Fokmerrie wel of niet met eigen prestatie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Nee een fokmerrie hoeft geen sport of verrichting te hebben

Ja ik wil wel graag dat een fokmerrie wat kan
30 (65%)
Nee een fokmerie hoeft geen sport of verrichting te hebben
16 (34%)

Totaal aantal stemmen: 46


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Fokmerrie wel of niet met eigen prestatie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 15:44

Naar aanleiding van een discussie in een ander topic, dat daar niet helemaal onder de noemer pastte, hier dus een vraag met poll.
Wanneer je een paard koopt wil je dan dat de moeder iets gedaan heeft in de sport. Of wanneer je met een merrie gaat fokken vind je het dan belangrijk dat je de eventuele fokwaarde van die merrie kan toetsen aan haar eigen prestaties en gezondheid. Of vind je het prima als die merrie als enige prestaties een ritje naar de keuringen in de trailer en wandelingen van de stal naar de wei heeft gedaan. We spreken hier niet over fokmerries van meer dan 20 jaar of langer geleden!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 16:45

Jullie hebben het beiden over merries die gereden of getest zijn onder het zadel, dat noem ik een soort van verrichting. Zannekin gaf eerder aan dat een merrie niets hoeft te doen

Citaat:
Zanekin:
In de fokkerij worden ze wel getest hoor: elke dag opvoelen bij het dekken, dan nog een 3-tal keer. Verder leer je een merrie ook wel goed kennen met een veulen aan de voet, en vooral tijdens het spenen.
Verder lange transporten, smid, keuringen zie je ook nogal verschil.
Als ze dan totaal stressbestendig en lammetjes zijn, zijn ze dat bij het rijden ook.


Dat is wat anders dan een proef als 3 of 4 jarige

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 16:54

Zannekin schreef:
Ik heb wel gezegd dat ze gereden zijn, maar niet in de sport zitten, daar ging het over.


Nou dan ben ik blont en kan geen Nederlands meer lezen Verward Verward Verward

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 17:06

greetje"]
[quote="Zannekin in het topic over Engelse volbloeds schreef:

In de fokkerij worden ze wel getest hoor: elke dag opvoelen bij het dekken, dan nog een 3-tal keer. Verder leer je een merrie ook wel goed kennen met een veulen aan de voet, en vooral tijdens het spenen.
Verder lange transporten, smid, keuringen zie je ook nogal verschil.
Als ze dan totaal stressbestendig en lammetjes zijn, zijn ze dat bij het rijden ook.

Ik heb er ook warmbloeden bij staan, en kan vergelijken. Dat zie je gewoon, daarom moet je er echt niet mee in de sport zitten. Gereden zijn ze trouwens wel.


Kijk ik heb het nog even voor je opgezocht Sarabande
[/quote]

wat Greetje want ik zie hier niet staan dat ze gereden worden, alleen dat ze opgevoeld worden en zo, trouwens ik had dit hierboven al neergezet

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 18:03

Ja Greet maar niet wat en hoe. Het stukje tekst spreekt zichzelf tegen en dat schept verwarring.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 19:34

chantal1 schreef:
Gereden is gereden toch?


Ja maar het stond onder in trailers Verward dus ik wist niet of het gereden was of gereden werd

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-03 23:23

Je moet natuurlijk een onderscheid maken in soort van fokkerij. Een merrie moet in deze tijd kunnen voldoen aan het fokdoel waar ze voor wordt ingezet. Als dat fokdoel is het leveren van show-c.q. keuringspaarden of ponnies dan zou je de fokmerrie zich op dit gebied moeten kunnen onderscheiden. Als je een sportpaard wilt fokken weet je al meer over de fokwaarde daarvan als de moeder zelf heeft laten zien dat ze geschikt is voor de sport welke dan ook. Het is in ieder geval een gunstige aantekening bij de marktwaarde van haar kinderen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-03 21:25

Oscar volgens mij haal je een paar dingen door elkaar. Het gaat hier om fokken, niet om zekerheden.
Maar om met meer zekerheid te fokken is het prettig om te weten dat de moeder voldoet aan de eisen die aan haar kinderen gesteld zullen worden.
Het is leuk als je dat van de kinderen van een merrie weet, maar dan zou je pas met een merrie kunnen fokken die heel oud is.
Je hebt gelijk dat het mogelijk is dat invloeden van buitenaf de prestaties onmogelijk kunnen maken. Maar dat zijn uitzonderingen.
Ik ga uit van een gezonde fokmerrie.
En er is niets nieuws onder de zon. Vroeger moesten alle merries gewoon meedoen aan datgene dat de kinderen ook zouden gaan doen, b.v. landbouwwerk.
Na de omvorming werden de merries minder ingezet, maar toen werden ook hengsten niet of nauwelijks gereden en al helemaal niet in de sport, dat vond men eng.
Dat nu hengsten in de topsport meer voorkomen is alleen maar door de grote commerciele meerwaarde die die hengst krijgt.
Dus is het voor eigenaren en ruiters financieel aantrekkelijk hierin te investeren.
Voor de kosten van de merrie in de sport draait alleen de fokker op, daar ligt ook duidelijk het probleem waarom fokmerries minder in de sport presteren.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 23:25

Maar Marjolein dat is toch heel kort door de bocht gedacht en een onderbreking van een goede lijn. Als een merrie uit een stam komt die goede gebruikspaarden geleverd heeft is het toch een fluitje van een cent om haar die traditie te laten voortzetten. Zodat ook zij en haar kinderen voldoen aan een hoge maatstaf / hogere waarde.
Wanneer een merrie uit zo'n stam niet zelf gepresteerd heeft zal de fout dus bij de verkeerde aanparing dus vader gezocht worden.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 60 bezoekers