KI of Natuurlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 15:24

Je moet een verschil maken tussen ponnies en sportpaardenfokkerij denk ik. In de huidige sportpaardenfokkerij zijn de hengsten zo kostbaar dat alleen daarom het natuurlijk dekken een te groot risico is.
Daarnaast lopen veel hengsten in de sport en zouden sommige hengsten nooit de aantallen merries kunnen bedienen die zij tegenwoordig drachtig moeten maken. Verder is uit oogpunt van overdraagbare ziektes, die aanvankelijk de reden was voor het instellen van KI, deze manier te verkiezen.
Voorbeeld zijn hengsten die in Amerika staan en stonden zoals het Trakehner dressuurpaard Peron en meer recentelijk Contango die voor de fokkerij verloren zijn door CEM.

Om de natuur zo dicht mogelijk te benaderen is een schouwhengst op stal heel gemakkelijk.
Of de merrie echt voor de natuurlijke dekking zou kiezen betwijfel ik, ik heb er nog nooit een echt vrolijk van zien worden. Het was meer een noodzakelijk kwaad, dat min of meer stoicijns wordt verdragen omdat het nu eenmaal bij hoort.

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot, SemrushBot en 5 bezoekers