pretendent

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

pretendent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-03 11:11

Le Faquin xx x v.Duc de Normandie pref

Wie kent deze hengst en/ of nakomelingen van hem??
Misschien ook in combinatie met cabochon.
Heeft er iemand ook foto's etc?
alle info is meer dan van harte welkom!
Afbeelding
deze foto heb ik kunnen vinden maar weet niet of het dus de pretendent is die ik zoek.
Cabochon x pretendent is inteelt wat zijn de ervaringen met dit soort inteelt?

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 12:16


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 12:45

Mijn pony stond vroeger bij een Pretendent op stal, die ik nog wel eens heb gereden. Paard had wel een beetje een kronkel, zomaar ineens 180 graden omdraaien in het bos bijvoorbeeld. En hij had een vrij lange rug. Op zich wel een fijn paard, ik had op een gegeven moment wel veel vertrouwen bij hem gewonnen. Maar hij werd alleen recreatief gereden, geen idee hoe hij het had gedaan in de dressuur. Heb wel eens een sprongetje met hem gemaakt, dat vond hij ook best leuk.

Heb ooit info over Pretendent opgevraagd bij het KWPN, die zal ik zo inscannen. En zal ook kijken of ik een duidelijke foto van die nakomeling heb.

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 13:28

Wittenstein bloed zit er ook nog in...mooi bloed !


www.datahorse.nl kun je op pretendent zoeken.

Moederlijn is super, maar de Vader is minder!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 14:36

Informatie uit Het Complete Hengstenboek (Elsevier/RBI)

Pretendent 213 Stb
Rijpaardtype
Geboren: 25-01-1974
Kleur: Bruin
Stokmaat: 1.64 m

Verrichting 1977
Rijproef (x3)............6.71
Springen vrij (x4).....8.5
Springen ohz (x1).....8
Aangespannen (x1)...9
Terreinproef (x3)......8
Karakter (x3)............4
Trainingsrapport (x5).7

Totaal 142.13 punten
Klasse B
Plaatsing 17e van 29

Fokker: G.W. van Norel, Wapenveld

Le Faquin xx Keur x Leronia Ster van Duc de Normandie Pref x Eronia Kroon Pref Prest van Victor Keur x Trofee van Wittenstein Ster Pref Kern van Ole van Wittenstein x Orchidee van Wittenstein Ster van L'Invasion Pref

Verrichting Sleen 1977
Lastig. Moeilijk te rijden. Druk, nerveus, toont soms veel verzet. Voldoende bereidheid om te werken. Goede aanleg als spring-, dressuur- en terrreinpaard.
Stalgedrag normaal. Bij oefeningen af en toe verzet, doet onder de man wat onvriendelijk aan. Heeft een goede ruiter nodig. Aangespannen onrustig, nerveus.

Afstammelingen 1980 (volledige collectie)
De hengst liet een uniforme groep langgelijnde, edele veulens zien met goede hoofden en halzen en dito schouders. In het oog springend waren sterke bovenbouw en de sterke rompen. Over de stand en bouw van het beenwerk moet men minder positief zijn; een iets ingesnoerd en een wat te sterk gebogen achterbeen werden nogal eens waargenomen. Ook de forsheid van het beenwerk liet te wensen over. Komen de nakomelingen van Pretendent in beweging, datn wordt dit minder goed gestelde beenwerk snel vergeten. De draf is ruim met veel schoudervrijheid, het achterbeen wordt goed gebruikt door het krachtig onder te brengen. De stap is ruim en soepel. De eenjarigen vormden een uniforme groep harde paarden, die in het type dezelfde goede kenmerken als de veulens hadden.De lange croupen en de gespierde achterhanden vielen op. De bemerkingen die bij de veulens zijn gemaakt ten aanzien van het beenwerk blijven gehandhaafd. Maar ook hier is sprake van een goede stap en een ruime, krachtige draf met veel schoudervrijheid en stuwing vanuit de achterhand. Ook de tweejarigen kenmerken zich door hun sterk gesloten bovenbouw en de sterke bewegingen. De bemerkingen op het beenwerk blijven ook hier onverminderd van kracht. Zowel de één- als de tweejarigen waren tijdens het opstellen nogal onrustig wat een pittig karakter doet vermoeden. Verwacht mag worden dat Pretendent sterke rijpaarden zal weten te produceren.
Getoond: 14 veulens (uit 52 dekkingen); 8 enters (uit 44) en 4 twenters (uit 24)

