stamboek of ster merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EvitaP
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-11-01

stamboek of ster merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-03 18:51

Kan iemand me daar meer over vertellen?
Ik weet niet wat het inhoud.....
Laatst bijgewerkt door EvitaP op 04-02-03 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 18:58

STER
Een waardering op exterieur en functionaliteit in combinatie met beweging en eventueel vrij springen voor driejarige en oudere merries, ruinen en niet goedgekeurde hengsten. De jury beslist tijdens de stamboekkeuring over de toekenning. De minimale stokmaat bedraagt 1.60m. Voor verkrijging van dit sterpredikaat dient een merrie minimaal 140 punten te hebben voor twee van de drie kenmerken van de bovenbalk en te voldoen aan de minimum eisen te weten: exterieur minimaal 68 punten, beweging minimaal 60 punten

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 19:05

Bovestaande is van het KWPN geloof ik, dit is van Belgische New Forest, net ietsje anders.

Ster : een 1ste premie merrie met een ste premie veulen aan de voet wordt ster

Dat wilt dus ook zeggen dat ze pas ster wordt als ze aan de strenge regeltjes van het stamboek voldoet. Ik geloof dat een ruin ster wordt als hij wordt oogenomen in het stamboek met een 1e premie.

Het verschilt nogal per stamboek wanneer het ster-predikaat wordt uitegereikt. Laten we het erop houden dat enkel de beste merries, ruinen en niet goedgekeurde hengsten in aanmerking kunnen komen om ster te worden mits ze aan de eisen van het stamboek voldoen.

EvitaP
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-03 19:11

wat houd 1e, 2e of 3e premie in ?
En om in het stamboek te worden opgenomen,moet het een ster merrie of hengst zijn, of begrijp ik dat verkeerd?

EvitaP
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-03 19:11

Bedankt voor het antwoorden trouwens Knipoog

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 19:34

EvitaP schreef:
wat houd 1e, 2e of 3e premie in ?
En om in het stamboek te worden opgenomen,moet het een ster merrie of hengst zijn, of begrijp ik dat verkeerd?


Andersom...bij een merrie dan.

De premies worden vergeven op een premiekeuring niet op een stamboekkeuring... Knipoog

Moeilijk allemaal he?? *LOL*

EvitaP
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-03 20:16

Ja best wel, ik word er helemaal gek van Tong uitsteken
Maar ik leer het wel, hoop ik Gaaaap Knipoog

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 20:27

Bij de minipaardjes is het zo:
Elk paardje dat een eerste premie haalt wordt ster.
En een paardje kan worden opgenomen in het stamboek met een eerste, tweede, derde of zelfs geen premie, maar moeten wel veterinair in orde zijn.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 21:12

hier over de premies (weerom van de New Forest maar bij ieder stamboek komt het op hetzelfde neer)

1ste premie : uitmuntend
2de premie : goed
3de premie : goed maar met bemerkingen

EvitaP
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-03 00:10

1st 2de en 3de premie kan je halen bij shows, toch?
Ik snap het nu al wat beter (geloof ik).
Thanx

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 12:28

Meavey schreef:
Bij de minipaardjes is het zo:
Elk paardje dat een eerste premie haalt wordt ster.
En een paardje kan worden opgenomen in het stamboek met een eerste, tweede, derde of zelfs geen premie, maar moeten wel veterinair in orde zijn.

Zo gaat het (voor zover ik weet Haha!) ook bij het Nederlandse Tinkerstamboek. Stamboekkeuringen en premiekeuringen worden tegelijkertijd gehouden. Paarden met een 1e premie worden ster en opgenomen in het (register)stamboek, alle andere paarden met een 2e of 3e premie of geen premie maar die wel veterinair goedgekeurd zijn worden ook opgenomen in het stamboek. Veulens, enter en twenters kunnen ook premies krijgen maar om deze definitief te houden moeten ze op 3-jarige leeftijd of ouder nog een keer naar de keuring. Fayette bijvoorbeeld was 2 jaar oud vorig jaar en kreeg toen een 1e premie en werd dus stermerrie. Maar om stermerrie te blijven moet ik met haar, als ze 3 jaar is of ouder, nog een keer naar de keuring gaan en moet ze weer een 1e premie halen. Dus ik denk dat ik over 2 jaar als ze 5 is weer ga Iemand die me dan een week van tevoren wil helpen met wassen e.d.? Haha! Knipoog

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 13:05

Bij het NWPCS werkt het dus weer heel anders. Premies die gegeven worden zijn
1e premie: goed voldoend aan de rasbeschrijving
2e premie: juist voldoend aan de rasbeschrijving
3e premie: niet voldoend aan de rasbeschrijving (dus geen inschrijving in het hoofstamboek)

De premies worden in principe uitgedeeld op de regionale keuring. Als de merrie 3 is, dan wordt ze ook veterinair gekeurd. Als ze daarna in haar rubriek wordt gekeurd, kijkt de jury welke merries ervan in aanmerking komen voor het ster-predikaat. Dat zijn in principe de betere 1e premie merries. Die worden dan uitgezet naar de centrale keuring. Op de centrale keuring worden alle merries nog eens nagekeken en als de indruk niet tegenvalt t.o.v. de regionale keuring, dan worden ze ster verklaard. Een stermerrie hoeft geen veulen aan de voet te hebben.

Stermerries kunnen dan weer op regionale keuringen aangegeven worden, waar ze alleen met andere stermerries worden beoordeeld. De jury beoordeelt ze, en die merries die goed genoeg zijn om het keurpredikaat te behalen (en een veulen bij zich hebben), worden uitgezet naar de centrale keuring. Op de centrale keuring worden alle stermerries nog eens nagekeken en als de indruk niet tegenvalt t.o.v. de regionale keuring, dan worden ze aangewezen voor de IBOP. Er moet wel een veulen bij lopen.

Na het behalen van de IBOP (minimaal B, of anders bepaalde sportresultaten) kan de merrie keur verklaard worden. Als de merrie al aan de verrichtingstesten heeft voldaan, dan wordt ze op de centrale keuring al keur verklaard.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 15:59

Meavey schreef:
Bij de minipaardjes is het zo:
Elk paardje dat een eerste premie haalt wordt ster.
En een paardje kan worden opgenomen in het stamboek met een eerste, tweede, derde of zelfs geen premie, maar moeten wel veterinair in orde zijn.

En 3 1e premies word hij super-ster. En dat is ook waar Dennis en ik voor gaan. We hebben al 1 1e premie en hopen op meer!!!!!!