Speurtocht verleden jamaica, belangrijk voor mij!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Speurtocht verleden jamaica, belangrijk voor mij!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 00:27

van de zomer plaatste ik een topic over de speurtocht naar het verleden van jamaica. We kwamen er achter dat ze waarsch. bij een boertje in de omgeving van hoevelaken geboren is. Vanaf dat boertje is ze naar een opkoper gegaan.
Jamaica is geboren in 1999.
Ik heb diverse haflingerfokkers gemaild met het hele verhaal.
Hierdoor ben ik er achter gekomen dat Strizzy van de Heksenketel in dat jaar in die omgeving gedekt heeft. Dit kan dus mogelijk haar vader zijn (wat ik trouwens niet erg zou vinden Haha!)
Wie weet waar Strizzy in 1999 ter dekking stond? Bij welke stal?
Wie komt er uit omgeving Hoevelaken/amersfoort en weet misschien perongeluk iemand (een boertje??) die in 1999 een haflinger merrie veulen gefokt heeft? Al dan niet uit strizzy.
Wie helpt me verder????
Ik ben nu weer een beetje op weg, heb een mogelijke vader, ik ga door tot ik eruit ben!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 10:10

Heeej Stef,
Waarom laat je geen DNA onderzoek doen, als je al een mogelijke vader hebt dan is dat zo na te gaan. en via die DNA test kunnen ze bij het stamboek via de dekregistratie dan meer voor je uitzoeken.
Succes!
Viv

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 19:57

Bedankt zover.
Heb contact gehad met het stamboek...
In 1999 zijn er geen nakomelingen van Strizzi bekend. Dit is dus niet haar vader. Ik had zo gehoopt weer een punt te hebben om verder te zoeken, maar helaas.
Ook al vind ik ouders, zolang er geen geboortebericht is, is DNA niet mogelijk.
Schoot me gister wel te binnen (stom dat je daar niet aan denkt) dat theoretisch gezien best een chip kan hebben. Binnenkort worden ze ge-ent, dus dan laat ik er gelijk even zo'n chip reader overheen halen.
Als ze geen chip heeft zit ik weer op een dood spoor
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 27-01-03 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 19:58

Dan zijn er 1999 geen OFFICIELE nakomelingen bekend.

Als je het echt wilt weten en als het je dat waard is, zou ik er een DNA test tegenaan gooien...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 20:04

yep cassidy, maar zonder geboorte bericht doen ze geen DNA, is me vanochtend verteld

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 20:14

Ligt eraan waar je heengaat Stef...ligt er helemaal aan waar je heengaat....Maar daar komt ook nog bij, hoe wil je aan DNA materiaal van de hengst komen?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 21:17

In eerste instantie probeer ik uiteraard gewoon het haflinger stamboek. We hadden een kleine hoop dat Strizzi de vader zou zijn, maar dat blijkt niet het geval te zijn. Als we dat hadden geweten hadden we dus makkelijk aan DNA van de vader kunnen komen.
We moeten de fokker vinden, maar dat geeft tot nu toe al 1.5 jaar steeds weer een dood spoor

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30628
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 22:08

Maar als Jamaica als veulen niet is geregistreerd. Dan kan ze best een nakomeling zijn van Strizzi, aangezien hij misschien wel heeft gedekt zonder dekbewijs van hem op de moeder van Jamaica.
Kun je niet in die buurt rond gaan vragen?

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 22:44

stef schreef:
yep cassidy, maar zonder geboorte bericht doen ze geen DNA, is me vanochtend verteld

mmmm wij wisten van 2 pony's dat ze van 2 hengsten waren, waar geen geboortebericht bij was, ze hebben toen DNA gedaan en die klopte aan vaders kant.

Maar ja, ieder stamboek is anders, dit was bij het NF en NRPS

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 09:49

Cassidy schreef:
Ligt eraan waar je heengaat Stef...ligt er helemaal aan waar je heengaat....Maar daar komt ook nog bij, hoe wil je aan DNA materiaal van de hengst komen?


