wanneer halster om?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

wanneer halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-03 18:20

wanneer doen jullie een veulen het halster om?ik wil namelijk zo vroeg mogelij khet veulen laten wennen aan het halster

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 18:52

eerst kijken hoe mamsie reageert als we aan het veulen zitten. pas als ik het veulen overal aan kan raken haal ik een halster erbij, weer eerst overal aaraken met halster, pas als ze hier geen moeite meer meer hebben, halster op maat maken voorzichtig maar zonder treuzelen omdoen. Dan kijken hoe het veulen reageert, als ze het geen probleem vinden lekker nog laten knuffelen, en als ze het niet zo fijn vinden even uit laten bokken en schudden.
Maar het verschilt erg per veulen en moeder, 1 veulen kreeg hem pas na een maand om, een andere de dag van de geboorte.

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 10:16

en als het veulen netjes naast mama kan lopen wordt het ook makkelijker om een veulen te leiden. doe eerst iemand leid mama en dernaast leid iemand het veulen, zo leert het volgen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 17:35

Meteen vanaf de eerste dag doen wij halster om. Ze zijn dan nog niet zo sterk en het gaat allemaal wat gemakkelijker. Wel gaat het halster in de stal steeds af. In de wei ook als ze gemakkelijk komen en het halster aan laten doen. Maar als ze in de wei het halster ophouden wel ervoor zorgen dat het goed aangesloten zit, zodat ze nergens aan kunnen blijven hangen of met een been erachter kunnen haken.

We brengen vanaf de eerste dag merrie met veulen samen naar buiten met halster en touw, zodat het veulen meteen leert netjes mee t elopen. Je moet dan wel even met twee man zijn, want het veulen heeft wel wat overredingskracht nodig Haha! Soms moet je ze letterlijk aanduwen Haha!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 17:48

Ik zou ook niet te lang wachten. Als de merrie het verdraagt dat je bij het veulen kan komen, wacht er dan niet te lang mee. Als het kan vanaf de eerste dag. Zoveelste langer je wacht, zoveelste sterker wordt het veulen, en zoveelste moeilijker krijg je het.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-03 19:00

okej ik zalproberen de 1e dag na de bevalling het halster om te krijgen!en mee te laten lopen aan t touwtje

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 19:09

Bij ons na de 1e week en ik kan ze dan nog de baas Haha! . Dan zijn de halswervels ook sterk genoeg om een ongelukje op te vangen.
De eerste week kan het zijn dat de nek breekt als er hard getrokken wordt achter de oren.
Ik zet ze ook gelijk vast, dagelijks enkele minuutjes (op 2 weken ong.) zo zijn ze dat geleerd voor het leven.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 20:05

Wij hebben ze de eerste week het halster al om. Zo wennen ze er goed aan. En willen ze niet lopen dan worden ze getild. Ja dat kan nog met die ponyveulentjes he. De merries krijgen dan wel altijd het halster af.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-03 22:23

ik laat bij soraya het halster ook om in de wei dan want anders krijg ik der nooit weer ze gaat namelijk vant zomer in een grote wei en tja als ze dan een keer een bui heeft!!!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 22:57

Meestal op de 2e dag. We hebben van die lekkere zachte voor de kleintjes en we hebben nog nooit problemen daar mee gehad dus, als ze een paar dagen oud zijn lopen ze al keurig aan het halster, vind dat altijd zo'n parmatig gezicht.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 08:48

ik heb een heel mooi veulen halster gezien van harry's horse die heb je in knalroze en babyblauw ik heb er al een maar als het veulen geborenis dan koop ik of eenroze of een blauwe ligt eraan wat het word he dan de ene voor in de wei en de andere voor in de stal en o pde fotow