Dekken met niet-goedgekeurde hengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Dekken met niet-goedgekeurde hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 18:47

Hoe staan jullie tegenover het dekken met een hengst die niet goedgekeurd is?
Ik heb een hengst op het oog voor mijn merrie, maar hij is dus nog nergens goedgekeurd. Voldoet wel aan alle veterinaire eisen van het KWPN.

Hoe gaat dat dan met papier aanvragen(bij NRPS of KWPN)?
Ik weet dat ik een DIO aan moet vragen bij het KWPN(als de hengstenhouder dit zelf niet heeft) en dat ik om het veulen in het B-register te kunnen registreren DNA moet laten testen. Moet je dat dan van vader, moeder en veulen doen of hoeven ze niet alledrie? En wat zijn daar de kosten ongeveer van?

En weet iemand hoe het zit als de hengst in de tijd dat de merrie drachtig is toch goedgekeurd wordt bij het KWPN? Krijg je dan nog steeds een register B-papier?

Bij het NRPS kan ik alleen vinden dat ze in het sportregister komen te staan, maar weet ik niets over de verdere procedure en extra kosten. Dus als iemand me daar iets over kan vertellen hoor ik het graag
Veulen uit deze combinatie voert ruim voldoende bloed om aan de NRPS-eisen te voldoen.

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:51

Als je het veulen voor jezelf fokt,maakt t niet uit (al zou ik het persoonlijk niet doen) maar als het voor de verkoop is zou ik zeker voor en goedgekeurde hengst gaan, mocht de hengst toch worden goedgekeurd krijg je volgens mij een gewoon papier.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 18:55

mayday schreef:
Als je het veulen voor jezelf fokt,maakt t niet uit (al zou ik het persoonlijk niet doen) maar als het voor de verkoop is zou ik zeker voor en goedgekeurde hengst gaan, mocht de hengst toch worden goedgekeurd krijg je volgens mij een gewoon papier.

Voor de verkoop fokken begin ik niet aan. Is met een Chico x Zelhem merrie(geen predikaten in moederlijn, bijna alles veulenboek) ook helemaal niet interessant. Het was de bedoeling om haar eerst sport springen te krijgen, maar ze staat nu met een blessure dus wsl komt haar tweede veulen een jaar eerder dan gepland.

Waarom zou je het zelf niet doen?

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:25

Als je het dekgeld duurder wilt maken dan dat het veulen op brengt... Dan vooral doen.

Je raakt die beesten aan de straatstenen niet kwijt. Hoogstens als het een hele goede is. Als de hengst niet is goed gekeurd zal het wel niet zo'n verschrikkelijk goed paard zijn en dus al hlemaal geen vaderdier.

jollyjoker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:32

Ik zou voor de verkoop ook nooit zonder papier fokken. Ik heb een NRPS pony gefokt met papier maar moederlijn volledig onbekend. Ik merk dat mensen dat eigenlijk beschouwen als geen papier!

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 19:39

Het is niet voor de verkoop en bovendien komt van zowel vader als moeder de afstamming op het papier te staan. Het is dan alleen B-register en dus een ander kleur papiertje.
En ik denk dat ze voor een ChinChin(of welke grote naam dan ook) uit een klein gebleven merrie met een relatief onbekende vader en zo'n moederlijn ook niet staan te springen...
geloofde ik maar in sprookjes, dan zou de wereld zoveel makkelijker zijn

tjady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:40

Je raakt die beesten aan de straatstenen niet kwijt.

INderdaad, het klinkt hard maar is wel zo.

Het zou toch heel vervelend zijn als je een veulen krijgt en die belandt op de markt en uiteindelijk bij de slager. Het hoeft natuurlijk niet. Maar als ik kijk hoeveel shetlanderveulentjes er als salami eindigen zeg ik ook kiez voor een geodgekeurde hengst.

