KI of Natuurlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 23:24

wat ik mij bij KI versus natuurlijk dekken afvraag:

Wat zou de dekking kosten bij enkel natuurlijk dekken bij een paard (bijv. KWPN rijtipsch, dit ivm met alleen natuurlijk dekken bij veel ponyrassen, wat ik mij wer kan voorstellen ivm met de grote van de pony's)
Zou dit dan duurder worden?
of juist goedkoper?

Of het prettiger is voor de merrie... ik denk dat hier de meesten uit gaan van een "dwang" dekking.
Wat als de merries in een kudde lopen met een hengst (van keuze, de meeste hengstenhouders hebben meerdere hengsten)

Of is KI juist meer om de hengstenhouder meer winst te laten maken, met het praatje erbij dat het voor "onze" merries "prettiger" is...
ipv 1 natuurlijke dekking, 5 X KI, daarbij in het achterhoofd houdend de dekgeldteruggaaf percentage bij niet drachtig....(het scannen ivm eventuele drachtigheid niet meetellend want dat moet of kan ook gebeuren bij een natuurlijke dekking)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten



Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 10:27

Cassidy schreef:
Ik denk eerder dat , behalve het gemak van KI met het bedienen van meer merries en op grotere afstanden, KI er ook voor is om hengsten een beetje handelbaar te houden gedurende het dekseizoen. Sommigen raken helemaal de weg kwijt en denken dat alles wat op vier benen langs komt voor hen is bestemd. Als je een periode hebt waarin je sperma kun oogsten, en verder de hengst niet lastig hoeft te vallen, is dat fijner voor de hengst en de mensen die met hem om moeten gaan....


Dat een hengst onhandelbaar zou kunnen worden door natuurlijke dekkingen, ligt eraan hoe de hengstenhouder er mee omgaat.
Als altijd dezelfde persoon de dekkingen doet (natuurlijke of voor KI) en een ander persoon doet de rest (rijden etc) weet een hengst drommels goed of hij moet dekken of niet.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers