Mijn merrie dekken met Equador of...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Mijn merrie dekken met Equador of...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-03 22:16

Ik zou heel graag jullie mening/advies willen hebben over het volgende.

Ik wil heel graag mijn merrie laten dekken met een hengst die goed bij haar zou passen.
ik heb geen ervaring met het fokken van veulens Scheve mond , met andere woorden ik heb er geen kaas van gegeten Bloos .
Daarom ook dit topic voor de deskundigen onder jullie Haha!

Ik wil een veulen fokken voor mezelf dus niet voor de verkoop.
Ik heb alle voor en tegens goed overwogen, maar nu de hengst nog!

Mijn merrie is 8 jaar, ze is bruin en heeft een stokmaat van 1,60m.

De - punten zijn:
* Ze is niet zo groot (net 1.60 met ijzers)
* Ze is net iets te lang in haar rug
* Ze is niet door iedere ruiter te rijden, met andere
woorden de combinatie moet klikken anders gaat het mis


De + punten zijn:
* Ze wil heel graag voor je werken als ze je vertrouwd
en doet dan ook alles voor je
* Ze heeft heel veel techniek en vermogen om te springen
* En ze kan heel gemakkelijk "leuk" lopen, ze heeft
een sterk achterbeen gebruik en ruime gangen.

En ik vind het wel een mooi paardje om te zien Haha!
Ik ben alleen niet echt objectief aanzien we maatjes zijn Lovers

Nog even iets over haar afstamming:

Vader is LA (Larome x Alme Z)
Over deze hengst weet ik alleen dat hij niet gemakkelijk was en dat hij verkocht is naar Duitsland.

Moeder is Rixt (Majoor x Camillus)
Moeder is voor de fokkerij ingezet en heeft hele mooie veulens gegeven.
Een halfzus van mijn merrie loopt nu 1.40 parcoursen in Argentinië, en een broer en zus doen het ook verdienstelijk in de sport ZZ springen en
Z2 dressuur.
Ik geloof dat er over de papa's niet echt veel bijzonders te vertellen is, heb er wel het een en ander over opgezocht, maar volgens 'kenners' hebben ze geen grote invloed gehad op de fokkerij.

Ik zoek dus een hengst die op deze merrie zou passen, liefst een allround hengst die met zowel spring als dressuurgenen gezegend is en dan de nadruk op dressuur aangezien ik geen springruiter ben.
Voor mij is het belangrijk dat hij maat vererfd, niet te lang gelijnd is, erg braaf in de omgang moet zijn en dan ook nog het liefst donker van kleur.

Het is natuurlijk altijd de vraag wat eruit komt maar volgens mij kan het geen kwaad om voor je gevoel de best passende combinatie te zoeken.

Zelf zat ik aan Equador te denken ik heb alle topics over deze hengst hier op bokt al doorgelezen en ik denk dat het wel zou passen, wat vinden jullie? Alle opmerkingen en adviezen zijn welkom!
Ik wil geen dure dekhengst 600 euro excl. vond ik wel een mooi bedrag aangezien er nog zoveel extra kosten bijkomen en het moet wel leuk blijven Knipoog

Hier nog een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 09:58

Equador past binnen je budget, dus hij zou een prima match kunnen zijn, want hij geeft veelzijdige paarden. Wel moet je bedenken; in de sportindexen scoort hij niet zo heel denderend (onder gemiddeld). Dan zeggen aanhangers graag "ja, wat wil je, de meeste veulens staan in America", maar dat wat wel in Nederland is achtergebleven is volgens het KWPN wel onder het gemiddelde. De genen van Equador zeggen mij, dat de dressuurtoppers die hij heeft voortgebracht, toeval kunnen zijn. Voltaires zijn veelzijdige paarden, maar van JOost kan je niet zeggen dat hij beste gangen nafokt. WEl springen.

Ikzelf zou iets meer besteden en voro deze merrie Cabouchon uitkiezen. Cabouchon geeft maat, fokt ietsje propperig, en dat die beweging geeft, is een feit. Dekgeld is ik meende 1.000 euro... Weet niet of je er een springpaard van kan verwachten, waarschijnlijk niet...

Vind trouwens wel dat je een hele leuke merrie hebt, lijkt zo prima te bewegen, en mooie kleur!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 11:41

Is Solitair misschien een optie? Ik heb geen idee wat het dekgeld van hem is trouwens, maar bewegen kan hij en springen ook. Gebruik anders eens de zoekfunctie hier op bokt en zoek op naam Solitair. Veel mensen zijn positief over de hengst, maar afstammelingen zijn er nog niet.