Alleen als je toch zeker weet dat je het veulen zelf wilt houden, maakt het niet uit.

jollyjoker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:40

gomir schreef:
Het is niet voor de verkoop en bovendien komt van zowel vader als moeder de afstamming op het papier te staan. Het is dan alleen B-register en dus een ander kleur papiertje.
En ik denk dat ze voor een ChinChin(of welke grote naam dan ook) uit een klein gebleven merrie met een relatief onbekende vader en zo'n moederlijn ook niet staan te springen...
geloofde ik maar in sprookjes, dan zou de wereld zoveel makkelijker zijn

Daar heb je helemaal gelijk in!

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 19:44

Ik wil het veulen iig houden tot drie-jarige leeftijd, dan zie ik wel weer verder. En als ze dan half zo fijn springen als mama en 5 cm groter zijn dan maakt dat papiertje niet zoveel meer uit.

De verhalen over veulentjes bij de slager en op de markt zit ik niet op te wachten. Het is niet de bedoeling om het veulen te verkopen!Dan zou ik met deze merrie ook helemaal niet gaan fokken...
Hoe fijn het dier ook is en hoeveel eigenschappen ik ook graag van haar in een veulen terug zou zien, voor de verkoop zijn haar nakomelingen niet interessant!

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:46

gomir schreef:
mayday schreef:

Voor de verkoop fokken begin ik niet aan. Is met een Chico x Zelhem merrie(geen predikaten in moederlijn, bijna alles veulenboek) ook helemaal niet interessant. Het was de bedoeling om haar eerst sport springen te krijgen, maar ze staat nu met een blessure dus wsl komt haar tweede veulen een jaar eerder dan gepland.

Waarom zou je het zelf niet doen?

Nou ik heb zelf een keurmerrie, dus dat zou ik zonde vinden en voor mezelf heb ik besloten om met niet minder te fokken als een stermerrie, maar als het voor jezelf is moet je lekker doen wat jezelf wilt, toch? Veel succes met je beslissing!

Misschien is het een idee om een leuk gefokt veulen aan te kopen?

tjady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:52

ALs je weet dat je het veulen wilt houden en later misschien in de sport uit wilt brengen dan kan je die hengst toch nemen.

Je zegt dat hij voldoet aan de veterinaire eisen van het KWPN. Kan je wat meer vertellen dan over de hengst. Weet je bijvoorbeeld wel welke afstamming hij heeft. Is het de bedoeling dat hij aangeboden gaat worden voor bezichtigingen. omdat je vraagt of hij bij goedkeuring wel een papier krijgt.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 21:01

Tjady: je hebt een pb van me over de hengst.

tjady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:25

Hoi Gomir,

Heb je bericht gelezen. Ik begrijp wat je bedoeld.
Als je puur voor jezelf een veulen wilt fokken, moet je het gewoon doen. Als hij zoals je zegt bij je merrie past, kan je toch geen buil vallen.
Als een hengst voor de geboorte van je veulen als nog een verrichtingen onderzoek voldoende afrond, krijgen je veulen gewoon een KWPN papier.
Hoeveel merries waren er al niet drachtig van Johnson voordat hij door KWPN erkent werd. Hoe dat zit bij goedkeuring en er is al een veulen van dat weet ik niet. Maar dat is 1 telefoontje naar KWPN en je weet het.
Nu ik wat meer van je achterliggende gedachten weet, zeg ik doen.
Spannend om te kijken wat de toekomst zal brengen.
ALs je in de toekomst alsnog zou besluiten het veulen te verkopen, maar deze heeft bijvoorbeeld sportprestaties geleverd, zijn er altijd wel geintresseerde.
Juist bij de verkoop van veulens is het het moeilijkst.

