Vragen betreft vroege bevalling van hon

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Vragen betreft vroege bevalling van hon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 08:55

Die zegt dat, de ander zegt dat, wil graag jullie meningen weten:

Het veulen kan ONMOGELIJK een maand te vroeg zijn, zal wel verkeerd geteld hebben, met een maand te vroeg overleven ze niet en zijn ze niet levensvatbaar.

Met een maand te vroeg hebben ze vaak geen haar op de oren.

Mystery is nu aan de diaree, Yoghurt zou hier goed voor helpen (was het niet van plan, maar hoe krijg je dat in vredesnaam in zo'n veulen dan?)

Dan nog wat ik zelf constateer.
Hon had heel veel melk, waardoor er heel erg veel druk op de uier stond. Dit is nu zeer zeker minder, maar als ze loopt "spuit" het er nog steeds uit.
Is dit normaal?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 08:59

Stef de oude Sunwillow Saasfee van ons krijgt haar merrieveulens ook altijd 1 maand eerder. Nooit wat mis mee maar nu je het over diaree hebt begint me iets te dagen, dat had haar laatste dochter ook. Bij de DA kun je hiervoor een pasta krijgen wat je regelrecht in de mond spuit. Ook de merrie had ontzettend veel melk en uiteindelijk was dat de reden van de diaree want na de zoogperiode was de mest normaal van kleur en dikte. Ik zou tegen je willen zeggen dus, overleg eens goed met je DA.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 09:07

Ik weet er niet zo heel veel van, maar als het veulentje lang diarree heeft, moet je volgens mij wel oppassen dat ze niet uitdroogt. Als ze goed levenslustig is en niet steeds als een slap dweiltje gaat liggen, als ze normaal op staat enzo, zal het met uitdrogen wel meevallen, maar als je twijfelt, zou ik toch de dierenarts er weer even bij halen. Het kan heel goed de reactie op de moedermelk zijn.
Dat de melk er uit spuit heb ik wel vaker gezien, die merries zouden bijna wel twee veulens kunnen onderhouden als ze het zouden accepteren. Ik weet niet of je Hon nu extra biks voert, maar anders moet je ook daarover met je dierenarts overleggen. Aan de ene kant heeft ze wel wat extra nodig, of vers gras, voor de melkproductie en haar eigen lichaam, maar aan de andere kant voer je met een shet al weer snel te veel en dat kan misschien ook meer melkproductie geven. In elk geval veel succes en het is een heel gaaf stelletje zo, heb ik gezien!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 09:08

Hon krijgt nu 2x een halve kilo subli basisbrok, en verder kuil

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 09:52

Ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe Hon eruit ziet met 1kg basisbrok op een DAG??

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 09:56

dat kan je op kraamstal zien steef.
Ze krijgt normaal gesproken een handje, voor het idee, maar naar de bevalling toe hebben we dit langzaam opgebouwt

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 12:00

Die diaree kan inderdaad ook te maken hebben met de melk van Hon.

Als je geen vast voedsel eet krijg je geen vezels binnen en kun je geen harde mest maken. Als je enkel melk drinkt is het dus normaal dat je ook aan de schijterij bent.

Ik had een veulen vorig jaar dat al van dag 1 op stro en hooi knabbelde en na een paar dagen door had dat ze dat ook kon inslikken. Die heeft dus heel snel mooie vaste mest gekregen en enkel op haar eerste dag "schijterij" heeft gehad van de darmpek.

Wat betreft de spuitende melk dat is ook niet geheel abnormaal. Mijn moeder had het ook toen ze bevallen was van mij en daar hebben ze toen melk "afgetapt" voor de prematuurkindjes. (ok , niet geheel hetzelfde want mijn moeder is geen pony Haha!)
Wat je dus kan doen is Hon melken en die melk invriezen (kan altijd van pas komen) . Sommige merries hebben gewoon heel veel eten voor hun kleine , dat kan van nature zijn maar het kan ook te maken hebben met een "overschot" aan voer. 1 schep brok is misschien teveel voor haar en dan kun je het best wat terug voeren. (een shet is van nature zowiezo sober). Als je reduceert op voer zal haar melkproductie ook minderen.
langst de 1ne kant is het niet slecht dat ze zoveel melk heeft , langst de andere kant is het wel heel moeilijk voor een veulen/baby om aan de speen te kunnen als de uier overbol staat van de melk (waardoor er nog meer melk geproduceerd word en het nog moeilijker wordt) En komt er ook nog is bij dat enorm veel druk op de uier ook ontzettend veel pijn doet.

Maar vraag dat allemaal eerst nog maar eens na aan je VA. Ik zou niet willen dat ik verkeerd advies heb gegeven Scheve mond

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 18:26

wat een maand te vroeg betreft ben ik het er niet mee eens dat ze niet levens vatbaar zijn. Hebben wij ook gehad en het is een sterk veulentje! Ze hebben dan wel inderdaad weinig haar. Dus het is niet onmogelijk hoor een maand te vroeg. Laat Hon dan anders ook eens in de wei lopen. Krijgt ze ook vast voedsel en misschien dat Mystery de darmen wat rustiger worden. Misschien wat elektrolyte geven tegen uitdroging????

