Merrie na miskraam weer laten dekken??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Merrie na miskraam weer laten dekken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-03 16:37

Afgelopen november heeft mijn merrie na 5 maanden dracht een miskraam gehad. Inmiddels is ze daar weer helemaal bovenop.
Mijn eerste reactie na de miskraam was dat ik haar aankomend voorjaar niet zou laten dekken.
Maar nu het dekseizoen er weer aan begint te komen ,begint het toch te kriebelen. Ik heb een heel geschikte (duitse) hengst voor haar gevonden die dit jaar in Nederland ter dekking staat.

Ik zal in ieder geval met mijn dierenarts overleggen over het al dan niet laten dekken, maar ik neem aan dat er hier op bokt ook mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
Wat kunnen argumenten zijn om haar dit jaar niet te laten dekken??

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 18:38

Ik heb vorig jaar een tweeling afgespoten, dus ook eigenlijk een miskraam. Het belangrijkste is dat de merrie uit zichzelf, zonder kunstgrepen een goede regelmatige hengstigheidscyclus krijgt. Als dat zo is staat het weer dekken je niets in de weg. Evt even slijmmonster laten nemen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 19:23

Eigenlijk zie ik geen argumenten om niet te dekken. Als ze er normaal weer bovenop is gekomen en ze is goed gezond en wordt normaal, regelmatig hengstig, dan lijkt me weer dekken geen probleem.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 20:49

Mijn merrie heeft vorig jaar na 8 maand haar veulen verworpen, in januari. Maar ik kon dr meteen hetzelfde seizoen weer laten dekken volgens de dierenarts. (Heb ik overigens niet gedaan, maar dat om andere redenen). Succes ermee!

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 20:57

Ik weet niet of je precies weet en hebt laten uitzoeken hoe de miskraam kwam? Als je nu weer volledig gezond is zie ik geen reden om niet te dekken. Mijn merrie is niet zo goed van de miskraam afgekomen die laat ik nu nog mooi bijkomen. Als ze wel gezond was geweest had ik opnieuw laten dekken.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 17:26

vorig jaar september heeft mijn merrie op ongeveer 100 dagen haar veulen verloren, op dit moment staat ze op het hengstenstation en kijken ze of ze gespoelt moet worden, nemen dus slijmmonster etc.
is alles goe den is ze hengstig dan word ze gewoon weer gedekt hoor, geen probleem.