Riverman is ook een allrounder, net als Cantos, maar die laatste kost 1100 euro...

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 11:42

Zelf ben ik weg van Equador, verwacht dit jaar een veulen van hem en wil weer een merrie bij hem doen.
Dekgeld is 550 excl. en zit dus in je budget. hij heeft meerdere goede nakomelingen, zowel in het springen als in de dressuur. hij fokt meestal vergrotend (is zelf 1.69m) en heeft een pracht karakter.
Natuurlijk hangt ook veel van de merrie af..
Het verzendsperma is vers wat de kans op bevruchten groter maakt dan bij diepvries.

Succes met je keuze!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 12:57

ik ben zelf helemaal weg van riverman en casco.
alleen van casco weet ik dat die niet de allerbraafste nakomeling heeft maar ze kunnen wel bewegen.

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-03 17:15

Allereerst ik ben net bij Equador wezen kijken Haha! , straks even het verslag en de foto's


Citaat:
Dan zeggen aanhangers graag "ja, wat wil je, de meeste veulens staan in America", maar dat wat wel in Nederland is achtergebleven is volgens het KWPN wel onder het gemiddelde.


Equador is onlangs door de hengstenkeuringscommisie voor het leven goed gekeurd. Dit zouden ze niet doen als hij ondergemiddeld scoort.
Citaat:
De hengst scoort exterieurmatig bovengemiddeld. De Voltaire x Joost zoon Equador startte zijn loopbaan ooit veelbelovend om daarna iets naar de achtergrond te verdwijnen. Daar lijkt geen reden toe, want de hengst scoort in beide disciplines met Grand Prix nakomelingen. Aldus de hengstenkeuringscommisie.

Daarbij staat hij in de Amerikaanse sportindex nog voor Libero H en Voltaire, volgens mij niet de minste namen.

Dees daarbij komt nog dat ik het liefst een allround paard wil fokken, want ik sluit niet uit dat ik ook nog eens een sprongetje wil maken.
Mocht ik puur de dressuur richting in willen dan zou Cabouchon een goede keuze zijn daar heb je gelijk in. Trouwens ik wil je gelijk feliciteren met je mooie veulentje wat een schatje daar ben je vast trots op!!

Donja, natuurlijk vind ik het leuk dat jij ook wat ziet in Equador ik ben echt heel erg benieuwd naar je veulen, hou me maar op de hoogte! *LOL*

Solitair ken ik niet, maar ik zal er eens naar kijken.

Casco valt dan af, want braaf zijn is een vereiste.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 17:53

En voor brave karakters zit jij bij Equador volgens mij erg goed.

Equador komt trouwens uit de Niki-stam (denk dat je dat ondertussen wel al weet), hier in de regio fokt iemand met die stam en daar zijn erg goede sportpaarden (Apollo, Nick Skelton) uit gekomen en verscheidene dekhengsten (o.a. Consul v. Nimmerdor http://www.ironspringfarm.com/stallions_consul.shtml ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 20:43

Noble-Girl schreef:
Ze is niet door iedere ruiter te rijden, met andere
woorden de combinatie moet klikken anders gaat het mis


Dat is geen minpuntje van haar hoor!! Maar van de ruiter die er niet mee kan Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 20:46

Ik ben niet vies van Equador,
vind het een behoorlijk ondergewaardeerde hengst die maar matige merries krijgt aangeboden.
Het zegt dus wel wat dat hij gewoon voor het leven is goedgekeurd.
Verder is het ook een behoorlijk billijke prijs.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:10

Goedendag! Lachen

Equador lijkt mij inderdaad wel n goede keus. Alleen volgens mij heeft Equador niet zo'n al te beste draf. Boos!

Misschien dat je deze nog iets vind?

-> Flemmingh

- fokt grote paarden
- helaas ook langgelijnde Boos!
- maar wel 3 goede basisgangen
- leergierig, willen werken en bewegen makkelijk

-> Hero

- fokt maat (is zelf 1.71 m)
- beschikt over drie hele mooie gangen
- veel ras

-> Marlon

- mooi exterieur, mooi type
- drie goede gangen, super bewegen
- veel vermogen en techniek met springen

-> Larenco

- heeft drie hele goede basisgangen
- super karakter
- fokt maat (zelf 1.72 m)

Ik ben zelf meer springgericht, maar vind dit toch vier goede hengsten.
Heb al aardig wat veulens gezien van deze vier, zowel spring als dressuur gefokt en vond ze niet tegen vallen.

