Waar zijn de hengstenhalzen gebleven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Waar zijn de hengstenhalzen gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 16:50

Weet je wat me nou zo opvalt, de hengsten van bv het kwpn (en nog veel meer andere stamboeken) lijken niet meer op echte hengsten.
Denk ik aan een hengst dan zie ik een paard met uitstraling en wat valt meestal het eerste op, die mooie grote hengstenhals zoals bv Uniforn.
Maar tegenwoordig is alles zo iel als het maar kan (uitzonderingen daar gelaten)
Waar zijn al die mooie halzen met kap toch gebleven?

bv
Afbeelding Hier een mooie hals met kap (in mijn ogen dan he)
ok de ene word onder het zadel gereden dus staat er dan al anders voor maar toch.

Afbeelding hier nog een schitterende hengst, heeft veel meer uitstraling vind ik dan foto 1.
Afbeelding Deze foto van Uniform spreekt toch voor zich?

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 16:54

die volle hengsten halzen vind ik persoonlijk niet mooi, er staat een hengst op m'n stage volbloedje en die heeft nu ongeveer 60 cm hals, en ik vind dat al lelijk
weet niet of je ooit de hengst norway hebt gezien, zijn hals loopt echt in een driehoek vorm, vind ik ook niet mooi

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 17:19

ik hou ook van een flinke hengsten hals. Tegenwoordig hebben ze dat inderdaad minder.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 17:32

xtvax schreef:
ik hou ook van een flinke hengsten hals. Tegenwoordig hebben ze dat inderdaad minder.


Ook bij hengsten moet een hals meer ontwikkeld worden d.m.v. training maar bij hen komt het van nature wat eerder en gemakkelijker. MAar ik hoop dat jullie nu niet te veel jonge hengsten behoordelen. Hengsten die wat langer meelopen in de sport zoals Ferro hebben meer kap dan hun jonge goedgekeurde nakomelingen zoals bijvoorbeeld Rousseau.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 18:17

nou er zijn ook genoeg oudere hengsten die een normale hals hebben, zo zonde vind ik dat.

cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 18:49

Tsja maar zoals uniform is er maar 1

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 19:56

Tyrano krijgt ook een aardige stevige hals. Hij is nu 3, maar hij is wel een echte hengst om te zien. Met hals. Helaas heb ik er geen foto van. Komt misschien nog wel.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 19:56

Ik denk toch dat de bewegingen en het springen van de hengst belangrijker is. Als verder de hals de goede kant (dus geen onderhals) op gebouwt is, maakt het niet zo veel uit. Met zo'n dikke speknek kunnen ze zelfs irritant sterk worden. Doe mij maar henstjes met wat meer bloed, als je dan per se een speknek wilt koop je toch een koudbloed....

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 19:57

Ik vind het zelf schitterend.
Een hengst zonder nek Vind ik ook niets Lachen

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:09

Vraag ik me ook weleens af ja!! Hoewel Ferro en Gribaldi wel erg mooie halzen hebben. San Remo trouwens ook en die is nog maar jong..

Ik denk ook omdat het komt dat de paarden steeds bloederiger worden en steeds meer echt voor de sport gefokt worden. Die bloederige paarden hebben vaak geen heel vette halzen.

Ik vind het wel erg mooi hoor!! Dat hoort bij een hengst vind ik!!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 20:10

schoentje schreef:
Ik denk toch dat de bewegingen en het springen van de hengst belangrijker is. Als verder de hals de goede kant (dus geen onderhals) op gebouwt is, maakt het niet zo veel uit. Met zo'n dikke speknek kunnen ze zelfs irritant sterk worden. Doe mij maar henstjes met wat meer bloed, als je dan per se een speknek wilt koop je toch een koudbloed....

slaat dus niet op mijn bericht hoor.
ik wil helemaal geen paard kopen, ook niet met een speknek.
gaat er ook helemaal niet over of bewegingen en springen belangrijker zijn, effe goed lezen Knipoog

Mijn topic is waar zijn de hengstenhalzen gebleven???????

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 20:11

Suzanne F. schreef:

Ik vind het wel erg mooi hoor!! Dat hoort bij een hengst vind ik!!


100% met je eens, dat maakt het plaatje net even af Tong uitsteken

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:22

En ik probeer dus uit te leggen waarom je die halzen minder ziet! omdat er dus meer prestatiegerricht word gefokt! Ze willen meer bloed en fijner gebouwde paarden. En die halzen zijn dan iets minder ja, maar ze staan nog steeds de goede kant op...