Succes enne als er iets leuks uit voort kon, laat het ff weten.

unamie

Re: Dekken met niet-goedgekeurde hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:11

zelf zie ik het nu er niet van in om te fokken met een niet goedgekeurde hengst
er zijn zoveel goedgekeurde hengsten waarom zou je een ongekeurde hengst nemen
ook al heeft de moeder een on-interresante moederlijn

als het paard verder goed beweegt/gebouwd en gezond is (röntgenologisch) zoekt dan gewoon een mooie goedgekeurde hengst uit die bij je merrie past lijkt mij

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:15

Ik heb zelf een aantal paarden gehad met een blauw papier en er een veelvoud van gekend. Niets mis mee, die dieren werden ook altijd nog voor leuk geld verkocht (vaak bont dus dat deed het hem ook in de prijs). Op papier kun je nog steeds niet rijden, al verkoopt het wel makkelijker. Als je voor jezelf fokt, zie ik zeker niet in waarom je geen ongekeurde hengst zou kunnen gebruiken.

Mbt evt. geslachtsziekten: De hengst die ze bij de fokker waar ik kwam gebruikten dekte altijd natuurlijk, mijn vriendin heeft echter een ongekeurde hengst die KI dekt. Daar hoeven ze dus niet goedgekeurd voor te zijn.

Als je dekt met een ongekeurde hengst, moet je in de meeste gevallen zelf even contact op nemen met het KWPN voor het DIO-formulier. Na de geboorte moeten er van zowel hengst, merrie als het veulen DNA-testen gedaan worden tenzij van de hengst of de merrie al een DNA-patroon geregistreerd staat. Als het DNA is getest wordt dat vermeld op de stamboekpapieren.

De laatste keer dat ik een DNA-test van een veulen liet uitvoeren was het 45,- euro per paard. Dat is nu bijna 4 jaar terug, maar deze tarieven staan ook altijd in de stamboekrichtlijnen vna het KWPN en ik verwacht niet dat ze verdubbeld zijn .

Je krijgt voor een veulen uit een VB of STB-merrie en een VB-hengst een register B papier. Als de hengst tzt alsnog goedgekeurd wordt, kun je gewoon een vol papier aanvragen.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 02:06

tjady schreef:
Als een hengst voor de geboorte van je veulen als nog een verrichtingen onderzoek voldoende afrond, krijgen je veulen gewoon een KWPN papier.

Dank je, dat wilde ik even weten
Citaat:
Hoeveel merries waren er al niet drachtig van Johnson voordat hij door KWPN erkent werd. Hoe dat zit bij goedkeuring en er is al een veulen van dat weet ik niet. Maar dat is 1 telefoontje naar KWPN en je weet het.
Dat valt tegen Ik kreeg een citaat uit het stamboekreglement te horen, maar deze vragen werden daar juist niet in beantwoord(sterker nog, die kwamen bij me op toen ik het reglement las ).
Johnson was al in Duitsland goedgekeurd trouwens, dus die veulens konden iig in het register A geregistreerd worden volgens mij.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 02:08

unamie schreef:
zelf zie ik het nu er niet van in om te fokken met een niet goedgekeurde hengst
er zijn zoveel goedgekeurde hengsten waarom zou je een ongekeurde hengst nemen
ook al heeft de moeder een on-interresante moederlijn

als het paard verder goed beweegt/gebouwd en gezond is (röntgenologisch) zoekt dan gewoon een mooie goedgekeurde hengst uit die bij je merrie past lijkt mij

Toevallig is deze niet-goedgekeurde hengst voor mij heel interessant ivm zijn moeder(lijn), zijn afstamming en zijn eigen verschijning.
In de stam zitten karakter, maat en massa sterk verankerd en dat zijn nu net de minpunten van mijn merrie.

Ik heb nog wel wat opties op mijn lijst staan(weet ook niet of deze hengst al beschikbaar is), maar voor mijn gevoel is dat gewoon de meest geschikte kandidaat uit mijn lijstje

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 02:10

Dankjewel Ziolette! Daar heb ik wat aan

Die tarieven heb ik dan even overheen gekeken, staat natuurlijk weer op een andere plek in het reglement.

