tot hoever de merrielijnen vermelden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

tot hoever de merrielijnen vermelden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 15:33

Ik ben weer eens bezig geweest met het achterhalen van de merrielijn,en ik wou graag weten tot hoever je terug gaat dat het zin heeft om het bv bij verkoop van je paard te vermelden,slechts alleen tot hoever het papier van je paard gaat of misschien nog wel veel verder?

bv Dit zijn de namen van de moederlijn van mijn paard:

atodina*itodina*ditodina*vitodina*odina*todina*odina*garantie

Ik heb dus even diep gegraven Haha! en vond dit uit:

todina(kroon/pref) gaf samen met akino de ggk hengst frank,frank gaf met de merrie ballerino jerla,jerla had weer een merrie gekregen van graaf v wittenstein namelijk nerlia,die kreeg weer aterlia en aterlia kreeg weer de hengst galopin,galopin gaf met monic unia STV en die kreeg weer ennia stv en een nakomeling van ennia is JUNIOr stv.

Gaat dit nu veel te veel terug of heeft het zin om zoiets te vermelden?

Die hengst frank gaat ook terug in de hengst satteliet(zal jullie het hele verhaal besparen en de hengst dublin(v ulft) en debutant(v persian flag xx)

Verder heeft frank (dus de verdere lijnen uitgeplozen en niet rechtstreeks)ook de hengst sandor uit amerika gegeven(www.nawpn.org/sandor.pdf)

Heeft dit zin om te vertellen en kunnen jullie me vertellen of de nu volgende hengst goedgekeurd waren bij kwpn,want dat staat er niet bijen heb niet groene hengstenboeken.

orianus van ideaal en cadientje
rodeo van hendrik en cadientje
debutant van persian flag xx en sida
dublin van ulft en sulana
obrecht van lucky boy en julana
satteliet v marconi en lady mary
galopin van artileur en aterlia

Deze hengst kwam ik allemaal namelijk tegen in de merrielijn.

vast bedankt

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 16:57

Volgens mij, al ben ik geen kenner is het niet nodig om die lijn zover door te vermelden..De meeste mensen kennen ze dan niet eens meer..

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 17:03


EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 18:58

Ja, je verhaal gaat een beetje te ver. Je haalt volgens mij ook de ook de hengsten en merrielijnen door elkaar heen.

Overigens klopt je verhaal niet helemaal. Want: de vader van Monic is Galopin en samen met Eros bracht Monic Unia. Uit Unia kwam samen met Variant Ennia en daaruit kwam samen met Uniform Junior.
Mijn mijn merrie is een volle zus van Ennia (en dus tante van Junior Lachen )

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 13:48

hhm zou kunnen maar goed galopin zou er dus eigenlijk niet zijn zonder die todina toch?
Zo bedoel ik het eigenlijk.
Dus zonder todina geen galopin en zonder galopin geen junior.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 14:02

bij verkoop alleen vader, vader van de moeder, en vader van opa, plus predikaten moederlijn.
Eventueel kan je de stamnaam nog noemen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 15:24

Wouter24 schreef:
bij verkoop alleen vader, vader van de moeder, en vader van opa, plus predikaten moederlijn.
Eventueel kan je de stamnaam nog noemen


De laatste tijd worden ook de merriestamnummers erbij genoemd. En het is niet ongebruikelijk om paarden met prestaties en goedgekeurde hengsten uit een merriestam te noemen.

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 18:41

paulanda schreef:
hhm zou kunnen maar goed galopin zou er dus eigenlijk niet zijn zonder die todina toch?
Zo bedoel ik het eigenlijk.
Dus zonder todina geen galopin en zonder galopin geen junior.


Klopt, in die zin heb je gelijk. Maar ik zou dan alleen vermelden dat uit de merrie Todina de goedgekeurde hengst Galopin komt. Dat is zeker het vermelden waard. Maar het zit bij Junior een beetje te veel naar achter in de lijn (Uniform x Variant x Eros x en dan pas Galopin) om Junior er speciaal bij te vermelden in deze merrielijn.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 10:44

hmm ja misschien heb je wel gelijk ja.