dekken in veulenhengstigheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

dekken in veulenhengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-03 09:21

Wat is hier het voordeel van?
Een merrie bij ons staat op klappen, en zodra het veulen er is wordt ze (volgens zeggen van de eigenaar) na 7 dagen gelijk weer gedekt.
Ik zou zelf zoiets hebben van, laat ze eerst even lekker bij komen, en dan na een maandje ofzo.
Wat is het voordeel hiervan? En hoe denken jullie erover?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 09:31

volgens mij geen voordeel. ik weet nog van mijn eigen bevalling. volgens mij wou ik nooit meer vrijen Haha! Haha!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 09:33


Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 15:28

Ben er niet zo voorstander van en het lijkt me alles behalve lekker.
Sommige mensen doen het andere niet. Ik ben er zo 1 die het niet doet omdat mij lijkt dat een merrie onmogelijk genoeg hersteld kan zijn binnen 7-10 dagen na een bevalling.

Maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening. Misschien leg ik teveel menselijk gevoel in m'n pony's , maar de achterkant van mijn merrie zag er vorig jaar nou niet bepaald uit alsof er meteen weer een hengst op kon op de 10e dag. Lijkt me ook zo stresserend ... en vooral nog steeds pijnlijk ...
Ik wacht gewoon lekker een maandje of langer *LOL* (ik bedoel dan met de merrie naar de hengst te brengen hé! Haha! )

Maar ik begrijp Marijer ook wel , die hengst vertrok vorig jaar terug naar Engeland dus ze kon niet anders. (zo was het toch?)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 15:45

Loolapelooza schreef:
Maar ik begrijp Marijer ook wel , die hengst vertrok vorig jaar terug naar Engeland dus ze kon niet anders. (zo was het toch?)

Dat was idd vorig jaar de reden om in de veulenhengstigheid te dekken. Zoveel keus is er in NL niet voor de cobs en ik had al een merrie leeg gelaten omdat er geen passende hengst te vinden was.

Ik heb bij de KWPNers ook wel eens een merrie gezien die volgens de DA goed hengstig was maar met schouwen sloeg ze af. Ze werd toch gedekt (KI) en niet drachtig.
Met de cobs dekken we natuurlijk en als een merrie niet optimaal hengstig is met schouwen wordt er ook niet gedekt. Dan is de merrie er duidelijk nog niet klaar voor.
Dit jaar heb ik haar niet in de veulenhengstigheid gedekt, ze was wel goed hengstig maar het was me te vroeg in het seizoen.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 16:26

Tja ik laat mijn 2 merries wel weer meteen dekken in de veulenhengstigheid, maar dat is ook omdat het anders weer zo laat in het seizoen wordt. Maar misschien pakt het de eerste keer niet dan wordt het dus de volgende hengstigheid, maar ga het wel proberen. Showgy is vorig jaar ook meteen in de veulenhengstigheid gedekt, 8 dagen na de bevalling kwam het hengstje en ze heeft zich maarliefst 10 dagen achter elkaar laten dekken! En ook nog minstens elk uur! Bloos Viespeuk! Schijnheilig
maar ze had er duidelijk geen problemen mee.. Tong uitsteken Haha!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 16:43

er is een voordeel. het veulen komt volgent jaar wat eerder, maar vaak pakt het slecht. voor de 10 dagen na de bevalling heeft het geen zin, want dan is het eitje nog niet goed. je kunt beter wachten tot de echte hengstheid optreed.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 17:26

Het ligt aan de conditie en leeftijd van de merrie. Een gezonde merrie wordt meestal het gemakkelijkste drachtig op de veulenhengstigheid en voelt zich daar prima bij, het zijn geen mensen hoor. Bij mijn merrie heb ik een tweeling afgespoten laat in het seizoen het heeft tijden geduurt voor ze weer in conditie was. Die voelt zich het lekkerste als er een in zit en een naast loopt. Binnekort mag ze weer Haha!
Bij oudere merries is het raadzaam om de baarmoeder eerst even rust te gunnen en samen te laten trekken.
Insimineren met diepvries wordt sterk afgeraden in de veulenhengstigheid.
Dus je ziet er zijn wel een paar zaken waarom het niet kan, maar meestal gaat het prima met een gezonde merrie.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 17:34

2 van de merries die dit een jaar een veulen hebben zijn in de veulenhengstigheid gedekt, ze gaven alle twee aan dat het wel kon. De 3e merrie wilde het duidelijk niet, die word waarschijnlijk over 2 weken dan gedekt.