Misschien vind je het wat, misschien vind je ze nix, maar wilde ze toch even noemen Lachen

Veel suc-6 met het vinden naar de ideale hengst voor je merrie! Haha!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 23:02

Mieke schreef:
Is Solitair misschien een optie? Ik heb geen idee wat het dekgeld van hem is trouwens, maar bewegen kan hij en springen ook. Gebruik anders eens de zoekfunctie hier op bokt en zoek op naam Solitair. Veel mensen zijn positief over de hengst, maar afstammelingen zijn er nog niet.

Riverman is ook een allrounder, net als Cantos, maar die laatste kost 1100 euro...


Helemaal met jou eens!! Solitair is echt een allrounder, hij laat zich ook super los onder het zadel. Echt een fijn paard. Maar dat vind ik van Cantos ook, die vind ik net iets meer "hebben" op stand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 23:05

Vond Solitair ook zeer positief opvallen tijdens de show bij vd Uytert! Fijne hengst, met goede bewegingen en een zeer goede sprong erin.

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-03 00:02

Citaat:
Dat is geen minpuntje van haar hoor!! Maar van de ruiter die er niet mee kan

Haha! Daar heb je gelijk in ben ook wel erg blij dat ze mij wel lief vind Knipoog

Ik ben dus vandaag wezen kijken naar Equador leek me toch wel verstandig. En ik ben echt blij dat ik gegaan ben!
Het was een aardig eindje uit de buurt maar het was het zeker waard Pling
Het is natuurlijk een oudere hengst 17 jaar maar hij sprak me qua type en bouw direct aan. Het is een wat zwaardere hengst heeft veel massa en dat zal al wel wat zijn afgenomen, krijgen we allemaal last van, toch Verward !
Equador gedroeg zich inderdaad voorbeeldig op stal en zodra hij naar buiten mocht werd het wel direct een hengst maar wel goed te hanteren, en dat vind ik belangrijk.

De amazone die hem dagelijks rijdt kon door een gebroken arm niet rijden vandaar dat hij los in de bak zijn kunsten mocht vertonen, jammer dat ik hem niet onder het zadel heb gezien maar je kunt niet alles hebben.
Equador zelf vond het uiteraard geen enkel probleem en ging gelijk lekker liggen rollen }> goed voor de foto's!

Hij liep echt super elastisch die bak door te marcheren, ook heeft hij veel zweefmomenten en zijn galop vond ik echt heel krachtig en zijn voorbenen wist hij aardig weg te zetten, het hele plaatje klopte in mijn ogen Haha! .
Nadat hij zichzelf even voorgesteld had kwam hij weer rustig naar ons toe om te kijken wat voor volk er nu weer naar hem kwam kijken!

Citaat:
-> Flemmingh

- fokt grote paarden
- helaas ook langgelijnde
- maar wel 3 goede basisgangen
- leergierig, willen werken en bewegen makkelijk


Deze hengst vind ik zelf ook helemaal geweldig, niet alleen het hoge dekgeld maar ook het langgelijnde maakt me niet zo happig!
Maar het is wel mijn grote favoriet qua type en nafok Lachen

Citaat:
Solitair is echt een allrounder

Jammer dat ik deze hengst nog niet heb zien lopen heb wel in de gaten dat hij onder de bokkers aardig wat aanhangers heeft Lachen op een plaatje sprak hij me niet echt aan maar wat zegt een plaatje!!

Citaat:
Ik ben niet vies van Equador,
vind het een behoorlijk ondergewaardeerde hengst die maar matige merries krijgt aangeboden.
Het zegt dus wel wat dat hij gewoon voor het leven is goedgekeurd.
Verder is het ook een behoorlijk billijke prijs.


Deze reactie vond ik wel opmerkelijk want ik heb het daar ook met de eigenaar van equador over gehad. Equador is om de een of andere reden inderdaad wat naar de achtergrond gezakt, als je naar de indexen van afgelopen jaren kijkt dan liegen ze er niet om!
Wel ben ik van mening dat hengsten aan de mode onderhevig zijn dus dat ook goede hengsten niet meer veel gebruikt worden.
Hij heeft er bewust voor gekozen om het dekgeld wat lager te houden, maar in zijn ogen niet te laag om ook goede merries aan te trekken.
Hij krijgt de afgelopen twee jaar ook weer veel merries met mooie bloedlijnen van ervaren fokkers. En het aantal dekkingen is erg toegenomen.
Morgen zal ik even wat foto's van Equador plaatsen, erg charmant met al dat zand Haha!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 00:26

