Gust, testen op infectie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Gust, testen op infectie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-03 23:16

Mijn shetlandmerrie is vorig jaar gust gebleven. Ze is eerst 2 keer op bezoek geweest bij een appaloosa dekhengstje en is door hem totaal 8x gedekt. Toen bleek ze niet drachtig te zijn.

Later heb ik haar toen bij de shetlandhengst van de buren in de wei gezet en die heeft haar heel veel gedekt. En weer was ze niet drachtig.

Mevrouw heeft het dus wel naar haar zin gehad afgelopen seizoen, alleen ik vind het toch erg raar dat ze door 2 verschillende hengsten is gedekt en toch gust is gebleven. Ze heeft al vaker veulens gehad dus ik weet dat ze het wel kán.

Nu wil ik haar weer laten dekken, alleen dan neem ik aan dat het slim is haar te laten testen op infecties? En móet ze gespoeld worden?

Kan het ook zijn dat het zonder reden niet lukte, het lijkt mij eigenlijk niet...

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 00:48

Zelf zou ik zo'n merrie zeker goed na laten kijken door een DA.
Je kan beter vroeg in het seizoen weten of er problemen zijn en die behandelen dan eerst te gaan dekken en pas later in het seizoen erachter komen dat er wat mis is.
En ik denk ook dat een hengstenhouder dat vraagt.
Meestal als er natuurlijk wordt gedekt, wil de hengstenhouder een DA verklaring bij een merrie die het jaar daarvoor gust is gebleven.