Fokkers: bloed, zweet en vooral TRANEN?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Fokkers: bloed, zweet en vooral TRANEN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 13:15

Naar aanleiding van het topic van Sarabande over de hengst van je keuze en je verwachtingen ervan, open ik dit topic. Daarin gingen we een beetje offtopic en kwam "het fokken" weer eens ter sprake.

Wat vinden jullie en kijk ook eens naar jezelf: krijgen de fokkers de waardering die zij (zelf vinden dat ze die) verdienen of niet? En sta jij er wel eens bij stil waar je paard vandaan komt?

Hoe vaak hoor je mensen wel niet zeggen dat er iets met het paard is gebeurd in het verleden, of dat ze graag zouden willen weten wat er tijdens de opfok is gebeurd of waar die littekens van zijn. Nu zijn dit de negatieve verhalen, maar er zijn natuurlijk ook positieve: wie heeft mijn paard "gemaakt" en waarom en wie is de moeder? Misschien kun je die nog wel zien. Heeft mijn paard (half) broers en/of zussen etc. Allemaal dingen die een fokker je vast en zeker graag wil vertellen en waarom? Omdat ze trots zijn op hun "product", toch?

Ik ben heel erg benieuwd Haha! ,...

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:30

ben steeds op zoek gegaan naar de fokker en/of vorige eigenaar van m'n paarden. kom je véél te weten. én kan je de moeder en eventueel grootmoeder zijn, best interessant.

ook is het leuk om broers of zussen te kunnen zien, hoe is met m'n paard gereden, waarom is ie bang voor .... ,.... zo van die zaken kan je dan te weten komen!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:38

Ik verwijs naar wat ik in het bijna synchrone topic van adriana zei. Verder geldt:

Alleen iemand die een paard ziet als een product om punten mee te halen is niet geinteresseerd in de achtergrond van zijn/haar rijpaard.

Fokkers die het niets kan schelen waar het door hem/haar gefokte paard terecht gekomen is zijn geen fokkers maar vermeerderaars.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:50

zoals sarabande zei : Fokkers die het niets kan schelen waar het door hem/haar gefokte paard terecht gekomen is zijn geen fokkers maar vermeerderaars.

wij geven daar de naam broodfokkers aan. natuurlijk zijn er fokkers die hun paard willen opvolgen, contact houden,... (zo weet je tenminste wat de nakomelingen presteren,...)

voor wie de term broodfokkers niet geheel snapt:
met broodfokkers bedoel ik: veulen fokken, en geld vragen, volgend veulen fokken en hupsakee weer weg.
=> denk aan het teefje dat het ene nest na het andere werpt in een donker hok.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:05

Je moet eigenlijk alleen een veulen fokken voor jezelf. Je bent dan 100% gemotiveerd en de markt is zodanig dat je het niet voor de winst hoeft te doen. Ik fok mijn merrieveulens op tot driejaar en ben altijd weer blij als ze dat zonder kleerscheuren halen. Ze worden vrij spartaans opgevoed, maar krijgen alles voldoende. Als ik maar een merrieveulen heb koop ik er een bij of soms fok ik er een voor iemand anders op. Zo ben je vier jaar bezig geweest met dat 3 jarige paard, in mooie momenten, trieste en angstige. Dan maak ik een keuze of ze de fokkerij ingaan of verkocht worden. Het zou wel heel vreemd zijn als het je dan niets interesseerd waar de som van al die investering terecht gekomen is.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:20

Ik heb vorig jaar een 2 1/2 jarige hengst gekocht. Ik wilde liever geen hengst en had ook geen ervaring met castreren, dus heb ik gevraagd of zij dat voor mij wilden laten doen. (op mijn kosten)
En dat wilden ze wel. Nu heb ik hem een paar maanden en ben ik de fokker meer dan dankbaar voor de goede opvoeding. Het is zo'n heerlijk paard om mee te werken. Hij heeft een zeer groot vertrouwen in de mens en is zeer aanhankelijk en nuchter. Het komt niet in zijn hoofd op om te denken dat ik iets kwaads in de zin zou kunnen hebben.
Dit is het eerst dat ik dit meemaak en vind dit zeer prettig.
Het vergroot zo het plezier in de omgang en ik ben de fokker daar zeer dankbaar voor!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:20

Nou, dat veulen zal er zeer binnenkort wel eens een keer uitkomen, maar vooralsnog, idd, Bloed Zweet en Tranen...
Eerlijk waar, ik vind het zooooo'nnnn gedoe...ik betwijfel of ik dat nog wel een keer wil ondergaan. Wat een ellende, en het is gewoon simpelweg niet te combineren met mijn werk. Te pas en te onpas moet je insemineren, want zo'n merrie wordt niet hengstig volgens mijn agenda, en dan vervolgscannen, wat natuurlijk alleen tijdens kantooruren kan (en ik dus hoor te werken).
De merrie is inmiddels sinds medio december op Sabatical, dus wel uitmesten, geen rijden. Ze vreet ondertussen ook aanzienlijk meer, en heeft een wisselend humeur, dus ook erg vaak chagerijnig.
En nu is de periode van het waken, de onzekerheid en gebrek aan nachtrust, het controleren van de merrie die de ene dag weer wel en de andere dag weer niet klaar lijkt te zijn, het regelen van de Birthalarm, het maken van een nachtverlichting die niet te fel is, en dan straks ook nog het regelen van de dierenarts....

