Wat is het nut van het KWPN??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Wat is het nut van het KWPN??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-03 15:33

Daar ben ik eigenlijk wel eens benieuwd naar, hoe mensen aankijken tegen het KWPN.
Het lijkt soms wel alsof er niets anders bestaat dan het KWPN.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 15:51

sorry.. maar ik vind dit een domme vraag, kwpn is gewoon een stamboek hoor,

Ugene2001

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 17:12

koetje schreef:
sorry.. maar ik vind dit een domme vraag, kwpn is gewoon een stamboek hoor,


Ben ik het wel een beetje mee eens.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-03 17:17

Waarom is dit stamboek er gekomen bijvoorbeeld??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 17:21

Omdat het de mogelijkheid geeft om paarden met een diverse afkomst te registreren in 1 stamboek?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 17:39

vroeger had je alleen zwaardere paarden die ook voor de landbouw ingezet werden zoals de groningers en de gelderse paarden. En je had de engelse volbloeds. Ze moesten eigenlijk wat luxere paarden krijgen, dus de zwaardere paarden werden gemengd met de volbloeds en die paarden die eruit voort kwamen moesten geregistreerd worden. zodoende kwam het kwpn.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-03 18:36

Maar ik merk nu vanuit het KWPN vrij veel aversie tegen het gebruik van volbloeds, of zie ik dat verkeerd? Verward

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 18:52

lammetje"]
[quote="koetje schreef:
sorry.. maar ik vind dit een domme vraag, kwpn is gewoon een stamboek hoor,


Ben ik het wel een beetje mee eens.
[/quote]

Er zijn geen domme vragen, alleen maar domme antwoorden...

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 19:03

Een korte quote van www.kwpn.nl:

kwpn schreef:
Het KWPN (Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland) is de Nederlandse fokkerij-organisatie voor spring- en dressuurpaarden, tuigpaarden en Gelderse paarden. Meer dan 28.000 leden zijn in Nederland aangesloten. Prestatiegerichtheid, duurzaamheid en het aansprekende exterieur zijn de belangrijkste factoren waarop het internationale succes van het Nederlandse paard is gebaseerd.


Het is dus vrij eenvoudig. Het kwpn probeert richting te geven aan de paardenfokkerij door een selektie-, registratie en promotiebeleid.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 19:09

irene schreef:
Maar ik merk nu vanuit het KWPN vrij veel aversie tegen het gebruik van volbloeds, of zie ik dat verkeerd? Verward


hadden we nu Troef nog maar Schijnheilig die kon dit veel beter als ik }>

ze geven de volbloed geen kans, keuren een fantastiche volbloed goed (denk aan Man in the moon xx, Stravinsky xx enz) de veulentjes zijn niet naar het zin van de keuringscommisie, hengst word op wacht gesodemietert, dekt geen koe meer dus is exit voor kwpn fokkers want dan krijgen we het altijd leuke reg A ritueel.

wat blijkt dan vaak na een jaar of negen, dat die hengst het toch wel errug fijn doet in een moederlijn, ze halen de hengst van wacht af, maar ja dan ben je natuurlijk te laat, hengsteneigenaren zijn niet helemaal dom.

[offtopic]pff nog net binnen het uur me typo kunner verbeteren *LOL* [/offtopic]

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 19:14

irene schreef:
Maar ik merk nu vanuit het KWPN vrij veel aversie tegen het gebruik van volbloeds, of zie ik dat verkeerd? Verward


Het KWPN heeft in het verleden erg veel gebruik gemaakt van volbloeds. Bekend is het jaar dat er maar liefst 9 stuks tegelijk werden goedgekeurd. Het moderne sportpaard heeft meestal de volbloed niet meer direkt nodig om te verbeteren. Indien je denkt volbloed nodig te hebben zijn er voldoende hengsten met bloed, of volbloed in hun pedigree die meestal een betere aansluiting hebben dan een zuivere volbloed. Ook komen pas de laaste jaren die volbloeds boven die werkelijk een goede invloed gehad hebben. Het stamboek is op het gebied van direkt gebruik van volbloeds niet eensluidend. De fokkers staan over het algemeen niet te springen, dus worden steeds minder vobloeds ingezet en gebruikt.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 20:41

er bestaan genoeg domme vragen hahaha Tong uitsteken zie hier ! :@ vaaaggooo

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 20:51

koetje schreef:
er bestaan genoeg domme vragen hahaha Tong uitsteken zie hier ! :@ vaaaggooo


Koetje, je stelt hier geen vraag. Helaas zie ik wel een behoorlijk vaag statement.