Senja_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 02:55

Als ik jou was zou ik het gewoon doen. Het is toch geen probleem als je voor jezelf fokt. Je weet nooit wat eruit komt en je hebt er goed over nagedacht. Ik heb ook een niet goedgekeurde hengst gezien waarmee ik zou willen fokken gewoon omdat die me aanstaat, ook omdat die bepaalde dingen in zich heeft die mij bevallen. Ik zou zeggen gewoon doen als jij denkt dat het goed is en dat je er mee kan verbeteren. Suc6

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:39

tjady schreef:
Je raakt die beesten aan de straatstenen niet kwijt.

INderdaad, het klinkt hard maar is wel zo.

Het zou toch heel vervelend zijn als je een veulen krijgt en die belandt op de markt en uiteindelijk bij de slager. Het hoeft natuurlijk niet. Maar als ik kijk hoeveel shetlanderveulentjes er als salami eindigen zeg ik ook kiez voor een geodgekeurde hengst.

Alleen als je toch zeker weet dat je het veulen zelf wilt houden, maakt het niet uit.

Wat een onzin, een veulen met register B papier is misschien voor een fokker geen aanwinst omdat deze merrie`s (of hengsten) niet voor de keuring voorgebracht kunnen worden. Maar als je een kwpn reg.B merrie weer laat dekken komt er gewoon weer een VB veulen uit...bovendien mogen reg.B paarden gewoon deelnemen aan wedstrijden en doet zo`n paard er qua exterieur en beweging niet altijd vanaf dat deze "minder" zou zijn dan een nakomeling uit een ggk hengst.

Destijds heb ik een bonte kwpn reg B merrie gekocht. Vader is KWPN gefokt maar ES ggk. Moeder is een KWPN stb merrie en loopt in de sport. Mijn nakomeling had ES papier en die kan gewoon omgezet worden naar KWPN reg. B (dmv DNA)
Het is dat ik haar nu nog niet wil verkopen, maar ik heb diverse malen gehad dat men een bedrag op haar bood omdat de interesse gewekt was. Toen wisten ze nog niet eens wat voor afstamming ze had en zelfs dat weerhield de kopers er niet van. Dus dat je ze aan de straatstenen niet kwijt kan, is grote onzin.

Bovendien geeft Gomir aan dat ze voor zichzelf wil fokken, dan kan ik alleen maar zeggen, doe wat je zelf graag wilt en laat je niet van de wijs brengen door anderen. Totslot moet jij verder met het veulene in de toekomst en niet zij. Misschien pakt het wel boven verwachting goed voor je uit

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:02

ALS IK jou was, zou ik jou merrie niet met een niet goedgekeurde hengst laten dekken. de prestatie binnen de bloed lijn zullen alleen mar af nemen. zoek dan een wat goedkopere dekhengst ( als je niet zoveel geld hebt)

het veulen wordt dan wat intressanter als de papa bekent is. want stel dat je hem wel verkoopt. dan kun je hem makkelijker kwijt.

fokken betekent verbeteren niet verslechtigen!

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:04

ik neem aan dat je er een beter veulen uit wil hebben dan jou merrie?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:54

juudje86 schreef:
ik neem aan dat je er een beter veulen uit wil hebben dan jou merrie?

en waarom zou de keus uit goedgekeurde hengsten dan per definitie "beter" zijn dan uit een niet goedgekeurde hengst?

tuurlijk op het papier blijft het altijd "mooier"

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:44

lijkt menogal logisch dat een goedgekeurde hengst beter is. anders was hij ook niet goed gekeurd, denk je ook niet/?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:01

juudje86 schreef:
lijkt menogal logisch dat een goedgekeurde hengst beter is. anders was hij ook niet goed gekeurd, denk je ook niet/?

AFGEZIEN daarvan, het hoeft niet per definitie beter te zijn