wat is een stempelhengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

wat is een stempelhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-03 22:12

Wie kan mij uitleggen wat er met het begrip 'stempelhengst' bedoeld wordt? Ik weet dat Almé Z er eentje was, maar waarom had hij die 'titel'? En hoe wordt een hengst een stempelhengst?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 22:52

Hoi Karin, ik ben helaas in de NRPS fokkerij minder bekend, maar bij het KWPN zijn bijvoorbeeld hengsten als
Amor en Nimmerdor duidelijke stempelhengsten. Dit zijn hengsten die generaties lang duidelijk aantoonbaar aanwezig zijn. Bij de tuigpaarden zijn Oregon en Renovo zulke hengsten
Het zijn ook vaak hengsten waar men later vrij bloed van moet zoeken omdat hun kinderen en kleinkinderen steeds weer gekruist worden om juist hun waardevolle talenten te behouden. Bij de tuigers is was het moeilijk om Oregon vrije stammen te vinden en dit geldt nu voor Renovo. Bij de springpaarden ontkom je bijna niet aan Nimmerdor en bij de jongere discipline dressuur zal straks een hengst als Flemming veelvuldig aanwezig zijn. Er zijn natuurlijk nog veel meer voorbeelden, maar daar zal zeker door anderen aanvulling op komen. Ik heb alleen geprobeerd het begrip toe te lichten.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 01:16

Een stempelhengst is niet meer en niet minder dan een hengst die zijn "stempel" gedrukt heeft op de fokkerij. Bij mijn weten is het geen predikaat of zo bij een of ander stamboek.
Gewoon een hengst dus, die in veel afstammingen terug te vinden is waarbij hij zijn goede eigenschappen achtergelaten heeft.

blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 10:12

Een Stempelhengst is een hengst die zijn stempel op de fokkerij heeft gedrukt. Dat wil zeggen dat deze hengst een hele grote invloed heeft op de fokkerij. Heeft dus veel gedekt en zit in veel stammen verankerd. Dit kan rechtstreeks zijn maar ook in de 2e, 3e, 4e generatie zijn.

Als je nu om je heem kijkt zie je bij veel paarden in de 3e, 4e generatie het bleod terug van Amor, Duc de Normadie, Doruto, marco Polo, Abgar etc. In de 2e generatie enrechtstreeks zie je veel bloed van Nimmerdor, Voltaire, Libero H, Flemmingh, Ferro etc.
het zijn dus hengsten die zich op grond van hun nakomelingen in positieve zin bewezen hebben in de sport/fokkerij.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-03 10:27

lageveld schreef:
Bij mijn weten is het geen predikaat of zo bij een of ander stamboek.


Dat is idd wat ik me eigenlijk afvroeg. 'Stempelhengst is dus 'gewoon' een onderling gebruikte term en niets officieels. Bedankt voor jullie heldere uitleg!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 10:28

Bij de NRPS is El Beauty een goed voorbeeld...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-03 10:43

Dat wilde ik net aan mijn reactie toevoegen, maar je was me voor Knipoog. Alle rijpony's en rijpaarden kleine maat bij het NRPS die met een E beginnen (op 1 of 2 na) hebben El Beauty-bloed in hun aderen. Als dat dus een goed voorbeeld is van een stempelhengst, dan is het me geheel duidelijk!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 10:53

Okee dan! Er zijn in de NRPS ook wel meer, zeker als je nog verder terug gaat, je ziet dan Blue Domino ox (Crabbet arabier) ook erg veel...

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 11:47

mmm, volgensmij is burggraaf ook een "stempel hengst" tenminste, zo wordt ie vaak genoeg genoemt.

maar wanneer is een paard een stempel hengst???

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:22

In de Duitse fokkerij zijn de duidelijkste stempelhengsten te vinden hun invloed zie je in de hele Europese sportfokkerij zoals: de Franse hengst Furioso de volboeld Ladykiller XX, Gotthard de hengst Ramzes die de hele R lijn stichtte met als opvolgers stempelhengsten als Ramiro en Rubinstein, Donnerhal en Pilot om er maar een paar te noemen.