Keurverklaring 1987
De keurverklaring van deze hengst is gebaseerd op zowel de sport- als fokkerijgegevens. Met een voldoende betrouwbaarheidscijfer scoren de nakomelingen van deze hengst hoog in met name de dressuuur, terwijl ook het springen juist boven het gemiddelde ligt. Ook in de fokkerij speelt deze hengst een voorname rol met hooggeplaatste merries op zowel centrale als nationale keuringen. Ook de IBOP-resultaten geven een positieve indruk weer. Zijn beide goedgekeurde zonen Vanitas en Vincent munten uit in de sport.

1992 (29 juni) overleden aan hartstilstand

Dekstations
1977-1978 J. van Norel, Oosterwolde
1979.........G. van Norel, Wapenveld
1980-1981 G. van Norel, Wapenveld/W. Breukink, Brummen
1982.........G. van Norel, Wapenveld
1983.........G. Vullers, Nunhem/J. Bardoel, Overloon/DPPN, Merkelbeek
1984.........G. Vullers, Nunhem/W. Ardts, Haps
1985.........H. Vonk, Ochten
1986-1989 G. van Norel, Wapenveld
1990.........G. van Norel, Wapenveld/G. Vullers, Nunhem/comb. Ardts & Bardoel, Haps
1991.........G. van Norel, Wapenveld
1992.........G. van Norel, Wapenveld/ J. Boeve, Heerde

Totaal ... veulens uit 936 dekkingen

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 14:37

GribaldiFAN schreef:
Le Faquin xx x v.Duc de Normandie pref

Wie kent deze hengst en/ of nakomelingen van hem??
Misschien ook in combinatie met cabochon.
Heeft er iemand ook foto's etc?
alle info is meer dan van harte welkom!

deze foto heb ik kunnen vinden maar weet niet of het dus de pretendent is die ik zoek.
Cabochon x pretendent is inteelt wat zijn de ervaringen met dit soort inteelt?


Gaat dit om die 12 jarige Cabochon x Pretendent keurmerrie die overal (markplaats, salesplaza etc.) te koop staat? Hoor ik veel mensen over.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 14:45

Sundancer schreef:
Moederlijn is super, maar de Vader is minder!


Ik heb persoonlijk niet zo´n hekel aan de Le Faquin xx-invloed, maar de karakters zijn niet altijd even makkelijk. Hier is wat informatie over Le Faquin xx, de vader van Pretendent. Uit Het Complete Hengstenboek (Elsevier/RBI)

Le Faquin xx BB 1967
Engels Volbloed
Geboren: 1954
Kleur: Vos
Stokmaat: 1.61 m

Vlakkebaan: 72 starts
Winnaar: 21 keer
Geplaatst: 35 keer
Winsom: F. 20.178,- en BF. 518.000,-

Fokker: E. Zurstrassen, Heusy, België

Aldis Lamp xx x La Fagne xx van Beausart xx x La Fanfarigoule xx van Prince Rose xx x Donia xx van Diophon xx x Hailstone xx van Rock Flint xx

Familie 6 A

Afstammelingen 1968 (veulens)
Voldoende goed ontwikkeld. Bijna allen een uitgesproken halfbloedtype. Stap in het algemeen goed, draf voldoende ruim en vlak. Met belangstelling en een zekere verwachting zal fokkerij van Le Faquin xx worden gevolgd.

Afstammelingen 1970 (volledige collectie)
Kinderen geven indruk van een sterke constitutie. Felle karakters. Totaalindruk eerder sterk dan uitgesproken fraai. Opmerkelijk goed gebouwd en gesteld achterbeen. Enkelen konden wat langer in de hals en sterker in het middenstuk zijn. Stap goed, draf van achter gezien soms wat nauw maar van opzij mooi vlak met goede schoudervrijheid. Achterhand wordt daarbij goed ondergebracht.