op een stage bedrijf heb ik een tijd een equador hengst gedaan, dat was echt zo'n geweldig beest
met longeren , hij snapte binnen drie seconden wat de bedoeling was, echt zo van; o moet ik rond jou heen lopen, is goed hoor , roep maar hoe hard ik moet, en hup daar ging hij
voeten scheren , het beestje was 4 net uit de begrazing in principe nog helemaal niets gewend , is goed hoor geen probleem,

en ook het rijden ging vanaf het eerste moment dat er iemand op ging perfect, hij heeft geen kick(bok)gegeven, superbeheersbaar temperament onder het zadel, in de omgang echt een heerlijk beestje
echt hengst maar heel netjes te controleren

ook nog eens een prachtbeestje om te zien een ruime stap , een mooie ruime draf, met een sterk achterbeen
en een mooie nette galop
en heel veel balans van zichzelf
en pikzwart met 4 witte voetjes en een streepblesje

en dat uit een simpele en niet meer dan redelijke merrie

helaas is hij verkocht , mijn bazin had hem graag gehouden, die zag een gouden toekomst met/voor hem
maar ja de zaak moet draaiende gehouden worden

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 08:54

Prima idee hoor om een oude bewezen , maar weinig gebruikte hengst te nemen. Dan weet je tenminste ook een beetje wat je te wachten staat.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 09:03

Nog even over Solitair (niet dat ik vind dat je van Equador moet afstappen), hij sprak mij ook totaal niet aan vanaf de foto's, die verschikkelijke hoof-halsverbinding... Echt gruwelijk.

Maar irl valt dat helemaal niet op, hij doet nog wat jeugdig aan maar heeft echt een super karakter, heeft 3 hele goede gangen (tegenwoordig ook al zeldzaam bij een springen gefokt paard) en is zo braaf!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 10:42

Anders zou je ook nog Jackson kunnen overwegen, is een zoon van Equador uit een Joost merrie geloof ik. Ik dacht dat de site van de hengstenhouder de volgende was: www.ligthoeve.nl, maar ik kan me vergissen, gebruik anders de zoekfunctie hier op bokt eens.

Op stal is een merrie drachtig van hem, ik ben zelf heel benieuwd naar het veulen. Jackson schijnt behoorlijk wat paarden in de sport hebben lopen, zowel in het springen als in de dressuur en geeft fijne karakters. Haha!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 15:32

Ik ken Jackson en ook een aantal nakomelingen van hem en die zijn over het algemeen heel fijn!
Equador heb ik zelf nooit in het echt gezien, maar ik vind zijn nakomelingen over het algemeen zeker niet onaardig *LOL*

Ik zou het zeker de moeite waard vinden en de prijs is ook heel netjes!

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 18:22

Mijn merrie is vandaag gescand om te kijken hoever ze in haar cyclus zit.
Blijkt dat ze net voor haar ovulatie zit dus zou ze zondag geïnsimineerd kunnen worden, dus mocht ze gelijk blijven staan!
Bellen we voor sperma van Equador, is hij kreupel en mag 3 dagen min. niet springen....... Misschien is het een teken Verward
Echt baaaaalen, we zijn vroeg maar weten niet hoe lang de ovulatie nog op zich laat wachten??!!
Ik had het ook nog helemaal niet verwacht, ben vandaag jarig en krijg het veulentje van mijn vriend Lovers , dus eerst was ik heel erg verbaasd dat ze nu al kon blijven Gaaaap , toen helemaal blij Haha! , en dan de domper van het sperma Verdrietig , het was een leuk verjaardagscadeautje geweest!

Maandag kunnen we weer bellen voor de stand van zaken, maar wrsch. moet het sperma er zondag zijn.
Ze hebben me op het dekstation er ook op gewezen om een 2e keus te maken voor een hengst indien je 1e keus niet mogelijk is!
Ze wezen me daar op bijvoorbeeld Obelisk, toch nog verder nadenken!
Toch weer alle boeken openslaan, het is ook geen ramp als de hengst duurder is, maar ik denk dat Equador een mooie combi zou zijn met mijn merrie. Dus als ik me nog mocht bedenken dan kan ik nu nog wat anders kiezen, moeilijk hoor! Huilen
Staat ze daar te wachten... Schijnheilig , kon ze maar mee beslissen!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 19:17

Van harte gefeliciteerd.
Wat betreft de dekking als het nu niet lukt: Ach je bent nog erg vroeg. Beter gewoon wachten merrie wordt wel weer hengstig. Bedenk dat je dan begin maart een veulen krijgt en dan kan het nog heel koud zijn. Mijn advies zou zijn gewoon je eerste keus volgen. Wordt het volgend jaar misschien wel op je verjaardag geboren Haha!