Jemig de pemig....
Ik hoop maar dat het allemaal nog gezond is en voorspoedig verloopt tijdens de bevalling...
Maar ik heb mijn bekomst inmiddels wel. Fokken is niet voor mij.
En het kan zeker niet uit. Als ik mijn veulen houdt, mag het op 3 jarige leeftijd dik 4.000 euro op gaan leveren, dan is alleen de kostprijs nog maar gedekt.
Ik koop idd in het vervolg mooi een 3jarige, dan kan ik het kleurtje uitkiezen, en dan schrijf ik de fokker wel dat ik hem heel mooi vind en er erg blij mee ben.....

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:32

Ik denk dat elke deftige fokker geïnteresseerd is in wat de nakomelingen presteren. Die nakomelingen zijn ook reclame voor die bepaalde fokker. Elke fokker hoort graag hoe het met verkochte paarden (ook veulens) gaat. Ik denk dat het fokken bij die anderen niet echt gefundeerd is op doelbewust fokken. Vermeerderaars zijn mensen die een hengst kiezen om de hengst en niet omdat hij bij de merrie past.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:12

anoukie schreef:
wie heeft mijn paard "gemaakt" en waarom en wie is de moeder?


Daar ben ik nieuwsgierig naar en daarom ga ik binnenkort eens bellen *LOL* Mijn paard komt op zijn zachts gezegd nogal uit een onlogische combinatie en het kan geen ongelukje zijn...Verward

En Dees ik wil het allemaal niet weten...Haha! Ik ben nog bij stap 1. (merrie bij de hengst Knipoog Hij dekt natuurlijk dus dat scheelt alweer Haha! ) Alle ellende die erna komt wil ik nog niet weten Tong uitsteken

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:05

Op een ander topic wordt ik aangevallen omdat ik het over dank heb, of waardering lijk te willen hebben.
Dat is wellicht ook verkeerd uitgedrukt/begrepen.
Ik bedoel dat kopers vaak niets weten over een achtergrond en opgroei. Ik ben daar heel nauwgezet mee, gewoon omdat ik voor ieder dier zolang het onder mijn verantwoording valt mijn uiterste best doe om het zo gezond en prettig te laten leven. Als ik dat ga uitrekenen in opbrengst moet ik morgen stoppen.
Wat ik bedoel met die waardering is dat er in de praktijk vaak geen waardering is voor het feit dat de jonge paarden zorgvuldig begeleid opgegroeid zijn, of in een veulenopfokfabriek. Simpelweg omdat die kopers dat niet weten. Dus daarom lijkt het voor de hand liggend dat je als je een paard koopt eerst uitzoekt waar het vandaan komt en wat het heeft meegemaakt.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 21:03

Ik heb regelmatig contact met de fokker van mijn ene pony. Ze is heel erg aardig. En vond het ook leuk om af en toe hem weer te zien.
De fokker van mijn andere pony zijn moeder ken ik nog niet, heb wel contact met zijn schoondochter. De man zelf is al wat ouder, maar wil wel een keer langskomen. De fokker van hem ken ik niet.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 22:04

Mijn pony is in Oostenrijk geboren, ik heb alleen de naam en de woonplaats van haar fokker. Wel heb ik vorige week contact gehad met de persoon die haar als veulen gekocht heeft en haar tot haar 9e als fokmerrie heeft gehad. Hij heeft nog een drachtige dochter staan. Als het veulen er is, ga ik kijken, en hij heeft dan ook foto's enzo van haar. Hopenlijk heeft hij ook het volledige adres van haar fokker. Ik vind het zelf heel leuk om de geschiedenis te weten, niet dat je paard daardoor beter wordt, maar voor mijn eigen plezier.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 23:53

Mijn paard heb ik als een verreden paard gekocht bij een handelaar. Eigenlijk heb ik een papier gekocht met een paard erbij, met de hoop dat ik haar weer normaal aan het lopen zou krijgen. Het is gelukt Party!! en daar ben ik heel erg blij mee . Zou het niet zijn gelukt, dan had ik op papier dan, een super goede fokmerrie voor weinig geld.

