zonder moeder , geen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

kan je met gelijk welke merrie een topper fokken?

a: ja , de merrie doet er weinig toe
Geen stemmen
b: neen, nooit!
9 (32%)
c: kan, er zijn altijd uitzonderingen
19 (67%)

Totaal aantal stemmen: 28


caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

zonder moeder , geen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 13:20

wauw, een ferro x jazz ! Vingers aflikken

of een weltmeyer x gribaldi! Vingers aflikken

om van te likkebaarden? Haha!

kan!

de hengst is belangrijk, maar niet te vergeten: de moeder!

wat ben je met zo'n opsomming van hengsten als je niet eens fokt met een deftige moeder??? (ik bedoel qua karakter, exterieur, sporteigenschappen)

tuurlijk zijn er merries die nooit ingereden zijn en super-veulens geven. of merries die echt zuur zijn en nooit verder kwamen dan een b-proef en mooie en goede paarden geven, maarre

wat is jullie gedacht?

Party!! waaraan moet een 'mamapaard' voldoen volgens jullie? Party!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 13:22

Niet alleen een 'mamapaard' maar de hele moederlijn vind ik van groot belang.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 14:08

Moeder heeft niet alleen genetisch meer invloed, maar ook tijdens de eerste levensmaanden. Als het veulen niet direkt verkocht wordt dan heeft de fokker en de rest van de stam enorm veel invloed op het uiteindelijke karakter. Fouten worden echter vaak aan vaders toegeschreven omdat die bekender zijn.

Bijna alle paarden die bij ons vandaan komen zijn gezond en erg goed van karakter. Ze zijn uit verschillende stammen dus ik denk dat ik ook veel invloed heb Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:00

En toch hoeft een merrie niet bijzonder te zijn om goede veulens te kunnen fokken. Je kunt het er vaak van te voren niet aan af zien. Hengsten MOETEN bijzonder zijn. Wie weet gaat er daarom best veel goed fokmateriaal verloren omdat een niet zo bijzondere hengst nooit door de keuring komt hoewel hij goed vererfd zou hebben. Toch moet je ook geen wonderen verwachten. Als je een merrie hebt die eigenlijk niet deugd in het exterieur etc, dan kan een hengst dat niet ongedaan maken.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:32

Sorry, dit vind ik een 'open deur discussie'....gaaaaaaapppp....

Mijn antwoord; alles kan.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 17:33

Bij het fokken van een paard moet je toch zeker wel verder kijken dan alleen naar de papa??? Alles kan Dees, ben ik daarom ook absoluut niet met je eens.

Noem eens 1 paard met een onbekende vader- en moederlijn die topsport loopt?

Een (fok)merrie is toch ook gefokt met een bepaald doel door een fokker?

Het enige wat ik dus "moeilijk" vind aan deze discussie is het woord "topper": topper op welk gebied??? Welk doel?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 17:40

Ehm er is zo'n springpaard die internationaal springt en die hebben ze van voor een vuilniskar gehaalt in Brazilië is dat onbekend genoeg?
Is het een onbekende bloedlijn dan wordt die wel bekend als het paard in de topsport loopt dussss weinig onbekende zijn er niet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 17:44

chantal1 schreef:
Ehm er is zo'n springpaard die internationaal springt en die hebben ze van voor een vuilniskar gehaalt in Brazilië is dat onbekend genoeg?
Is het een onbekende bloedlijn dan wordt die wel bekend als het paard in de topsport loopt dussss weinig onbekende zijn er niet.

Mumu! de lieveling van het eindhovens publiek.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 17:45

Mumu??? Ehm, springpaard en bekend? Welke ruiter dan? Nooit van gehoord Verward

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 17:52

Maar Desiree kent hem wel: zie boven.

blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 18:09

Ik vind de moederlijnen over het algemeen belangrijker dan de hengst. Bij de hengstenkeuze moet je dan ook weer kijken naar de moederlijn van de hengst die je in gedachten hebt.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 18:39

waarom ik deze topic startte:

als je met een goede merrie (exterieur, sportprestaties, karakter) fokt, heb je meer kans op een goed veulen.

wat ik dan erg vind is dat velen met een 'ondermaatse' merrie fokken en dan maar bluffen over de hengsten die voorkomen in de stamboom.

