hoe krijg ik de merrie van het veulen weg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

hoe krijg ik de merrie van het veulen weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 13:34

hey,

Ik zit met een probleempje. En ik denk dat veel mensen dit probleem wel hebben met een veulen.
Maar mijn rijpaardmerrie heeft een veulentje gekregen, maar nou wil ik er straks graag wel weer op rijden, maar ik krijg ze voor geen mogelijk uit elkaar. Als ik het veulen mee neem, breekt de merrie de boel helemaal af.
Heeft iemand tips hoe ik dit heb beste kan doen?
Ik heb namlijk geen flauw idee.
En kan ik hem het beste meenemen tijdens het rijden, want ik moet wel ergens anders heen om te rijden, heb de mogelijkheid thuis niet, of moet ik hem thuis op stal laten staan, ofzo????

Alvast bedankt.

Ook zou ik wel graag met iemand pb-en die een veulen (liefst hengstveulen) in opvoeding heeft, want ik weet nog niet precies of ik het een beetje goed doe en ik zou graag willen weten hoe anderen dit doen?
En heeft iemand misschien een tip voor een bepaald goed boek ofzo?

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 14:41

Asl je een veulen hebt, is het nooit slecht om zeer snel de merrie en veulen is eventjes te scheiden. Zodat ze daar in wennen. Gewoon even met de merrie tot op einde van de straat, en dan terugkomen. Ga altijd (tenminste dat is mijn ervaring) met de merrie van het veulen weg, als je dat doet, NOOIT met het veulen weggaan. Een veulen is immers nog niet zo vertrouwd met onze wereld.

Weet je wat ik zou doen. Zie dat je je stal helemaal kunt afsluiten. Zodat het veulen nergens uitkan, en natuurlijk ook niet kan kwetsen. Dan rustig een keertje met de merrie op straat, een paar minuutjes. Doe dat elke dag, en altijd wat langer en langer. Na een tijdje kan je terug gaan rijden,...

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 17:21

Het beste is het veulen op stal opsluiten. Zorg dat inderdaad alles goed dicht is zodat het veulen zich niet kan bezeren. Probeer eerst maar eens de merrie gewoon uit stal te halen en laat het veulen staan. Poets de merrie wat voor de stal. Je hoeft nog niet eens weg te gaan. De merrie vind dit vaak de eerste keer al erg genoeg. En ga daarna elke dag een rondje stappen, steeds wat langer, eerst gewoon aan de hand en wanneer ze wat braver wordt kun je er op gaan zitten.
Wanneer je thuis niet kunt rijden en je met de merrie weg moet: het veulen opsluiten en met de merrie gaan rijden. Wanneer je haar op bovenstaande manier er aan laat wennen moet dat kunnen. Ga de eerste keer niet te lang weg, want het geeft best veel stress bij merrie en veulen. Maar wanneer ze eraan gewend zijn is er niks meer aan de hand.
Ik ben zelf ook gewoon met een zogende merrie op wedstrijd geweest. Veulen bleeft thuis en de merrie ging mee. Het veulen was toen al wel wat ouder, hij dronk toen ook al water en at gewoon hooi en brok.

Nog wel een tip: kijk uit wanneer je de merrie weer bij het veulen zet. Het veulen denkt alleen maar aan drinken en let niet meer op jou. Wanneer ze wat kleiner zijn is dat nog niet zo'n probleem. Maar wanneer ze wat ouder zijn, en vooral hengstveulens, willen nog wel eens boos reageren omdat de merrie zo lang is weg geweest.

Succes ermee!

valori
Berichten: 469
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 18:08

Ik haal de merrie vanaf de 1e dag bij het veulen wef. Niet langer dan een kwartier, ook al is ze nog zo druk, maar wel elke dag. Ik begin weer te rijden als het veulen 2 weken is, dan zijn ze eigenlijk altijd weer rustig, ook als de merrie voor het eerst een veulen heeft. Gewoon doen en doorzetten, wel zorgen dat je niet alleen bent en zoals gezegd het veulen goed opsluiten en er iemand bij laten.

boemel

Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 22:04

Het is inderdaad het beste om het veulen om stal te laten. Toen wij weer met onze merrie aan de gang wilden gaan, had ze daar ook geen zin in. Steeds maar hinneken, niet mee willen en proberen om te draaien.

