Hoe ziet jou ideale fokproduct / droompaard eruit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Hoe ziet jou ideale fokproduct / droompaard eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-03 11:56

Nou dit lijkt me wel een leuk onderwerp, aangezien het dekseizoen langzaam aan het opstarten is en mensen een hengst voor hun merrie aan het zoeken zijn. Dit natuurlijk om een veulen te fokken die aan het droombeeld voldoet van de eigenaar.
Wat ik interessant vind is te weten wat voor type paard je graag wilt fokken en waarom en hoe probeer je dit te bereiken.
Het ideale fokprodukt kan oveirgens in alle rassen kleuren maten etc voorkomen dus.... kom maar op!

Hier heb ik een stukje uit het boek van tineke bartels waarin zij voor haar het ideale dressuurpaard beschrijft:
Dit is een paard met een mooi, klein hoofd met sprekende ogen en een actief orenspel. De hals is rond en goed gespierd aan de bovenkant, waardoor je de opwaarstese boog er niet meer in hoeft te rijden want die heeft hij van nature al. Er is ook voldoende ruimte achter de kakan, zodat hij makkelijk kan afbuigen (dat is heel belangrijk voor een dressuurpaard) Verder heeft mijn edeale paard een lange en hoge schoft met een mooie schuine schouder, die ervoor zorgt dat hij een spectaculaire ruime actie in het voorbeen heeft. Hij loot van nature opwaarst, alsof hij tegen een berg omhoog loopt. Zijn voorbenen raken nauwelijks de grond.

Zo wil ik het ideale dressuurpaard dus zien: mooi, met veel schoudervrijheid en opwaarst gebouwd. En het is vooral heel belangrijk dat hij gevoelig is, snel reageert op de aanwijzingen van de ruiter, veel looplust heeft en graag zijn werk doet.

Tja ik heb hier niet zoveel meer aan toe te voegen. Tja een sterke goed ondertredende achterhand, los in de rug veel uitstraling, swung en tact in de beweging. Maar voor mij zelf is het stukje "graag zijn werk doet" het belangrijkste is van alles!

Ik heb op dit moment geen paard waar ik een ideaal paard mee zou kunnen fokken.
En als ik kijk welk paard het meest aan mijn ideaal beel voldoet is dat kwa exterieur Gribaldi, ik vind dat de hengst kwa bouw ontzettend mooi in elkaar zit. Tja en kwa beweging en lossigheid Krack C. Ik denk dat een paard met de bouw van gribaldi en de beweging van krack erg dicht in de buurt zou komen van mijn ideaalbeeld. En daarbij speelt de werkwilligheid van krack ook een grote rol.


HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-03 18:13

Het ideale paard kan per persoon verschillen, dat is ook wel leuk want 1 ideaal paard bestaat niet. Iedereen zoekt wel iets in een paard. Ik vind het ook belangrijk dat een paard mij aanspreekt. Dus ook een sprekend hoofd heeft. Ik denk dat niemand een paard wil waar die niet graag naar kijkt. Mijn ideale paard heeft een perfect karakter. Vriendelijk, werkwillig, eerlijk, nuchter en makkelijk in de omgang met mensen en andere paarden!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: shaddy82 en 112 bezoekers