Grote hengst/kleine merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 13:53

Desiree"]
[quote="batje schreef:

Zijn afstamming: BelisarxRoemer
Mijn merrie: JuravelxBaccarat

maar dit is toch niet springen gefokt?
[/quote]
Maar ik heb het ook nergens over springen gehad.. Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 14:07

O, hm, nou zie ik het, Schijnheilig . maar jij wilt gewoon met die specifieke hengst fokken begrijp ik?

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 14:13

Ja Lachen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 00:00

batje schreef:
Met het risico dat Sarabrande nu af gaat haken Knipoog Het gaat om Kroonjuweel.


Nee hoor ik kam Kroonjuweel niet af. Ik vind hem super gefokt en heel mooi onder het zadel. Zijn merriestam is subliem, maar hij is geen vaderdier helaas. Ik vroeg vorig jaar aan Gerard Vervoorn (fokker/eigenaar) naar hem voor een merrie. En die zei niet doen hij fokt klein. Ennne dat is uit de eerste hand nietwaar Knipoog

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 00:34

Ik heb een springgefokte merrie Desiree Lachen

En mijn merrie voert ook Ramiro-bloed(net als Ferrolan) en ook le mexico en pericles.
Ik weet dat Ferrolan allrounders geeft, maar hij wordt binnen het stamboek toch als dressuurpaard gezien en ik ben niet zo'n idealist dat ik denk dat het veulen zijn hele leven blijft...Haha! En mensen hebben bij een dressuurpaard vaak liever ook 'dressuurbloed' aan moeders kant Verward (al kan die van mij ook erg fijn bewegen hoor Haha! )

Maar misschien is Ferrolan iets voor de volgende keer. Die zit namelijk ook aardig aan de prijs voor een eerste veulen, ik wil eerst weleens zien of Cheeka een beetje makkelijk drachtig te krijgen is...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 10:34

zou kroonjuweel dan niets iets voor jou zijn? Hij fokt niet erg groot lees ik hierboven en dat zou voor jouw merrie wel goed zijn. Ferrolan zou ik van afzien, ik ben niet zo'n heel groot voorstander van al dat "lijnenteelt".

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:16

Mar ik wil juist een iets groter paardje Desiree Haha! En kroonjuweel vergroot niet(op een merrie van 1.57...) De merrie is echt te klein voor mij dus ik hoop op een iets groter veulen Haha!
En ik wil ook wel graag binnen het stamboek blijven Lachen Het NRPS heeft genoeg leuke hengsten lopen...Maar Ferrolan wordt het dit jaar in ieder geval niet en voor een eventueel volgend veulen ben ik ook wel gek van baldwin B (burggraaf x vasco) *LOL*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 12:17

gomir schreef:
Mar ik wil juist een iets groter paardje Desiree Haha! En kroonjuweel vergroot niet(op een merrie van 1.57...) De merrie is echt te klein voor mij dus ik hoop op een iets groter veulen Haha!
En ik wil ook wel graag binnen het stamboek blijven Lachen Het NRPS heeft genoeg leuke hengsten lopen...Maar Ferrolan wordt het dit jaar in ieder geval niet en voor een eventueel volgend veulen ben ik ook wel gek van baldwin B (burggraaf x vasco) *LOL*

Ik ken een meisje die ook een paard had van 1.59m, ook NRPS. Die liet haar dekken door Ferrolan en daar is een echt paard uit gekomen, dat iets van 1.67m geworden is. Ook Burggraaf staat bekend om een vergrotende factor.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 12:30

Desiree schreef:
Ook Burggraaf staat bekend om een vergrotende factor.


dat is echt zielig en lijkt me ook niet echt gezond om zo een kasteel te gebruiken bij een pony

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 12:33

Wouter24"]
[quote="Desiree"]Ook Burggraaf staat bekend om een vergrotende factor.
[/quote]

dat is echt zielig en lijkt me ook niet echt gezond om zo een kasteel te gebruiken bij een pony
[/quote]

[quote="Desiree"]
zou kroonjuweel dan niets iets voor jou zijn? Hij fokt niet erg groot lees ik hierboven en dat zou voor jouw merrie wel goed zijn. Ferrolan zou ik van afzien, ik ben niet zo'n heel groot voorstander van al dat "lijnenteelt".
[/quote]

[quote="gomir schreef:
Mar ik wil juist een iets groter paardje Desiree Haha! En kroonjuweel vergroot niet(op een merrie van 1.57...) De merrie is echt te klein voor mij dus ik hoop op een iets groter veulen Haha!
En ik wil ook wel graag binnen het stamboek blijven Lachen Het NRPS heeft genoeg leuke hengsten lopen...Maar Ferrolan wordt het dit jaar in ieder geval niet en voor een eventueel volgend veulen ben ik ook wel gek van baldwin B (burggraaf x vasco) *LOL*


Dus Wouter, ze wil toch een hengst met een vergrotende factor.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 12:36

bedankt voor de opheldering, maar blijf het raar vinden dat er een paar hier gaan fokken met d/e ponys ze blijven allemaal klein dat fok je niet met 1 generatie eruit, worden allemaal tussenmaatjes, iemand op bokt zei altijd fokken is prestatiegenen bij elkaar brengen niet vermeningvuldigen!!