Een goed stamboek heeft van iedere hengst DNA materiaal/gegevens.
Bij de fjorden zoeken ze gelukkig ook zonder geboortebericht, juist om deze "spook" veulens op te sporen. Duurt wel ff, zeker als je dr ouders niet weet, maar ze komen er best ver mee.
Beetje raar dat een stamboek niet meewerkt, zeker als je een idee hebt van de vader, kost hun tenslotte niks, ja tijd.
De fjord van mn vriendin was ook niks van bekend, toen de stamboekinspecteur langs kwam om te chippen riep hij meteen: daar zit zeker Sverre in. Vervolgens heeft hij een pluk manen meegenomen en is gaan testen en Sverre blijkt zijn opa te zijn. Nu zijn ze druk bezig uit te zoeken wie zn vader dan is en zijn evt moeder.
Zo kan het dus ook.....

Succes met zoeken!
Viv

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 21:46

Vippie schreef:
De fjord van mn vriendin was ook niks van bekend, toen de stamboekinspecteur langs kwam om te chippen riep hij meteen: daar zit zeker Sverre in.


Bij jullie kwam er dan tenminste nog een inspecteur kijken. Van jamaica willen ze gewoon totaal niks weten lijkt het wel

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 22:14

Een Haflinger zonder papieren is voor het stamboek geen Haflinger, bij de Fjorden ligt dat blijkbaar anders.
Ik heb jou toch wel eens dat stukje wat ik van het stamboek heb gekregen doorgegeven?
Kun je niet natrekken bij wie Strizzi ter dekking heeft gestaan en bij hem navragen of er 5 jaar geleden een dekking zonder dekbewijs heeft plaatsgevonden? Eerlijk gezegd denk ik niet dat er een bekende hengst bij betrokken is, maar eerder de hengst van de buurman, waarom zou je betalen voor een bekende hengst en er dan geen papieren bij aanvragen?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 20:30

Klopt miran, niks geeft zekerheid. Maar ze is voor ik haar kreeg iig 3x verhandeld, dus de papieren kunnen theoretisch makkelijk kwijtgeraakt zijn.
Niks geeft natuurlijk zekerheid dat strizzy de vader zou zijn, maar je moet toch iets hebben om naar te zoeken?
Dat ze eventueel ingeschreven zou kunnen worden zou een leuke bijkomstigheid zijn, maar ik wil vooral weten hoe ze is opgegroeid, waarom de fokker haar verkocht heeft, etc etc

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 11:22

Theoretisch kunnen ze makkelijk kwijtgeraakt zijn, maar in de praktijk daalt een paard zoveel in waarde zonder papieren dat je die wel op een veilig plekje bewaard.
Ik wil niet negatief doen ofzo, maar wil je zeker geen valse hoop geven. Ik denk dat je meer kans hebt door haar foto's aan zoveel mogelijk mensen te laten zien (zoals je volgens mij al doet) dan je vastklampen aan de kleine kans dat Strizzi de vader zou kunnen zijn.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-03 20:38

dat is een dood spoor gebleken, klamp ik me dus ook zeer zeker niet aan vast.
Als je met een speurtocht bezig bent grijp je elk puntje aan wat je verder zou kunnen helpen. Met stizzy liep dat snel uit op een dood spoor, dus gaan we maar weer verder zoeken (al weet ik niet waar)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 10:53

Miran schreef:
Een Haflinger zonder papieren is voor het stamboek geen Haflinger, bij de Fjorden ligt dat blijkbaar anders.


Een fjord zonder papier is ook bij het stamboek geen fjord, maar als hij aan de stamboekeissen qua uiterlijk voldoet dan kannie een Hulpboeker worden.
Een fjord zonder papier kan altijd nog een fjord met papier worden, als je dr maar een beetje tijd in wil steken.
Ons stamboek is ook niet zo groot, dat scheelt ook denk ik heel veel.
Viv