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-03 19:29

ze lijkt absoluut niet uitgedroogd (heb vel gepakt, en dat trok gelijk weer mooi terug) ook heb ik het idee dat het minder wordt, haar kontje en staartje zijn al veeeeeel schoner. Enneuh, haar heeft ze zat hoor! Ze heeft me toch een lange staart!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 14:26

Is honey al hengstig geweest Verward
Veulen hengstigheid ?
JE weet nog wel misschien dat toppic dat ik geplaatst had, dat safiro ook zo aan de diaree was,dat kwam dus doordat naomie hengstig was, en dat gaf ze door aan de melk.

Maar dat het melk eruit spuit, is wel redelijk normaal, Mijn merrie had dit dus ook , Gigantische druk erop.
Paar dagen erna, was het vrij zacht, en niets aan de hand

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-03 18:40

dat ze aan de schijt gaan als de merrie hengstig is weet ik, maar hon is nog niet hengstig

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 20:12

Als je een kilo brok geeft aan Honey met daarnaast nog kuil, verbaast het mij niet hoor dat het veulen diarree heeft.
Minderen met brok, zeker als je ook nog kuil voert. Dat handje brok wat je eerder voerde is echt meer dan voldoende.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:47

ik moet een ding nageven...... het is een knap veulentje! Hou je haar ook? (nee hoor ben niet nieuwschierig, of over het hoofd gelezen Haha!)

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 11:00

er is niet echt een verband aangetoond (wetenschappelijk) tussen veulendiarree en de eerste hengstigheid van de moeder. Wel valt het vaak samen. De diarree van het veulen is 'gewoon', meestal treedt dat na een dag of 7 tot 10 na de geboorte op. Wel mag het niet al te lang aanhouden, een dag of drie meestal, en moet je goed in de gaten houden of het veulen niet uitdroogt.

Of het veulen te vroeg geboren is weet ik niet, zolang het een goed en gezond veulen is met alles erop en eraan is het gewoon op tijd geboren. Geniet er lekker van en leer het ook al de basis van het paardenbestaan: voetjes geven, hoefjes uitkrabben, poetsen, halstertje om, meelopen en later ook vaststaan, dan heb je daar nooit meer omkijken naar!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 11:42

annechien, ze is tk (komt tk, whatever) anyway, ze blijft niet...

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:44

In colostrum zitten stoffen die de darmpassage vergemakkelijken (om darmpek te verwijderen). Sommige merries geven zoveel colostrum dat het veulen diarree krijgt.
Niks om je zorgen over te maken als het veulen verder gezond blijft. Diarree op 7 dagen ouderdom valt samen met de overschakeling van enkel melk naar vast voedsel en heeft alles te maken met opbouw van darmflora.
Dat het iets met de hengstigheid van de merrie te maken zou hebben is een fabeltje, ook veulens die met de fles worden grootgebracht krijgen er last van. Heel toevallig vallen deze twee samen.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 14:09

Een paard heeft een gemiddelde draagtijd van ongeveer 11 maanden. Het is vrij normaal dat een veulen tussen de 10e den 12e maand van de dracht geboren wordt, maar het kan zlefs nog eerder en nog later.
Ik ken meerdere veulens die 5 weken te vroeg waren geboren en zelf had ik vorig jaar een merrie die het veulen er pas na 13 maanden uitgooide...!!
Zolang het veulen goed gezond is, goed kan opstaan en alles zit erop en eraan, is het gewoon op tijd geboren *LOL*

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 14:26

Ben je er wel blij mee? Lijkt een beetje alsof je flink teleurgesteld bent in alles...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-03 10:01

hoezo manda? Tuurlijk ben ik er blij mee!
Had graag het proces van waken enzo mee willen maken, maarja, aan de andere kant is het alleen maar goed voor mezelf dat dat nu niet hoeft Haha!.

Ok, ik had graag een bonte gehad, maar daar heb je niks over te vertellen. Ben allang blij dat alles nu goed gaat

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 10:09

stef schreef:
hoezo manda? Tuurlijk ben ik er blij mee!
Had graag het proces van waken enzo mee willen maken, maarja, aan de andere kant is het alleen maar goed voor mezelf dat dat nu niet hoeft Haha!.

Ok, ik had graag een bonte gehad, maar daar heb je niks over te vertellen. Ben allang blij dat alles nu goed gaat


Bedoelde het ook niet verkeerd hoor vroeg het me gewoon af....

Het lijkt mij persoonlijk ook minder als je dat hele proces van waken en spanning enzo mist... Hoort er toch een beetje bij....

En wie weet, over 2 jaar ofzo wel een bonte Haha!

Sux6 ermee!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-03 10:14

idd, ik heb echt gewoon het gevoel dat ik iets mis. Ineens pats boem is er een veulen. Ze heeft niet gekegeld, niks!
En de Quarter merrie bij ons op stal staat al 2 weken de camera op, en die vertikt het om te veulenen! Haha!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 11:28

ik kan het me wel voorstellen hoor.
Ik controleer nu 2x per dag Polly's uiers of ze al kegelt en ik vreet mezelf bijna op van de zenuwen, maar ik zou het voor geen goud willen missen.
Lekker in de wei zitten en het veulen zien bewegen...
Inmiddels 1 nacht op stal geslapen omdat ik dacht dat het kwam (ze was bijzonder onrustig), maar 1 nacht is wel genoeg hoor, al die muizen die naast je lopen te klooien, maar het heeft wel wat.
Ik zou het niet willen missen hoor! En kan me wel voorstellen dat jij dat wle hebt gemist (als je graag wil waken, je bent welkom hoor...Haha!)