Verschil röntgeneisen tussen KWPN en NRPS?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Verschil röntgeneisen tussen KWPN en NRPS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 19:13

Ik wil mijn merrie binnenkort toch echt eens laten keuren voor de PROK(of in mijn geval Röntgen, want het is een NRPS-merrie).

Nu zie ik tot mijn verbazing dat de eisen van het KWPN en NRPS van elkaar verschillen. Ik ben redelijk goed thuis in het reglement van het KWPN en nam aan dat het voor het NRPS weinig anders zou zijn.

Weet iemand waarom het NRPS strenger is in de eisen en welke gedachtengang er achter de verschillen zit?

KWPN:
Straalbeen 0-2
Sesambeentjes geen eisen
Kogelarthrose 0-3

Spat 0-2
OC in knie- of spronggewricht mag niet voorkomen

NRPS
Straalbeen 0-2
Sesambeentjes 0-2
Kogelarthrose 0-2

Spat 0-2
OC in knie- of spronggewricht mag niet voorkomen

Overeenkomsten:
Van het straalbeen de 0-2 komt overeen. Is ook logisch, want dat blijkt een aardige erfelijkheidsfactor te hebben. Sinds ze daarop selecteren bij de hengsten hebben de paarden over het algemeen een beter kwaliteit straalbeen.
Spat is eigenlijk hetzelfde verhaal als het straalbeen. Problemen met spat zijn sinds de selectie sterk verminderd.
OC in knie en sprong heeft waarschijnlijk ook een hoge mate van erfelijkheid(Dhr van ittersum had het over 20-30%). Dat wil je dus niet in je populatie fokmerries hebben. OC in de kogel wordt bij beide stamboeken niet meegenomen, dit zou nauwelijks met erfelijkheid te maken hebben(behalve sommige gevallen aan de voorzijde van het gewricht).

Maar dan de verschillen:
Het KWPN stelt geen eisen aan de sesambeentjes, omdat problemen hieraan weliswaar vervelend zijn voor een sportpaard, maar hoogstwaarschijnlijk niet erfelijk!
Ik zou weleens willen weten waarom het NRPS hier wel eisen aanstelt.

En dan nog het verschil bij de kogelarthrose(0-3 KWPN, 0-2 NRPS). Weet iemand daar wat meer over?

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:53

Ik zou het eerder omdraaien...en vreemd vinden waarom het KWPN hier geen eisen aan stelt !!!

dakhilah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:55

Mist schreef:
Ik zou het eerder omdraaien...en vreemd vinden waarom het KWPN hier geen eisen aan stelt !!!

Ja precies!!!!! ..heel apart!!!
gr,sas.

gabrycha

Re: Verschil röntgeneisen tussen KWPN en NRPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:08

Ik weet dat in het verleden paarden met veterinaire problemen naar het nrps werden verplaatst om alsnog voor erkenning danwel goedkeuring in aanmerking te komen.

Precieze redenen kan je bij het stamboek navragen als je daar unberhaupt antwoord op krijgt.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 20:49

Mist schreef:

Kun je me uitleggen waarom je voor fokdieren eisen zo stellen aan iets wat niet erfelijk is?
Je gaat dan eigenlijk paarden van de fokkerij 'uitsluiten' terwijl ze een 'gebrek' hebben dat weliswaar vervelend is voor de sport, maar niet erfelijk blijkt te zijn...

Het Röntgenpredikaat is toch geen sportpaardenkeuring, maar bedoeld om de kwaliteit van het beenwerk van fokdieren te toetsen(en dan m.n. gericht op erfelijke problemen die veel voorkomen in de populatie met als uiteindelijke doel die in de toekomst terug te dringen!)

Of begrijp ik er nu helemaal niets van?

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:13

je hebt 2 gradaties in "erfelijk" sommige ziekten zijn erfelijk, maar ook de bouw waarmee je grotere kans maakt op medische problemen zijn erfelijk. Ik heb 1 kwpn-er, met arthrose voordat ze zelfs al 3 jaar was (een merrie trouwens !) Deze werd zelfs "paard van de dag" bij de keuring op 3 jaar met 2 ongelijke hoeven en ga zo maar door !

Ik ging alleen voor de oefening, was en ben niet van plan een veulen te fokken uit zo'n ramp-scenario ! maar geef ze eens de kost die dat WEL doen ??!