Ik nam haar steeds een stukje mee, iets van de stal vandaan (ze kon haar veulen nog wel horen) en ging haar dan ca. 15 minuten longeren. Na een paar keer vond ze hetl helemaal niet erg meer om weg te gaan en een paar weken daarna reed ik alweer buitenritten met haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 00:07

Vanaf dag 1 namen we de merries altijd al eventjes van het veulen weg, gewoon 5 minuutjes en dan rustig opbouwen. Maar nooit het veulen van de merrie weghalen!

Als je dat rustig opbouwt, kun je met een week na de bevalling er weer opzitten, wel heel rustig aan doen ,want alles zit nog niet op de plek.

Verder over je hengstveulen opvoeden! Dat moet je niet zelf doen, dat meot je zijn moeder laten doen, en als hij gespeend is gewoon de kudde in met zijn soort en leeftijdsgenootjes........komt het allemaal goed!

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 18:11

je moet het wel opbouwen maar de merrie bij het veulen weghouden is geen probleem!sto het veulen dan in een box en zorg dat t veulen zich nergens aan kkan bezeren!het veulen word gek maar goed daar moet hij toch een keer aan wennen

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 20:03

In wat voor soort stal laten jullie de veulens achter? Echt helemaal dicht of met tralies?

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-03 21:43

Ik zit nog met 1 probleem, ik heb namelijk een luik, die niet dicht kan, dus ik moet eerst wachten tot we het schot omgewisseld hebben anders ben ik bang dat hij er over heen komt!

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 08:42

ja doe dat maar want veulen worden erug gek en springen over alles heen!bij mn verzorg paardje hebben ze stroomdraad in de stal ik ging toen op de moeder rijden en t veulen werd vastgezet ind e stal het stroom werd eraf gehaald maar toen ik terug kwam zat t vuelen helemaal in het draad dus ik ben tegen draad in de stal

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 09:29

En je moet dus de merrie meenemen.. uit jouw eerste verhaal blijkt dat je het veulen weg wilt halen, dat kan dus echt niet. Zorg gewoon dat je met z'n tweeen bent - de ene persoon neemt de merrie mee voor een ommetje, de andere blijft bij het veulen. Het hoeft niet lang, vijf minuten is genoeg. De volgende dag iets langer.
Het is ook handig als er een 'buurpaard' is, dan is er in ieder geval nog paardengezelschap, anders is het veulen echt alleen. Het allerbelangrijkste is echt een veilige stal, er zijn al heel veel veulens gewond geraakt doordat er toch ergens in de stal een spijl of een gat zat waar een pootje door heen kon.
Als je het zo doet, merk je vanzelf hoe lang je weg kunt. Ik zou persoonlijk het veulen niet meenemen tijdens het rijden, voor een keer is het wel leuk als geintje, maar meestal is je paard beter geconcentreerd als ze het veulen niet kan zien of horen.
Ik doe zelf altijd wel rustig aan met dit soort dingen en bouw het in de loop van een aantal weken op. Het veulen gaat nu even voor - straks is er weer alle tijd voor andere dingen.

Een goed boek heb ik helaas ook nog nooit kunnen vinden. Wel is er genoeg informatie te krijgen over gezondheid(sproblemen) e.d. Bij www.paardendrogist.nl kun je wel een paar boekjes vinden. Volgens mij kun je het beste gaan kijken bij een ervaren fokker en vragen hoe hij het doet. Vooral als je twijfelt of het wel goed komt, is zo'n contact handig. En de DA natuurlijk, als een goede hebt kan die je ook een hoop wijzer maken. Pipo heeft gelijk, je hoeft niet zo veel, moeders en de rest van de kudde moeten het werk doen. Maar er hangt natuurlijk wel het eea af van de omstandigheden. Als je alles gewoon dag en nacht in de wei hebt lopen is het een ander verhaal dan als je ze 's nachts opstalt en bijvoert.

Wat ik zelf erg belangrijk vind aan hengsten is dat je ze zo vroeg mogelijk afleert overal in te bijten. Ik corrigeer ze vanaf dat ze heel klein zijn. Verder leer ik vrij vroeg ze aan het halster te lopen (wij moeten over de weg naar de wei, dus pure noodzaak), vaststaan aan het halster en voetjes optillen. En da's alles. Verder gaan ze veel met moe mee, dus als ik moeders na het rijden de benen afspuit zet ik het veulen er naast en die krijgt dan ook wat water over de voeten. Nou ja, dat soort dingen, niet al te moeilijk over doen. Wel consequent zijn, maar ja, dat moet je altijd.

Er zijn mensen die doen van alles met veulens en ttoutch en weet ik veel wat. Erg leuk en vast ook zinvol, maar ik weet daar weinig van.