ervaringen progesteron (hoefbevangenheid) bijwerki

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

ervaringen progesteron (hoefbevangenheid) bijwerki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 21:32

Hoi,

Nog een vraagje voor de ervaren fokkers onder jullie. In 2001 heb in een onaangename ervaring gehad op fokgebied. Mijn merrie van (van 19) was drachtig maar heeft de vrucht vrij vroeg (waarschijnlijk binnen 2mnd) verloren. Het duurde heel lang (ondanks mijn twijfels en telefoontjes richting dierenarts) voor dat ik daar achter was. Om eerlijk te zijn pas toen ze bijna uitgerekend was (zie mijn brief aan de DA in Medisch: DA die niet luistert) De DA van toen (die heel goed aangeschreven staat) heeft na mijn dreigementen (hij weigerde destijds om de boel te controleren) aangeboden mijn merrie dit jaar kosteloos "drachtig te krijgen" dwz scannen, insemineren en controle hoe vaak ook nodig + progesteron (omdat ze nu natuurlijk nog ouder is!)
De merrie was destijds in 1x drachtig maar ik ben vrij laat begonnen ivm verhuizing (eind augustus).
De DA stelde voor voor de zekerheid progesteron te gebruiken. Inmiddels weet ik dat het bij paarden (hoe oud ze ook zijn) de vrucht vaak in de eerste paar maanden verloren gaat.
Mijn vraag is echter; de merrie heeft nog nooit in haar leven medicijnen gehad, toen ik ze echter vorig najaar het laatse beetje uit de pot ventipulmin gaf bleek achteraf dat ze hoefbevangen is geweest. Hoewel er geen onsteking bij is gekomen en ze niet kreupel was, waren de sporen duidelijk te zien (zeer verbrede witte lijn etc.) toen de hoefsmid kwam.
Dus weet ik niet wat ik moet doen met de progesteron ! Ik weet hier weinig van, zijn er bijwerkingen ?
De merrie is in uitstekende conditie en gedraagt zich nog steeds als een 3jarige. Bovendien zei de DA dat haar baarmoeder mooi strak was (toen ze niet hengstig was) als van een jong paard. Dus ik begin nu te twijfelen of progesteron uberhaupt nodig is. Wat denken jullie, wat zijn jullie ervaringen !

groetjes.