaardenleverancier (Joost x Nikistam = springen), bovendien scoorde deze hengst destijds een 4,6 op de rijproef.
Amor heeft in de dressuurfokkerij meer een stempel gedrukt dan op de springpaardenfokkerij (volgens de geleerden).

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 00:14

Het wordt inderdaad wat verwarrend voor je vooral omdat iedereen weer met zijn eigen stok(hengst)paardje aan komt zetten. Gezien je duidelijk omschreven wensen lijkt het mij handiger om inplaats van hengsten af te keuren, hengsten te noemen die volgens jou wel zouden passen. Of hengsten verwant aan de vaders van de succesvolle sportpaarden uit deze stam. Dan krijg je een meer gerichter discussie. Feit is dat weinig mensen hier uitgangsmateriaal hebben van zo hoge en bewezen kwaliteit als jouw merrie. Dus voor de echt geintereseerden moet het een uitdaging zijn om de zoektoch naar een passende combi te maken. Ik ga in ieder geval mee met diegenen die gedeeltelijk volbloed en of gedeeltelijk Trakehnerbloed voorstellen. Jazz (moeder Ulster x Amor) lijkt mij geen verstandige optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 00:29

Ben het niet vaak eens met Sarabande maar deze keer zeker wel. Deze merrie is zo verschrikkelijk mooi gefokt in mijn ogen, dat het een enorme uitdaging is om hier een goede combi voor te vinden.

Wil je een bewezen hengst, of zou je ook wel de kans willen nemen met een jonger dier?

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 01:38

Thora schreef:
Leuk om te horen wat er met Urito gebeurd is, Pippa. Heb je enig idee waar hij daarna beland is?
Special D is een Metall x Zandigo (Amor), ik vind Amor dan toch te dicht bij zitten.


Zou ik niet zo bang van zijn! Inteelt kan vaak ook ten goede komen, in Duitsland bijvoorbeeld is daar veelvuldig gebruik van gemaakt, met goed resultaat! Het blijft altijd een gokje natuurlijk! Haha! Haha! Haha!

Jaly
Berichten: 63
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 06:12

Citaat:
Amor heeft in de dressuurfokkerij meer een stempel gedrukt dan op de springpaardenfokkerij (volgens de geleerden).


Maar de "geleerden"kunnen je geen advies geven.
Ze zijn zelfs bang om een naam te noemen, met de keuze waarom, terwijl je daar om vraagt.
Dus met een opmerking van "mooi " bloed wordt je niet wijzer van.

Ik heb als enige je merrie ontleed en gaf aan dat springen tot nu het enige bewijs is geweest dat iets gepresteerd heeft.
Daarvan heeft de volle zuster bekendheid aan gegeven en Palfrenier .
En dat is alles in haar rijke leven van 18 jaar. Ze zal best meer veulens gegeven hebben dan de eerder vernoemde 3. Wat is daar van te recht gekomen? En als ze niet meer veulens gegeven heeft wat heeft ze dan in de sport gedaan?
En in mijn ogen is Jazz geen verkeerde optie of een zoon ervan.
Je noemde zelf dat de volle zuster-zoon , de springhengst Hamilton ( Nimmerdor x Amor) ,goede basiscijfers gegeven heeft.
Iemand noemde de vader van Cocktail de hengst Ulster (Nimmerdor).

Hier wat die stam nog meer gedaan heeft:

S-springen= Maserati =(Celrite) Indoctro x (Velrite)Ramiro x(Zelrite) Erdbal xx X Senner

M-springen=Oretus vollebroer van Maserati

Verder wil je graag het Amorbloed koesteren.
Wat is er dan mis met een lijnenteelt van niet meer dan 25% op Amor.
(De rest van de lijn is gewoon een springhalfbloed)
Die Cocktail, vader van Jazz ,brengt via Hessenstein (Komet) ook nog eens wat Trakhenerbloed binnen.

En een moederstam heeft alleen maar waarde als je die genetisch ook vast houdt. Anders is het alleen maar wat bla.bla.

En nu met Riverman, heb je ook je nodige portie lijnenteelt in je komend veulen.

Horse Inbreeding Stats Crosses Lines Blood% Influence AGR
COURVILLE 5S x 3d 2 2 (1) (1) 15.63% 4x4 15.63%
FURIOSO II 4S x 5S 2 2 (2) (0) 9.38% 4x5 9.38%

RIVERMAN zelf is ook een lijnenteelt van Furioso II in de 3 en 4 generatie.
Een hengst die veel gevraagd is op dit moment,waarom?

Horse Inbreeding Stats Crosses Lines Blood% Influence AGR
FURIOSO II 3D x 4D 2 2 (2) (0) 18.75% 3x4 18.75%*
---------------------------------------

Verder kom ik toch nu weer tot de conclusie dat specialisatie fokken meer een woord is van theorie dan van de praktijk.
Zeker in dit geval waar geen minimaal 5 generaties rijpaardbloed in verwerkt is.