Equador en zijn nakomelingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Equador en zijn nakomelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-03 23:08

Wie heeft er wat meer informatie over Equador, en dan vooral over zijn nakomelingen...?

Ben erg benieuwd hoe die het doen in de sport, en hoe zit het met paarden die uit een Equador- moeder komen?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:18


lieke2
Berichten: 2129
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:15

Idocus is een nakomeling van Equador, hij fokt volgens mij erg veelzijdige paarden.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:39

Verlekker je niet op Equador...
Dat dekgeld is goedkoop, en daar is zeker een reden voor.
Equador geeft paarden die minder dan gemiddeld presteren in zowel dressuur als springen.
Equadoir is een Voltaire x Joost, en geloof me...die kunnen niet lopen. Wil je een springpaard fokken, alleen dan is het nog wat.
Zoon Idocus is een uitzondering, baseer daar niet je fokplan op, want dan zul je bedrogen uitkomen.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:46

Zijn index zou idd hoger kunnen, maar dat komt ook doordat veel jonge equadors naar het buitenland verkocht worden.
Als idocus een uitzondering is, waar is Bertolucci dan?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:54

Ik ken dan een Equador kleindochter. Komt dus uit een Equador-merrie en heeft Gribaldi als vader. Leuk dier, leuk karaktertje (ondeugend), aparte beweging maar ik denk dat ze te klein blijft, zeker weten doe je het niet, ze is nog maar 2 maar ik heb toch het vermoeden.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:56

Nou, het zou wel aan mij liggen, maar ik heb nog nooit gehoord van een paard Bertolucci...

Kijk je moet zelf weten of je kan genieten van zo'n paard, maar de combinatie Voltaire x Joost brengt gewoon geen dressuurpaarden...misschien een enkeling...
Wil je springpaarden fokken, oke, maar ook daarin scoort Equador niet heel erg fantastisch. Laat staan dat hij een betere hengst zou zijn dan zijn voorvaders (not). De hengst is verder prima hoor, maar om er nou mee verder te willen fokken...
Het is niet mijn keuze. Er zijn betere VoltairesxJoost (kijk in stal Roelofs).

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 13:02

Tineke Bartels heeft zondag 17 maart de NVDR-Indoorkampioenschappen Zware Tour gewonnen met de hengst Broere Jazz.

Kampioen van de Lichte Tour werd Christa Laarakkers (Winschoten) met Luzelma Slottie. De klasse ZZ-Zwaar werd gewonnen door Jeanine Fiechter (Poppel, Bel) met Bertolucci. Diana Boer (Schuinesloot, Ov) mocht de ZZ-licht op haar naam schrijven. Zij reed Beckman’s Symbolic.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 13:09

Dit uitgesproken dressuurmodel paart bewegingskwaliteit aan zeer goede springmanieren. Dat maakt Rocky niet alleen een belofte voor de dressuur.
Metall X Equador
Afbeelding
http://www.kwpn.nl/html/selectsale/paarden/rocky2.html

Jackson (equador X Renville)
Afbeelding
Jackson heeft een stokmaat van 1.68 m en presteert zelf uitstekend in het springen nationaal 1.35, heeft veel techniek, vermogen, een fantastisch karakter en is zeer voorzichtig. De sportindexen voor Jackson zijn 127 (dressuur), en 128 (springen).

Zijn nakomelingen kenmerken zich door hun goede types, elastische bewegingen en uitstekende karakters. Dit tezamen met zijn fraaie afstamming van louter topverervers en zijn uitmundende moederlijn, rechtvaardigt een hoge verwachtingswaarde van zijn nakomelingen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 13:14

Nou, ik zal mijn schoen wel moeten opeten, maar om heel eerlijk te zijn...ik denk dat beide afgebeelde hengsten meer mee hebben gekregen van de partner van de hengst. Metall is geweldig, die geeft een shetlandpony nog dressuurgangen mee, en Renville...dat was gewoon een van de beste hengsten ooit.
Vind die Jackson wel een heel mooi dier.

Toch, ik blijf erbij. Equadors zijn springpaarden. en elk goed springpaard kan met een beetje training een dressuurproef lopen.

wauweltje

Berichten: 264
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 16:49

Equador komt van moeders kant uit de beroemde Nikki stam en die leveren inderdaad zeer goede dressuurpaarden dus Idocus is zeker geen uitzondering. Ik heb zelf een nakomeling van Jackson. Jackson is niet een groot bewegingswonder in de draf, maar bijna alle Jacksons bewegen zeer los door het lijf en hebben een wonderschone galop. Bovendien hebben ze bijna allemaal een fantastisch karakter en dat is eigenlijk het belangrijkste voor een sportpaard. Jackson nakomelingen doen het hier in Noord-Holland zeer goed in de basis sport en daar zijn we toch met z'n allen voornamelijk mee bezig. Die ene topper gaat toch naar het buitenland. En inderdaad klopt het dat vele nakomelingen van Equador naar het buitenland verkocht worden. Dus niet zo laatdunkend over Equador want daar is geen enkele reden voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 18:24

In het ZZlicht loopt een vrij kleine Equador nakomeling, en die kan lopen!!!! Weet helaas de naam niet meer, maar zoveel souplesse, echt niet meer normaal!!

wauweltje

Berichten: 264
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 18:28


wauweltje

Berichten: 264
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 18:36

De volgende gegevens heb ik even voor je gekopieerd van de website van Equador:


Equador geeft nakomelingen met een werkelijk subliem karakter. Ze hebben een prettig stalgedrag en zijn zeer werklustig. De kinderen van Equador zijn veelal goed in zowel springen als dressuur, met meerdere toppers. Ook werden meerdere zonen van hem goedgekeurd, zoals bijvoorbeeld Idocus en Jackson bij het KWPN. Hieronder vindt u een selectie van Equadors kinderen.