Ik heb bij het KWPN gegevens opgevraagt van de merrielijn en die gekregen. Het blijkt een goede koop te zijn geweest. Zij komt uit een zeer goede merrie stam die bij Stal Hexagon vandaan komt. De merrie's uit deze stam staan op de 4 (Indiamana, GP), 13 (Latamanda) en de 40ste (oma Amanda) plaats van de top 250 van de beste merries van het KWPN. Thamar Zweistra brengt de merrie's uit op wedstrijden. Lisenka haar moeder staat als fokmerrie bij Johan Rockx.
De vader is Matador, een Deens Warmbloed Paard, die onder Kyra Kirklund bijna alles heeft gewonnen wat er te winnen viel. Hij heeft EK's, WK's en op de Olympische Spelen gelopen en ik geloof 4de is geworden.

Ik heb Fam. van Lieren gebeld en vertelt dat ik Lisenka had. Ze wisten meteen welke paard het is. Ze hadden haar moeder drachtig (van Lisenka) verkocht aan iemand in Zeeland. Lisenka is zeer goed ingereden, in de verte merkte ik dat. Later is ze in vele handen geweest en nu staat ze hier.

Onze fries is geboren bij een zwager van een collega van Henk. Met hun hebben we nog steeds heel leuk kontakt. Koos heeft nog een volle broer en nog 2 volle zusjes.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 01:30

Ik heb bij bezichtiging van mijn paard zowel de moeder als halfzusters (3 jaar en veulen) kunnen aanschouwen.
Zowel op de weide als op stal.
De fokker van mijn paard komt ieder jaar langs om te kijken hoe het met Or gaat. De oma staat op Stoeterij Broere (Dossa).

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 01:43

Wij hebben wel wat contact met de eigenaar van de moeder van Fab gehad, maar in de tijd dat Fab geboren is, was zij tijdelijk van iemand anders. Die mensen zijn net zo vlot weer gestopt met paarden als ze begonnen waren, dus het had weinig zin om ze op te zoeken. De moeder van Fab is weer teruggekocht door dezelfde eigenaar, en daar hebben we haar een jaartje of 2 geleden nog eens opgezocht. Foto's staan op mijn website op de pagina van Fabienne.

De belangstelling van deze mensen gaat niet zover dat ze ooit naar een van de nakomelingen van Fabienne zijn komen kijken helaas........

Zelf hebben we bij Fabienne en later bij dochter Loretta wel veulens gefokt. Wat we verkocht hebben blijf je toch een beetje volgen Haha! Het blijven een beetje je 'eigen paarden'..............

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 10:09

Ik heb Jump vorig jaar mei van de fokker gekocht. Hij had de moeder van hem ook gehad tot ze overleden is bij de geboorte van een van Jump's broertjes of zusjes. Hij heeft Jumper 11 jaar gehad en had toch een band met hem, ondanks dat het zeker niet zijn meest succesvolle paard was. Hij heeft hem verkocht omdat het paard vanwege 2 banen die hij had veel te weinig aandacht en beweging kreeg en dat vond hij zonde. Hij heeft me nog wel gebeld een paar maanden nadat Jump bij ons was om te vragen hoe het ging en was blij te horen dat het goed ging. Hij vroeg ook om hem te bellen als ik in de buurt concours had, dan zou hij komen kijken. (weet niet of ik daar zo blij mee ben, met mijn niveau... Haha! ).
Ik merk aan Jumper dat hij gewoon goed opgevoed is, met veel vertrouwen in mensen. Het is een blij en vrolijk paard met een sterk eigen karakter. Je kan merken dat hij nooit nare ervaringen heeft gehad en dat vind ik erg fijn natuurlijk.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 12:45

Ik heb mijn veulen bij de fokker zelf gekocht en die kon me dus ook meer vertellen over de geboorte etc. Ook heb ik haar moeder gezien (uiteraard) en weet ik meer over haar achtergrond. Erg leuk vind ik zelf.

Bij Kief hebben we de fokker na een half jaar ongeveer gebeld en dus gevraagd waarom hij zo'n mooi paard in hemelsnaam Kees had genoemd Haha! ,... Tja, boeren he,... Knipoog Ook hebben we wat meer info over de moeder gekregen en de reden waarom hij er die hengst op had gezet etc. Leuke achtergrond info vind ik zelf en de fokker vond het ook heel leuk om te weten wat er van zijn veulen terecht was gekomen.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 22:33

Ik heb de moeder van mijn paard bij de fokker gekocht.
Dus de oma van mijn merrie ken ik ook en zelfs de overgrootoma, staat heel toevallig hier in de buurt op een manege.
Wel leuk om de 3 generaties voor mijn paardje te kennen.
Allemaal schimmels en toch heb ik een bruine die duidelijk haar genen van paps Flemmingh heeft gekregen.