KI of Natuurlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 11:39

fabienne schreef:
Er gaat in principe niets boven de natuur. Tenslotte is een en ander ervoor gemaakt om zo te functioneren. KI is een noodzakelijk kwaad........


Mee eens.. maar dan ook echt op de natuurlijke manier: dus merrie in de wei, hengst er bij in.

Dat kan meestal niet - dus dan maar KI.
Zo heb je ook minder kans op blessures, baarmoederontstekingen, enz.
Bovendien meer keus, we fokken toch allemaal met hengsten die aan de andere kant van Nederland (of zelfs er buiten) staan?
Ik vind het ook praktischer, rijd liever een paar keer met m'n merrie naar de hengstenboer dan dat ik iedere keer weer dat spektakel op m'n erf heb (of met m'n merrie naar de hengst moet).



Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 14:13

MarijeR schreef:
En ik laat de merries altijd bij de hengstenhouder staan tot ze drachtig gescand zijn. Dan maakt het voor mij niet uit of ik ver moet rijden naar een hengst. Nederland, Belgiƫ en Duitsland is best te doen.


Al het goed gaat.. heb zelf een keer merrie tijdje bij de hengstenhouder gehad - slechte ervaringen. Paard kwam er vrijwel niet uit (terwijl dat wel de afspraak was, ik heb er zelfs extra voor betaald), kwam terug met schimmelinfectie en ze werd daar (tot overmaat van ramp) niet goed hengstig. Totdat ze weer thuis was....binnen twee dagen hengstig - en drachtig!

Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 23:29

Alane schreef:
wat ik mij bij KI versus natuurlijk dekken afvraag:
Wat zou de dekking kosten bij enkel natuurlijk dekken bij een paard (bijv. KWPN rijtipsch, dit ivm met alleen natuurlijk dekken bij veel ponyrassen, wat ik mij wer kan voorstellen ivm met de grote van de pony's)
Zou dit dan duurder worden?
of juist goedkoper?


Begrijp niet precies wat je bedoelt, maar misschien bedoel je dit: als je een hengst hebt, die maar 10 merries dekt, kan het meestal niet uit zo'n hengst op een duur hengstenstation neer te zetten. Dus: kleine stamboeken, weinig dekkingen per hengst: meestal natuurlijk dekken.
Heb je een hengst die 200 merries moet bedienen, dan is het relatief goedkoper zo'n hengst wel op een hengstenstation neer te zetten en de merries via KI te insimeneren.

Citaat:
Of is KI juist meer om de hengstenhouder meer winst te laten maken, met het praatje erbij dat het voor "onze" merries "prettiger" is...
ipv 1 natuurlijke dekking, 5 X KI, daarbij in het achterhoofd houdend de dekgeldteruggaaf percentage bij niet drachtig....(het scannen ivm eventuele drachtigheid niet meetellend want dat moet of kan ook gebeuren bij een natuurlijke dekking)


Ik weet niet hoe dat bij jullie gaat, maar ik betaal een vast bedrag voor drachtigheidsbegeleiding en ook een vast bedrag voor de hengst - maakt niet of m'n merrie nou 1 of 10 keer wordt geinsimeneerd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Casca, KuilderR, meniekske en 13 bezoekers