Scandik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Scandik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 21:22

Iemand bij ons op stal wil haar merrie door deze hengst laten dekken, ik heb geen idee welke vader hij heeft en hoe hij eruit ziet.
Dus als iemand een foto en/of stamboom van hem heeft?
Volgens mij is hij naar de hengstenkeuring geweest en is pasgeleden goedgekeurd, maar ik kan het ook mis hebben...

Alvast bedankt!
Liekje

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:28


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:29

Scandic is een Solos Carex X Amiral X Michelangelo.
Het is een vos van 1.67.
Hij is vorig jaar goedgekeurd dus er nog niets bekend over zijn nafok.
Er is nogal een discussie over hem geweest omdat hij een 5.5 voor stap op zijn eindlijst had staan.
Dat werd gecompenseerd door een 9 voor draf en een 9.5 voor de galop.
Er is hier al eens een topic over hem geweeest geloof ik, zoek maar eens op zijn naam.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:33

Ilindra schreef:
Hij is vorig jaar goedgekeurd dus er nog niets bekend over zijn nafok.


Zoals alle S hengsten is er dit jaar een afstammelingenkeuring van Scandic.

Omdat in Den Bosch nog steeds een neiging tot telgang te zien was in stap, zou ik het zekere voor het onzekere nemen en de eerste jaargang veulens afwachten.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 21:44

Dank-jullie-wel!!!!!!!
Op hbcstal.nl staan hele mooie foto's... dankjewel!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:53

Dit is toch wel een hengst die mij heel erg aanspreekt met een prachtige draf. Ik heb hem vorig jaar in Den Bosch gezien en dit jaar op the International Stallion show.
Ik hoop dat we veel van hem gaan horen en ik ben erg benieuwd naar zijn nakomelingen.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 30-03-03 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:55

Vind het een fijne hengst, en inderdaad de keuring maar eens afwachten hoe hij de stap vererft.

serenta

Berichten: 2275
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 23:26

Vind het best een mooie hengst alleen zonde van de 5,5 in zijn lijst, ik zou afwachten tot de eerste getoonde veulens en dit jaar dan maar voor een andere hengst gaan.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 17:41

Ik zou er wel eens voor gaan en niet de massa achterna lopen. Vind het persoonlijk de beste hengst van de S jaargang, dressuur gezien.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 17:53

Dat idee had ik ook. Verder vond ik Sergio nu Sam sam ook erg aansprekend.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 18:09

Heb hem pas op een hengstenshow gezien, en snap nu ook waarom ze de stap niet hebben laten zien. Wist niet dat hij het was die die 5,5 had voor de stap.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 18:23

Ik vind het zeer gevaarlijk om te fokken met een paard met zulk een stap. Uiteindelijk fokken wij allemaal SPORTpaarden.

Een paard dat zo sterk neigt naar telgang zal het moeilijk krijgen om in de sport voor topplaatsen te gaan. Hoe dan ook zullen er altijd lage punten gegeven worden voor die stap.

Je kan hier wel wat aan werken, maar dan moet je als ruiter toch al wat bagage hebben.

Ik zou toch ook even wachten tot na het afstammelingenrapport om te fokken met deze hengst.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 18:59

Heb je Bonfire zijn stap al eens bekeken?

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 19:25

heb je die ruiter al bekeken

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 19:27

daarbij met bonfire is nooit, bij mijn weten toch, gefokt. Misschien is dat maar goed ook. Het was een super SPORTpaard, stappen kon hij wel niet. Maar zulk een stap, wil je niet in je merrielijn fokken

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 19:59

Citaat:
Een paard dat zo sterk neigt naar telgang zal het moeilijk krijgen om in de sport voor topplaatsen te gaan. Hoe dan ook zullen er altijd lage punten gegeven worden voor die stap.


Persoonlijk heb ik al enkele veulens van Oklund. Kreeg een 5 voor de stap in Ermelo, en nu stapt hij gewoon zuiver voor een 7. Gewoon verzuring, weinig been geven van de ruiter en hoppa hij gaat al telgang, kan ik ook. Dus oordeel zo'n paard niet te snel. De veulens stapten ook allemaal super.

En de merrie telt natuurlijk ook mee.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 20:36

Jan_VT schreef:
daarbij met bonfire is nooit, bij mijn weten toch, gefokt. Misschien is dat maar goed ook. Het was een super SPORTpaard, stappen kon hij wel niet. Maar zulk een stap, wil je niet in je merrielijn fokken


Als je eigen merrielijn op dat gebied sterk genoeg is en die hengst zou wel iets kunnen toevoegen op ander gebied zou ik er niet over aarzelen. En het is dan ook nog eens de vraag of hij het toch wel vererft.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:00

chantal1"]
[quote="Jan_VT schreef:
daarbij met bonfire is nooit, bij mijn weten toch, gefokt. Misschien is dat maar goed ook. Het was een super SPORTpaard, stappen kon hij wel niet. Maar zulk een stap, wil je niet in je merrielijn fokken


Als je eigen merrielijn op dat gebied sterk genoeg is en die hengst zou wel iets kunnen toevoegen op ander gebied zou ik er niet over aarzelen. En het is dan ook nog eens de vraag of hij het toch wel vererft.
[/quote]

Fijn toch voor de hengstenhouders dat er mensen zijn die zo denken. Nu nog waarmaken en zelf mee gaan fokken

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:03

Je kan natuurlijk ook altijd hengstenhouders afkraken......

En wie weet doe ik dat wel ook, met Scandic fokken he (voordat het weer verkeerd gelezen wordt) Lachen

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 15:32

_Rick schreef:
Citaat:
Een paard dat zo sterk neigt naar telgang zal het moeilijk krijgen om in de sport voor topplaatsen te gaan. Hoe dan ook zullen er altijd lage punten gegeven worden voor die stap.


Persoonlijk heb ik al enkele veulens van Oklund. Kreeg een 5 voor de stap in Ermelo, en nu stapt hij gewoon zuiver voor een 7. Gewoon verzuring, weinig been geven van de ruiter en hoppa hij gaat al telgang, kan ik ook. Dus oordeel zo'n paard niet te snel. De veulens stapten ook allemaal super.

En de merrie telt natuurlijk ook mee.


Als een paard van nature niet naar telgang neigt, zal hij het heus niet snel doen als de ruiter een beetje te weinig been heeft.

Doet hij het wel, ja dan heb je gewoon met een telganger te maken, en OK bij een iets zwakke ruiter zal je dat sneller zien.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 15:44

Eigenlijk is dat wel iets nieuws, een telganger bij de KWPNers maar goed.

Een incorrecte stap kan wel degelijk met de ruiter te maken hebben en ruiters kunnen paard goed in elkaar trekken als ze even willen. Zeker met gevoelige paarden, deze zullen sneller verkrampen.

Nu zeg ik niet dat dit het gevaal is bij Scandic, begrijp me niet verkeerd maar persoonlijk denk ik dat deze hengst nou toch een beetje neergehaald word terwijl dat in mijn ogen onnodig is.
Verder, het KWPN heeft hem niet voor niks goedgekeurd en Jespers ging tijdens zijn clinic vast en zeker niet zo lang door op Scandic als het een boerenknol was geweest Boos!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 18:14

Hij heeft dan ook niet voor niets een 5.5 voor stap gehad

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 18:15

Maar is wel goedgekeurd. Lachen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 20:38

chantal1 schreef:
Maar is wel goedgekeurd. Lachen


Verklaar je nader, van die onle liners worden we niet wijzer

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 20:39

Heb ik geen behoefte aan.
Lees de andere reactie's ook maar eens.
Wie is trouwens "we" ?