een merrie geeft toch véél door aan haar veulen?
o.a. karakter. ik denk dat dat één van de zaken zijn die de meeste veulens van hun moeder erven? niet?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 19:28

Ik ken persoonlijk wel merries die nooit een eerste premie gehaald hebben, maar toch meer dan een goedgekeurde hengst gefokt hebben. Dat is dus mogelijk en dan zit er vaak wel iets achter de merrie waardoor je die "toevalstreffers" wel kunt verklaren. Verder fokken met een hengst met een mindere moeder heeft risico's, maar is niet geheel onmogelijk.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 19:41

Joost je kunt jouw fokkerij en jouw enorme kennis van de pedigrees daarachter niet vergelijken met het fokken van een sportpaard als toevalstreffer. In de huidige sportpaardenfokkerij kan zelfs als je het zo uitgekiend mogelijk probeert te doen een zorgvuldige kruising al een toevalsprodukt opleveren.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 21:07

als je niets wil zeggen, stem dan maar gewoon!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 21:14

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar ik zou zelf met een 'mindere' merrie geen veulen fokken...(dan kan ik er ook een kopen *LOL* )

Ik vind trouwens niet alleen de moeder, maar de hele moederlijn belangrijk!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 21:20

dat is zo gomir, dekken kost tegenwoordig geld genoeg, ( niet enkel het dekken, ook opfok, tijd,...) als je dan kan kiezen uit fokken met een mindere merrie of een jong paard kopen , zou je mss beter al een jong paard kopen

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:39

Ik heb nu voor het eerst een merrie met een aardig papier en ze is ook goed gebouwd en beweegt fijn dus ik wil het wel een keer proberen. Ze is sterwaardig, maar er ging dit jaar iets mis op de keuring... (verdere moederlijn is ook niet onaardig Knipoog )
Maar als ik een mindere merrie zou hebben zou ik het gewoon niet doen. Ik hoef niet persé een veulen van mijn eigen paard. Dan kun je er beter een kopen *LOL* Dan is de grootste gok eraf en kun je er een kopen die zeker naar je zin is Haha! (zo ben ik ook aan mijn merrie gekomen Knipoog )
En zoals kattebeest al zegt zijn het dekgeld en de kosten van de opfok hoog genoeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 20:08

Uitzonderingen bevestigen de regel, maar een moeder fokt wel een groot gedeelte door, en is dus heel belangrijk.

In de springsport lopen inderdaad wel een paar uitzonderingen.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 20:28

Desiree"]
[quote="chantal1 schreef:
Ehm er is zo'n springpaard die internationaal springt en die hebben ze van voor een vuilniskar gehaalt in Brazilië is dat onbekend genoeg?
Is het een onbekende bloedlijn dan wordt die wel bekend als het paard in de topsport loopt dussss weinig onbekende zijn er niet.

Mumu! de lieveling van het eindhovens publiek.
[/quote]

Die heeft toch zijn been gebroken afgelopen jaar bij de Derby?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 09:21

Zo ben ik wel benieuwd wat er terechtgekomen is van de wereldberoemde Olympic Sunrise. Die is toch naar het midden-oosten vertrokken voor een hoop geld. Was een enorm springtalent, maar ik geloof nogal van een wat vreemde afstamming (ik kan het natuurlijk goed mishebben hier, ik ben geen KWPN expert..)

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 09:37

Ik hou het op de moederlijnen, en vader heeft ook een moeder

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 13:05

obsession"]
[quote="Desiree"][quote="chantal1 schreef:
Ehm er is zo'n springpaard die internationaal springt en die hebben ze van voor een vuilniskar gehaalt in Brazilië is dat onbekend genoeg?
Is het een onbekende bloedlijn dan wordt die wel bekend als het paard in de topsport loopt dussss weinig onbekende zijn er niet.

Mumu! de lieveling van het eindhovens publiek.
[/quote]

Die heeft toch zijn been gebroken afgelopen jaar bij de Derby?
[/quote]
DAt zei biebel ook al ja, heb navraag gedaan maar heb er niets van vernomen. En het stond ook niet in het Eindhovens dagblad. Niemand wist van iets, ook niet de mensen die naar het concours geweest waren.