veulenbiksjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alja

Berichten: 25595
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

veulenbiksjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 19:04

weet iemand tot welke leeftijd je een veulen veulenbiks moet geven en kunt overstappen op gewone basis brok
groeten alja

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 19:06

Ik stop altijd zodra ze de opfok ingaan, dan krijgen ze alleen nog maar kuil/hooi.

Alja

Berichten: 25595
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 19:25

maar ze blijft gewoon bij ons thuis staan en komt elke avond op stal en anders is het ook zo sneu dat de rest lekker biks staat te eten en zij niet

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 19:34

Ligt eraan wat je voert.
Veulenopfokkorrels (Meestal kleinere brokjes) bevatten melkpoeder, en dat geef je liever niet meer als ze eenmaal afgespeend zijn. Dan kan je beter overstappen op een goede veulenbrok, zoals b.v. Pavo veulenbrok. Deze veulenbrok mag je dan vervolgens geven tot ze een jaar of 3 zijn, daarna stap je over op gewoon onderhoudsbrok of sportbrok.
Overleg even met je voederleverancier, tot wanneer je de veulenopfokkorrel mag geven, volgens mij was dat tot een maand of 6.....

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 22:03

Veulenbiks, b.v. van Havens krijgen ze als ze nog zogen om de overgang na het afspenen zo gemakkelijk mogelijk te laten verlopen. Ze weten dan hoe ze hardvoer moeten eten. Omdat er idd melkpoeder inzit kan je het blijven voeren tot een paar maanden na het afspenen. Daarna gewoon over op de biks die de andere paarden ook krijgen. Het is ook afhankelijk van de conditie van je veulen, blijft het wat schraal dan voer je gewoon de veel rijkere veulenbiks door. Overigens aten mijn veulens het spul niet meer toen ze eenmaal gewone Havens draversbrokken geproefd hadden.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:23

het staat op de zak. pavo podo heb je in twee versies. 1 tot 1 jaar en de andere tot ik geloof drie jaar weet het niet zeker. kijk eens op de zak.