Komt het karakter van beide ouders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Komt het karakter van beide ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-03 20:02

Hoi,
Ik heb wel eens gehoord dat het karakter van een paard 80% van moederskant af komt... is dit zo of is het net als bij alle anderen 50:50?

(ik heb dit ook al in een ander berichtje gevraagd maar het leek me wel leuk om er een onderwerp van te maken..)

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 20:06

Ik denk wel dat het karakter voor het grootste deel van de merrie af komt. Het veulen ziet de merrie altijd en doet dingen na die de moeder ook doet.
Floor heeft van allebei heel erg veel. Maar dat komt omdat Floor met mama EN papa samen op gegroeit is. Ze liepen heel veel met z'n 3en op het land en zelfs op stal.

Flempy

Berichten: 134
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: somewhere between heaven and earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 21:04

Wat erfelijkheid betreft,is het echt 50/50. Als je je iets verder verdiept in erfelijkheidsleer zie je dat een vader en een moeder van EVEN GROOT belang zijn voor de vele erfelijke eigenschappen.
Dat een kind/veulen bepaalde eigenschappen overduidelijk van zijn vader of juist van zijn moeder (denk aan kleur,bouw etc) heeft te maken met dominante en recesieve eigenschappen. Die bepalen het GENOTYPE van in dit geval het paard.
Het is echt onzin om te denken dat het bij paarden anders zou werken.

MAAR,naast het genotype heb je ook het Fenotype. Deze wordt bepaald door factoren uit de omgeving. Dus dingen als de merrie,opvoeding,het soort voer,ervaringen en ga zo maar door.

Het karakter (want daar hebben we het over) van een paard wordt door deze twee zaken bepaald. In die zin zou je dus kunnen zeggen dat de merrie wat meer invloed op het karakter heeft dan pappie die er nooit is Tong uitsteken

Maar nogmaal als je puur naar erfelijkheid kijkt kun je absoluut niet zondermeer zeggen dat of de merrie of de hengst meer invloed heeft!


Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 21:15

Ik geloof er niet zo in dat het veulen voor een groot deel het karakter van de merrie krijgt omdat ze daar door op wordt gevoed. Mijn merrie heeft namelijk het tegenovergestelde karakter van haar moeder. En als de vader niet zo'n belangrijke invloed heeft qua karakter dan snap ik die topics niet van: ik neem die en die hengst niet want die geeft rotkarakters. Daar hoef je dan niet naar te kijken als het karakter toch voor 80% door de moeder bepaald zou worden.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 06:57

flempy: de definitie van fenotype is iets anders denk ik. Volgens mijn woordenboek is fenotype: "het geheel der uiterlijke kenmerken". Karakter is daar een van, natuurlijk. Fenotype wordt wel degelijk voor een groot deel genotypisch bepaald. In theorie is het genotype het enige wat heel duidelijk vererft.

Karakter wordt voor een groot gedeelte gevormd door invloeden van buitenaf. Opvoeding, maar ook ervaringen met de mensheid.

Volgens mij wordt het karakter als volgt bepaald:

40% door de eigenaar tot de 3 jaar
35 % moeder (opvoeding)
25% vader

Gewoon, op puur gevoel Knipoog Als je goed leest, is dus 50% van het karakter bepaaald door invloeden van buitenaf, waarvan 80% door de eigenaar en 20% door de moeder.. Van de 50% die gewoon erfelijk is komt 50% van vader en 50% van moeder.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 08:15


joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 08:29

fabienne: je hebt gelijk, maar het wordt iedere lente toch weer aktueel. Toch bedankt voor het aangeven van de links, want de nieuwere bokkers onder ons die hebben de zoekfunktie waarschijnlijk nog niet ontdekt. Ook wordt het niet direkt aangemoedigd om oude topics weer te openen..

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 08:37

Evenzeer off-topic Joost: Inderdaad. Op zich vind ik het niet altijd handig dat het afgestraft wordt als men als nieuwkomer of anderszins geinteresseerde een reactie plaatst op een wat ouder topic. Zeker niet wanneer het om een onderwerp gaat dat toch actueel blijft als karakter in relatie tot fokkerij Haha!

Misschien iets om ter discussie te stellen bij de moderators?

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 08:59

tja sorry, ben idd een nieuwkomertje ja!
Heb die andere onderwerpen niet gezien..

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 09:49

Ik weet wel dat ik bij mijn jaarling meer karakter van de vader aantref, dan die van de moeder. Ze heeft ook wel typische dingen van mamalief, maar voornamelijk is het een echte Paddox, absoluut.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 10:22

Wat Flempy zegt klopt niet helemaal. Joostvangestel zegt het wel goed.
Ook naar mijn mening komt het karakter/gedragingen grotendeels van de moeder. Het veulen ziet de moeder, en doet de moeder na. Het veulen leert van de moeder.
Natuurlijk zijn er soms uitzonderingen, maar gemiddeld genomen zal het karakter grotendeels bepaald worden door de moeder & mensen waar het veulen mee omgaat.