Idocus

Idocus ( Equador x Zonneglans) is dit jaar (2002) Grand Prix gestart en heeft in de dressuurcup Nederland- Duitsland een geweldig goede prestatie neergezet. Marlies van Baalen en Idocus wonnen meteen overtuigend met een score van 70,20 de Grand Prix. De juryleden zetten unaniem Idocus op de eerste plaats boven Salinero met Anky van Grunsven. In de kür won Anky op het nippertje met het zeer geringe verschil van minder dan een punt n.l. 77.33 % tegen 76.40% voor Marlies. Met deze geweldige prestatie tonen Marlies en Idocus nu reeds tot de wereldtop te behoren.



Bertolucci

Bertolucci (Equador x Purioso) liep lichte tour onder Jeanine Fiechter en heeft met deze amazone veel gewonnen. De pers is over deze combinatie altijd zeer lovend geweest.

Gereden door Jeanine Fiechter eindigde Bertolucci regelmatig bovenaan in de uitslagen. 'Bertolucci is een mooie verschijning. De hengst heeft veel uitstraling, een zeer aansprekend front, een extra draf en galop en lijkt zeer getalenteerd' (De Paardenkrant, p.7, 16 juni 2001).

Tijdens de NVDR kampioenschappen in Roosendaal (2002) won Jeanine Fiechter met Bertolucci het kampioenschap in de ZZ-zwaar. De Hoefslag van 21-03-2002: 'Jeanine kreeg de elfjarige Bertolucci onder het zadel nadat hij al door verschillende anderen was gereden. 'Je merkt daar niet echt veel van. Hij is erg werkwillig en vanaf het moment dat ik hem heb gekregen is het snel gegaan.' Bertolucci werd in de herfst van 2001 voor een enorm bedrag naar Amerika verkocht. De aanslag op de Twin Towers gooide toen roet in het eten. De kopers waren gedupeerden en er was geen geld meer voor het paard.' Inmiddels is Bertolucci via Anky van Grunsven aan de Amerikaanse eigenaresse van Salinero verkocht en hebben ze dus geruild.



Jackson

De zwarte hengst Jackson (Equador x Renville) wordt uitgebracht in het springen. Hij loopt 1.40 nationaal, en is bij het KWPN goedgekeurd als dekhengst.



Elvis


In de dressuur komt Elvis inmiddels uit in de lichte tour. Met de amazone Karen Nijvelt vormt Elvis een mooie combinatie, die in de pers zeer lovende kritieken krijgt: 'Het is echt een eenheid. Het beeld is ongedwongen en Elvis loopt fijn door zijn lijf, is elastisch en beweegt met veel tact', aldus een jurylid in de Paardenkrant (20 oktober 2001).

Deze pluspunten - ongedwongenheid, elasticiteit en tact - komen steeds naar voren in de uitslagen in de pers als het gaat om de kinderen van Equador. Bijvoorbeeld bij Jersey (Alison Firestone) en Kimberley (Gyorgy Kormedy), eveneens twee succesvolle nakomelingen in de internationale springsport.

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 23:07

Hmm, bedankt iedereen voor de informatie!

Het gaat me niet zozeer om zelf een veulen te fokken met Equador, maar ik weet een heel leuk jaarlingetje van hem te koop, die op het eerste zicht (dus van de foto) wel leuk lijkt.
Ze is een Equador x El Rosso, ze is helemaal zwart met een klein kolletje en een wit kroonrandje denk ik...
Ga binnenkort misschien wel eens kijken.
Wat zouden jullie dan een normale prijs vinden voor deze jaarling?
Het is trouwens een merrie.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:26

Het dekgeld van Equador is niet erg hoog (550 euro excl.), dus ik denk dat de eigenaar/fokker, het dekgeld eruit zal willen hebben, een jaar dracht en een jaar opfok, maar jaarlingen zijn meestal niet heel erg prijzig.... tenzij je een droomafstamming hebt waar vaak dan ook droomprijzen voor worden gevraagd (en gek genoeg ook gegeven..)

angelynnxx
Berichten: 46
Geregistreerd: 17-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:11

hoi.
ik rijd nu op Jackson(v. Equador)
het is een heel fijn paard om te rijden.
Hij heeft internationaal gesprongen en heeft officiël m1 gelopen maar kan de oefeningen van het Z1
Hij is goedgekeurd bij het KWPN Stamboek.
Hij is van Stoeterij Deen.
zie: www.stoeterijdeen.nl
dan dekhengsten Jackson.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Equador en zijn nakomelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:34

Heel oud topic en daarom een slotje.