Welke hengst vergroot en...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Welke hengst vergroot en...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-03 12:51

welke verkleind. Misschien dat iemand wat namen van hengsten kan opnoemen die vergrotend werken en welke verkleinend werken. Van Burggraaf weet ik dat hij vergoot. Graag springhengsten, maar dressuur mag ook. Ben gewoon beetje nieuwschierig Schijnheilig


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:53

Bij Burggraaf is er geen peil op te trekken hoor,
over het gemiddelde zal hij misschien vergroten maar ik ken ook pony's van hem, aangezien hijzelf niet sterk vererft zal hij vooral de kenmerken van de merrie versterken.
Lux werkt ook vergrotend zover ik weet.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 13:15

Het probleem bij buitenlandse hengsten is dat die info die er daar wel bij staat hier niet gegeven wordt. Een hengst vergroot of verkleind niet zelf, dat doet de combinatie. Er zijn hengsten die gecombineerd met veel andere stammen vaak verkleinen. De stam van Molga doet dat en dus haar zoon en kleinzoon Bergerac en Beaujolais wilden nogal eens kleintjes geven. Overigens waren de paarden 20 jaar geleden kleiner en 30 jaar geleden nog kleiner, dus hoe verder je weg zoekt, hoe kleiner de paarden. In het algemeen kan je stellen dat bij alle, vaak onderschatte, zaken die de volbloed gebracht heeft de vergrotingsfactor de meest opvallende is. Je vindt in de hetrogene KWPN fokkerij meer strooiers, zoal Burggraaf, dan constant vergrotende hengsten.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-03 13:32

Ja dat zou allemaal wel, maar ik wil graag namen horen van hengsten die over het algemeen vergroten of verkleinen. Het is namelijk zo dat bij enkele van onze merries wel een hengst mag die een vergrotende factor heeft en voor andere merries zoeken wij juist een hengst die wat kleiner werkt. Daarom wil ik graag ook wat namen weten van springhengsten die verkleinen of vergroten...
Ik hoop dat het nu een beetje duidelijker is waarom ik deze vraag stel.

Mzl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 13:46

Voor springen: Guidam, voor dressuur: D day. Deze hengsten verkleinen. Zelf ben ik trouwens helemaal weg van guidam.

Ik weet inderdaad ook van Burggraaf dat hij vergroot. Ik heb nu ook een vergrotende hengst nodig voor mijn kleine merrie, en ik heb een hengst uitgezocht waarvan ik weet dat de ouders van die hengst groot zijn.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 15:25

Neel schreef:
Ja dat zou allemaal wel,


De enige manier om er achter te komen of er kans is op een vergroting of een verkleining is de stambomen van beide partners naast elkaar leggen. Enige zekerheid bieden de meer "vaste" fokkerijen zoals b.v. de Holsteiners, daar liggen de zaken al tijden vast en vind je weinig kleintjes.
Dus het lijkt mij zinniger inplaats van over een aantal merries te praten, de jou bekende gegevens door te geven. Dus ook wat die merries in het verleden met al gemaakte combinaties gedaan hebben.
Dat ligt bij jouw opa en zijn mooie stam toch allemaal vast????

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-03 16:14

Okee dan komen hier enkele gegevens over de merries waar het over gaat, misschien dat daar dan iets meegedaan kan worden

1. Ravanta (Zeoliet x Nimmerdor x Le Val Blanc x Farn) stokmaat 1.64m *ster/ Voorlopig keur*
Erg bloederig paardje met een heel mooi aflopend kruis. Verder is dit een all-rounder ze scoorde zowel op dressuur als springen evenveel punten in Drachten.
Ze heeft nog geen een veulen gehad want vorig jaar had ze een miskraam, nu is ze drachtig van Numero Uno. Zelf denk ik bij haar aan Flemmingh of Lupicor.