1976 Keur

1985 Overleden

Dekstations
1963-1980 H. Borghuis, Denekamp
1981-1982 H. Kwak, Vriescheloo
1983-1985 H. Borghuis, Denekamp

Fokregistratie
Totaal 872 veulens uit 1368 dekkingen
(aantal dekkingen mogelijk onjuist. Hij is mogelijk ingezet om het werk van de slecht dekkende Lucky Boy xx te verlichten. Een aantal nakomelingen van "Lucky Boy xx" bleek namelijk niet van Lucky Boy xx te kunnen afstammen, mogelijk is ook Le Faquin xx hier voor ingezet)

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-03 15:56

MissHIS"]
[quote="GribaldiFAN schreef:
Le Faquin xx x v.Duc de Normandie pref

Wie kent deze hengst en/ of nakomelingen van hem??
Misschien ook in combinatie met cabochon.
Heeft er iemand ook foto's etc?
alle info is meer dan van harte welkom!

deze foto heb ik kunnen vinden maar weet niet of het dus de pretendent is die ik zoek.
Cabochon x pretendent is inteelt wat zijn de ervaringen met dit soort inteelt?


Gaat dit om die 12 jarige Cabochon x Pretendent keurmerrie die overal (markplaats, salesplaza etc.) te koop staat? Hoor ik veel mensen over.
[/quote]
Jep, tja het paard is niet goed maarja dat was al aan de prijs te zien.
Ik wil eens kijken of zo'n paard nog interessant is voor de fok. (als dat uberhaupt nog mogelijk is met het arme beestje).

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 18:49

Ja ik vond het ook maar apart. Maar wat is er precies mis met de merrie?

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 20:44

Pretendent.... bij mijn stage adres staat een pretendent, maar die is erg klein uitgevallen, hij is echt niet groter als 1.58 als het niet nog kleiner is, maar ik mocht hem niet meten, mischien omdat hij dan nog kleiner is.....
Ik ga hem inrijden, hij is nu 3 jaar. Heeft wel een heel makkelijk karakter, maar ik weet niet hoe die is, als er iets mee wordt gedaan, b.v als er een zadel op wordt gelegd want dat is nog niet gebeurd haha.
Ik heb daar ook een lancetje zadelmak gemaakt, en die was toch zo mak, echt een droompaard, je kon er zo opstappen, heeft nooit maard an ook nooit ene bok gegeven, deed net of ie niet anders had gedaan, ik rijd er nu na een week zo mee door de bak haha echt een superfijn beest en superbewegingen en super mooi!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 11:52

MissHIS schreef:
Ja ik vond het ook maar apart. Maar wat is er precies mis met de merrie?

Tja die mensen zeggen een te snel werkende schildklier maar ik geloof het niet. Om die reden verwerpt een merrie geen veulen. Ze is ontzettend mager en krijgen haar niet normaal in conditie.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 12:03

MissHIS"]
[quote="Sundancer schreef:
Moederlijn is super, maar de Vader is minder!


Dekstations

1981-1982 H. Kwak, Vriescheloo


[/quote]

een hengstehouder die kwak heet!!!!! GEWELDIG!!!!! LOL

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 13:08

koetje schreef:
Pretendent.... bij mijn stage adres staat een pretendent, maar die is erg klein uitgevallen, hij is echt niet groter als 1.58 als het niet nog kleiner is, maar ik mocht hem niet meten, mischien omdat hij dan nog kleiner is.....
Ik ga hem inrijden, hij is nu 3 jaar.


Andere Pretendent zeker......de hengst is in '92 overleden volgens mij.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 14:44

Die info van MissHIS heb ik ook, hoef ik dus niet meer in te scannen. Er staat ook nog een foto bij met z'n stamboom. En idd is hij in 1992 (om precies te zijn op 29 juni) overleden aan een hartstilstand.

Afbeelding

De duidelijkste foto die ik kan vinden van 'mijn' Pretendent (uit 1994 - 't is dus die rechter). Z'n moeder was overigens een Duc de Normandie x Zwier.

Afbeelding

Djiez wat zitten die bandages brak... Bloos

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 17:53

Pretendent Keur
Afbeelding

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-03 13:25

Thanx voor de info en de foto's het paard is inmiddels verkocht (ja eindelijk Haha!:D:D)
Niet aan mij hoor overigens Tong uitsteken