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 20:26

haha ja das waar, stel je voor dat de achterhand er zo uit zag wat een giller.

maar ik vind het wel heel raar dat je die halzen zo wijnig meer ziet.
Uniform, tophengst in de sport geweest, ferro zelfde verhaal, Nimmerdor, Landgraf I noem maar op, hengsten met halzen waar je U tegen zegt en super in de sport.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:33

Niet heel erg goed te zien, maar dit is dus Tyrano. Zoals je ziet heeft hij best een dikke hals.
Afbeelding

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:46

ik vind die halzen ook zo mooi! bv ferro en idd uniform!

maar de paarden worden steeds meer sortgericht gefokt, bloederiger, dus ja minder hals erop...is toch wel een beetje jammer!

op mn werk staat een 4 jarige Quidam de revel x ? (moeder is Rezah Z, vader vd moeder ben ik ff naam van kwijt) en die heeft me toch een hals!en is alleen maar ingereden vorig jaar en staat nu nog ff lekker in de wei, maar die heeft wel een gave hals!dat is een echte hengst! verder zijn er 2 2,5 jarige hengsten, maar die dikke nek is (nog) nergens te bekennen!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 20:54

ja ik moet ook helaas zeggen dat de kwpn paarden er niet mooier op worden, mijn mening dus.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:02

Ik vind het ook erg mooi als een hengst een flinke hals heeft! Hoort erbij.
Maar Amanda, sorry, maar ik zie niet echt een hengstenhals bij jouw hengst. Misschien heb je een andere duidelijkere foto?

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:37

Horse Pleasure"]
[quote="Suzanne F. schreef:

Ik vind het wel erg mooi hoor!! Dat hoort bij een hengst vind ik!!


100% met je eens, dat maakt het plaatje net even af Tong uitsteken
[/quote]
Zeker weten. Ik ben helemaal gek op nekkies, vooral van die giga hengstenhalzen. Ben ook erg blij dat Den wel aardig bedeeld is maar het verstopt onder een geweldige bos manen.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:54

Ik denk dat die halzen ook vooral een resultaat van training zijn, moet je eens kijken wat een verschil, 5 jaar dressuurtraining doet!
Afbeelding

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:34

En vijf jaar ouder worden! Maar die training scheelt een hoop ja. Vind persoonlijk zo'n speknek als Donnerhall had niet mooi hoor, dat is te... maar dat is mijn mening...

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:55

annegti schreef:
En vijf jaar ouder worden! Maar die training scheelt een hoop ja. Vind persoonlijk zo'n speknek als Donnerhall had niet mooi hoor, dat is te... maar dat is mijn mening...


Mee eens, ik vind het ook nooit zo mooi omdat de oren dan bij lange na niet het hoogste punt zijn!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:44

Samsam schreef:
Ik denk dat die halzen ook vooral een resultaat van training zijn, moet je eens kijken wat een verschil, 5 jaar dressuurtraining doet!
Afbeelding

dat bedoelde ik, daarom moet je oppassen met jonge hengsten te vergelijken met gevestigde hengsten. Inspekteur hier op de foto is een duidelijk voorbeeld daarvan.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:49

Het heeft wel zijn charme ja,
ik vond de hals van Donnerhall overigens wel erg indrukwekkend!
Denk wel dat zo'n hals het rijtechnische gedeelte er niet makkelijk op aakt, dat zal zeker ook de reden zijn waarom die halsen er toch en beetje uitgefokt zijn.
En anders moet je op zoek naar een Tuiger à la Manno of een flinke Gelderse.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:54

Een jong dier met gelijk als zo'n dikke hals...dat zijn nog geen echte rijkunstige spieren, maar eerder spierweefsel dat tegen je gaat werken. Zo'n jong paard laat ik dus staan, ik heb geen zin meer in gevechten tgen zo'n stugge hals. De hals moet zich vormen door gerichte training.

Ik vind het kwpn over het algemeen wel vrij korte halzen hebben...jammer. Ik zie liever hele lange halzen. Vind ik veel sierlijker dan zo'n gestopte verschijning.

Over Friezen; ik was van het weekend op FPC, daar werd de Zilveren Zweep competitie gereden. De meeste hengsten die daar voorgesteld werden, daar werd de kop helemaal naar de borst toe getrokken, en de hals er helemaal op gepropt. Een fraai plaatje, zeker als je dan nog heel veel extra beweging erin mept met je zweep. En maar hijsen aan die voorkant.... Het was gewoon krachtsport!
Beesten haalden vrijwel allemaal de finale, maar zo hoort een paard helemaal niet te lopen in de lagere dressuurklasses. Bij Friezen is het voorwaarts/neerwaarts kennelijk helemaal verloren gegaan, en laag/diep/rond hebben ze al nooit van gehoord.... Gelukkig reed de winnaar van de Zilveren Zweep wel gewoon eerlijk zijn paard los en ongedwongen rond volgens de rijvoorschriften van de KNHS voor zijn klasse, B.
Die Friezen, die worden geshowt, en het ziet er idd spectaculair uit. Maar het heeft niets met rijkunst te maken wanneer zo'n dier door de L en M wordt getrokken en gepord. Hengst of niet. Die nieuwe vorm van rijden moest verboden worden...