memiro

Berichten: 459
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 18:17

zijn een aantal dingen waar een merrie volgens de veearts aan moet voldoen om in de veulenhengstigheid te dekken:
* merrie moet vlot geveulend hebben
* nageboorte niet langer dan een uur er van af
* niet ouder dan 12 jaar
* hengstigheid niet eerder dan 9 dagen na de geboorte
* merrie mag geen uitvloeiing meer hebben
* baarmoeder voldoende gekrompen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 18:22

memiro schreef:
zijn een aantal dingen waar een merrie volgens de veearts aan moet voldoen om in de veulenhengstigheid te dekken:
* merrie moet vlot geveulend hebben
* nageboorte niet langer dan een uur er van af
* niet ouder dan 12 jaar
* hengstigheid niet eerder dan 9 dagen na de geboorte
* merrie mag geen uitvloeiing meer hebben
* baarmoeder voldoende gekrompen


12 jaar is onzin en 9 dagen klopt ook niet altijd. De rest staat er al of is voor de hand liggend. Een ieder moet gewoon naar de merrie kijken of die gezond is en er klaar voor is. Zulke DA uitspraken zijn van DA tot DA verschillend

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 18:33

Als je het aan de paarden zelf zou kunnen overlaten, denk ik dat de meeste merries zich netjes laten dekken in de veulenhengstigheid Haha! Die is er niet voor niks. Het enige nadeel is, als ze netjes op tijd veulenen dat je ieder jaar een week of wat vroeger uitkomt met het veulenen...........

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 18:47

Ja Fabienne dat klopt dat is een van de redenen om het niet te doen.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 19:35

als alles goed gaat met de bevalling van Talasha's veulen dan laat ik haar ook in de veulenhengstigheid weer dekken.
met meinke was zoiets altijd uit den boze en sloeg ik altijd een jaar over omdat ze elke keer een baarmoederontsteking had.
nageboorte kwam er nooit zelf af.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 21:34

Ik heb toevallig net het een en ander hierover gelezen. De veulenhengstigheid is bedoeld om de baarmoeder schoon te maken, ze worden wel drachtig als ze meteen gedekt worden maar de kans is veel groter dat de dracht of de bevalling niet goed verlopen.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 00:55

Vorig jaar heb ik met Mika ook de veulenhengstigheid overgeslagen, en dat was volgens iedereen, inclusief mijn dierenarts, het stomste wat ik heb kunnen doen....... Daardoor is ze op een of andere manier niet meer goed op gang gekomen en hebben we haar alleen nog weer hengstig kunnen krijgen dmv spuiten........
Iedereen zei tegen me dat je in de veulenhengstigheid gelijk weer moet dekken...... Vond het wel een beetje een raar verhaal toen, maar goed, ik herhaal nu gewoon wat ze toen tegen me zeiden....
Wat ik dit jaar ga doen weet ik nog niet eigenlijk, ligt eraan denk ik hoe Mika eraan toe is, de hengst staat hier nu thuis dus dat verandert het misschien ook wel een beetje.......... Ik zie wel....

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 09:26

Ik laat mijn merrie dit jaar ook weer in de veulenhengstigheid dekken.
Het word anders een veel te laat veulen en er schijnt meer kans op dracht te zijn.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 12:31

Arabsrulezz schreef:
Ik laat mijn merrie dit jaar ook weer in de veulenhengstigheid dekken.
Het word anders een veel te laat veulen en er schijnt meer kans op dracht te zijn.



Juist niet , de veulenhengstigheid dient om de baarmoeder op te kuisen. De kans dat je merrie dan drachtig wordt is dus eigenlijk kleiner.

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 17:58

Daar zijn de meningen over verdeeld...
Verschillende fokkerijen doen het,...en met suc6!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 18:10

sarabande"]
[quote="memiro schreef:
zijn een aantal dingen waar een merrie volgens de veearts aan moet voldoen om in de veulenhengstigheid te dekken:
* merrie moet vlot geveulend hebben
* nageboorte niet langer dan een uur er van af
* niet ouder dan 12 jaar
* hengstigheid niet eerder dan 9 dagen na de geboorte
* merrie mag geen uitvloeiing meer hebben
* baarmoeder voldoende gekrompen


12 jaar is onzin en 9 dagen klopt ook niet altijd. De rest staat er al of is voor de hand liggend. Een ieder moet gewoon naar de merrie kijken of die gezond is en er klaar voor is. Zulke DA uitspraken zijn van DA tot DA verschillend
[/quote]

Volgens mij heeft Memiro dit als richtlijn aangegeven, en zoals zo vaak zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen. Geen een merrie is hetzelfde, maar voor veel mensen is het wel fijn om een richtlijn te hebben.