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 12:44

Bij ons staat ook een pony(rond de 140)xpaard(Limbo 170?) kruising, het resultaat is aardig, ik zou het zelf niet doen, ik zou te bang wezen dat er iets met de merrie zou gebeuren.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 13:16

uhh mag ik ook even een vraag stellen..
weet iemadn of bachelor (v. Burggraaf) een vergrotende factor heeft?
Ik zit met hetzelfde probleem met mijn NRPS merrie van 1.59/1.60

Suzanne F.

Berichten: 49235
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 19:12

Ik heb een keer een hele verrotte kruising gezien van een C-pony merrie met een rijpaard hengst. Daar kwam een soort kleine e-pony uit met een groot hoofd en korte beentjes, echt geen mooi gezicht.


Zou zoiets ook nooit doen, fok dan een goede pony maar fok niet om een groter F1 produkt te krijgen.

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 20:55

zelf fokken wij met tinkers.( ok ander ras)
Maar ik dek nooit merries die kleiner zijn dan 145!! Off-spring is 162 en fokt groot door. Heb al meerder ekeren mee gemaakt dat merries van 150 moeite hebben met het grootte veulenen dat ze dat een veulen krijgen die op de geboorte dag 117 meten!!! ( moeders was maar 145!!

ik zou het niet doen als ik jou was maar een leuke pony uit haar fokken of een paard kopen!!

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 22:17

Wouter24 schreef:
bedankt voor de opheldering, maar blijf het raar vinden dat er een paar hier gaan fokken met d/e ponys ze blijven allemaal klein dat fok je niet met 1 generatie eruit, worden allemaal tussenmaatjes, iemand op bokt zei altijd fokken is prestatiegenen bij elkaar brengen niet vermeningvuldigen!!


Mijn paardje is iig 1.57(misschien inmiddels iets groter) en dus geen pony *LOL* Als ik er een veulen uit krijg dat ruim 1.60 wordt ben ik al heel tevreden en ik heb de mogelijkheid om het beestje zelf te houden. We willlen zelf heel graag een veulentje van de merrie en fokken dus niet in eerste instantie voor de verkoop...
Overigens is de merrie sterwaardig(er is afgelopen jaar alleen iets misgegaan bij het stamboek met doorverwijzing naar de centrale keuring) en is ze volledig paardgefokt. Ik vind het dus nog niet eens zo'n gek idee om haar te laten dekken(en dat vonden de juryleden op de keuring ook niet Haha! )...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 22:31

Gomir ik denk niet dat Wouter reageert op jouw allezins redelijke wens om 3 cm te vergroten. Maar de topicstarter heeft het over een pony van 1.47 en een hengst van 1.70 en dat vindt ieder redelijk denkend mens met enig verstand van biologie volslagen krankzinnig.

CSAArabians
Berichten: 984
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 22:33

Iedereen hier gaat er wel zo mooi van uit dat het allemaal wel goedgaat en kan .( grote hengst x pony merrie)
Ik heb echter al enkele keren meegemaakt dat het niet altijd zo simpel is, en dat je wel degelijk rekening dient te houden met een verhoogde kans op complicaties!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 22:42

CSAArabians schreef:
Iedereen hier gaat er wel zo mooi van uit dat het allemaal wel goedgaat en kan .( grote hengst x pony merrie)
Ik heb echter al enkele keren meegemaakt dat het niet altijd zo simpel is, en dat je wel degelijk rekening dient te houden met een verhoogde kans op complicaties!!



iedereen Verward Verward Verward Verward

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 22:42

Dat zou ook kunnen Sarabande *LOL* Maar hij begon tegen desiree en die had het weer over mij Haha! Ik voelde me dus wel aangesproken Bloos

CSAArabians
Berichten: 984
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 22:46

Sorry Sarabande,
Bijna Iedereen. Schijnheilig

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 23:05

sarabande schreef:
Gomir ik denk niet dat Wouter reageert op jouw allezins redelijke wens om 3 cm te vergroten. Maar de topicstarter heeft het over een pony van 1.47 en een hengst van 1.70 en dat vindt ieder redelijk denkend mens met enig verstand van biologie volslagen krankzinnig.


Sorry, vind je reactie behoorlijk kort door de bocht..

Niemand zal 2 mensen waarvan de man een stuk groter dan de vrouw is afraden samen kinderen te nemen omdat het risico op 'vreemde'kinderen groot is.

Biologisch gezien is het dus niet volslagen krankzinnig.. foktechnisch misschien wel, en aangezien ik daar vrij weinig van af weet vraag ik het hier..

Suzanne F.

Berichten: 49235
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 19:17

Het verschil tussen mensen en dieren is op dat gebied heel groot!! Eeen lange man kan met een klein vrouwtje gewoon een normale maat baby op de wereld zetten. In de dierenwereld gaat dat heel anders, zoals bijv. bij honden. Als je een grote reu neemt en een kleine teef dan kunnen er complicaties optreden bij de geboorte van de pups.

Ik weet niet of dit bij paarden ook zo is, misschien interressant als nieuw topic want er zijn mensen die zeggen dat het veulen zich aanpast aan t lichaam van de moeder maar ook mensen die zeggen dat het veulen te groot is voor het lichaam van de merrie.

Ik heb in ieder geval geen mooie kruisingen gezien van een grote hengst en een kleine merrie.

Ja, wat licht maatverschil kan idd geen kwaad als je wat wil vergroten maar ik denk dat dit teveel is..

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 19:38

Suzanne F. schreef:
Het verschil tussen mensen en dieren is op dat gebied heel groot!! Eeen lange man kan met een klein vrouwtje gewoon een normale maat baby op de wereld zetten.



Wha ha ha ha Haha! Haha! Knipoog