Het KWPN is alleenheerser, niet door kwaliteit maar door kwantiteit ! tegenwoordig is dat besef er wel gekomen, tenminste gedeeltelijk. Geloof me, ik volg alles wat met (kogel)arthrose te maken heeft...ik heb nog geen studies voorbij zien komen over erfelijkheid- mijn Da ook niet (gerenommeerde paarden DA)

Je zult zien dat bij de komende olympische spelen de amerikanen weer met de meeste medailles weglopen...zij hebben 270mln mensen om uit te kiezen, wij maar 16mln, het is naar verhouding , maar blijkbaar heeft zelfs het KWPN beseft dat het niet zo langer door kan gaan, en heeft ook eisen gesteld aan hun "inschrijvingen" zij het niet extreem hoge

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 21:46

Mist schreef:
je hebt 2 gradaties in "erfelijk" sommige ziekten zijn erfelijk, maar ook de bouw waarmee je grotere kans maakt op medische problemen zijn erfelijk.
Dat ben ik helemaal met je eens! Jammer genoeg is er op dat gebied weer erg weinig bekend.
Ik krijg steeds meer ingevingen voor leuke zomervakantie-onderzoeksprojecten trouwens Kan de tijd tot mijn co-schappen nu wel drie keer vullen denk ik

Citaat:
Ik heb 1 kwpn-er, met arthrose voordat ze zelfs al 3 jaar was (een merrie trouwens !) Deze werd zelfs "paard van de dag" bij de keuring op 3 jaar met 2 ongelijke hoeven en ga zo maar door !
Een dier met ongelijkhe hoeven zou niet eens opgenomen horen te worden in het stamboek eigenlijk Laat staan te winnen.

Citaat:
Ik ging alleen voor de oefening, was en ben niet van plan een veulen te fokken uit zo'n ramp-scenario ! maar geef ze eens de kost die dat WEL doen ??!
Denk niet dat mijn keuken dat aankan...
Ik zou dat zelf ook niet doen trouwens

Ik bleef door het verschil in eisen zitten met het probleem wat ik zou doen als mijn verder correcte merrie die super kan springen toevallig slechte sesambeentjes zou hebben.
Volgens het NRPS heb ik dan een dier dat eigenlijk niet geschikt is voor de fokkerij, voor het KWPN is er dan niets aan de hand?

Even heel zwart-wit: Is het NRPS dan bezig met een sportpaardenkeuring ipv het uitbannen van erfelijke beenproblemen of doet het KWPN aan struisvogelpolitiek in dit opzicht...
(de eisen voor de hengsten zijn trouwens gelijk voor zover ik weet)

Citaat:
Geloof me, ik volg alles wat met (kogel)arthrose te maken heeft...ik heb nog geen studies voorbij zien komen over erfelijkheid- mijn Da ook niet (gerenommeerde paarden DA)
Ik kon er ook niets over vinden, heb me daarom ook vooral gericht op de sesambeentjes, daar heb ik nog wel het een en ander over kunnen vinden.
(zin in een leuk project Ik denk dat ik me maar om ga scholen na mijn co-schappen )

Citaat:
maar blijkbaar heeft zelfs het KWPN beseft dat het niet zo langer door kan gaan, en heeft ook eisen gesteld aan hun "inschrijvingen" zij het niet extreem hoge

Maar dan kom je dus op het punt wat reëel is. Ze houden voor het grootste deel dezelfde eisen aan met het NRPS(zal ook eens bij andere stamboeken kijken of er wat over de eisen gepubliceerd is), muv die kogel en sesambeentjes. Als dat niet erfelijk zou zijn(ook niet via de bouw) dan is er natuurlijk niets mis met de selectie. En anders moeten de fokkers zich toch eens op hun achterhoofd krabben en zich gaan afvragen wat precies de waarde is van het PROK-predikaat.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:08

De hengstenhouder die haar voorbracht bood mij destijds aan haar te laten dekken door een van zijn hengsten (Creool) en het veulen van mij voor f. 5000,- te kopen (+ vergoeding DA kosten) of het nu een hengst of merrie was maakte hem niet uit. Hij zat er geen moment mee dat ik hem wees op die voeten

De beker die we "wonnen" heb ik trouwens uit pure nijd nooit opgehaald

Ook ik ben het met je eens dat deze merrie nooit opgenomen had mogen worden- maar ik wist dat ze nooit meer bij mij weg zou gaan, dus maakte het voor mij niet uit, wel of geen stamboek, ze is nu bijna 19 jaar en heeft mij al minstens 10 jaar van m'n leven gekost

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 00:39

Twee verschillende voeten is iets wat een jury kan zien, maar artrose niet en 16 jaar geleden was er ook nog geen prok, dus ik denk dat dit voobeeld Gomir in haar vraagstelling niet verder brengt.
Ik heb begrepen dat het PROK onderzoek bij het KWPN herzien wordt. Is al een tijdje geleden hier neer gezet maar sindsdien niks meer van gehoord eigenlijk.
Misschien dat de NRPS op die zaken vooruit loopt???