2. Tavanta (Burggraaf x Nimmerdor x Ariban xx x Farn) stokmaat ongeveer 1.75m. Zij kan goed spingen, heeft een goede techniek en zeer goede manieren. We weten nog steeds niet echt wat we bij haar moeten doen. Omdat ze zo groot is zoeken we niet echt een hengst die vergroot.

3. Ifanta (Nimmerdor x Ariban xx x Farn) stokmaat 1.67m. *Keur*
Zeer mooie merrie met een echt Nimmerdor hoofdje. Zij heeft in het verleden veulens gehad van Concorde, Lux en Burggraaf. Eigenlijk waren al haar veulens zijn goed gebouwd en hebben toch een luxe vleugje over zich heen. De Concorde merrie is tevens de moeder van een hengstveulen die 2 jaar geleden op de Limburgse veulenveiling is verkocht aan Pessoa. Bij haar denken we weer aan Concorde of iets heel anders (dus hierbij geldt ook kom maar op met wat suggesties ).

4. Evanta (G. Ramiro Z x Le Val Blanc x Farn) stokmaat 1.66m. * Keur Preferent *
Stevige merrie die groter oogt dan ze werkelijk is. Goed aanwezige schoft. Deze merrie kan enorm springen (heeft een keer over 2 hekken met daartussen 1.5 meter afstand in 1x gesprongen Verward). Haar veulens: ze heeft meestal veulens gehad van Wellington. 1 merrie hieruit was in 2000 5de in Ermelo van het vrijspringen, er is er een veulen van haar verkocht op de Veulenveiling in Midden Beemster en er springt nu in Duistland een nakomeling van haar. Verder heeft ze 1 veulen gehad van Voltaire alleen deze was nogal groot, de merrie heeft hier nogal veel last van gehad vandaar dat we voor haar een beetje een kleine hengst uitzoeken. Nu is ze drachtig van Julio Marriner xx. Zelf denk ik aan Guidam bij haar maar ook hierbij suggesties zijn altijd welkom

5. Kavanta (Furore x Alble Albert xx x Ariban xx x Farn) stokmaat 1.60.*stamboek*
Zeer bloederige langgelijnde merrie. Haar rug kon wel iets korter. Zij heeft 1 veulen gehad van Peter Pan (mooi aan de maat 1.68m) die spingt nu in Belgie op nationaal niveau. Verder hebben we vorig jaar een veulen van Lennard uit haar gefokt en ook dit is een super mooie combi geworden. Deze hebben we ook nog steeds in opfok. Zij is nu drachtig van Karandajs. Zelf hebben we nog niet echt een idee wat we er nu op doen, dus hier zijn alle ideeën welkom , maar wel een springhengst.

Foto's staan verder wel in me profiel
Hopelijk komen er een paar suggesties uit waar wij ook weer verder mee kunnen.

Mzl

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 00:14

Nou dat is een blik vol met kwaliteit neel daar moet ff over nagedacht worden en wel stuk voor stuk. Op de laaste zou ik zo los uit de hand een Lux of Lux afstammeling zetten. Omdat ik minder goed ben in springers moet ik voor de rest even nadenken
Goh het zou leuk zijn om met jouw opa even door de wei te wandelen en ze stuk voor stuk te bekijken.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 00:33

Dat gaat denk ik wat moeilijk, met die opa door de wei lopen...

Maar zeker interessante merries Neel, maar dat wist ik al. Haha! Ik zal er ook nog eens even goed over nadenken. Als dat trouwens doorgaat met die ene eventuele toekomstige merrie van mij (ik ga zondag weer kijken), lijkt Quattro B mij ook een zeer interessante hengst voor bij deze merrie. Maar goed, we zien wel! Wat vind jij (of iemand anders) van deze hengst? Ik vond hem opvallend op de HK en heeft zich natuurlijk zich al wel een beetje bewezen in de fokkerij.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 10:24

Frans bloed = vaak toch iets inboeten op de beweging.

Daar vraagt de markt niet echt om...