Eerste hengstenkeuring EASP

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Eerste hengstenkeuring EASP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-03 18:39

www.dehoefslag.nl

Eerste hengstenkeuring EASP

Het EASP (Europees Arabisch Stamboek voor Shagyapaarden, Sportpaarden en Sportpony’s) kon op zijn eerste hengstenkeuring uiteraard nog geen eigen fokproducten tonen – deze stamboekvereniging is immers vorig jaar opgericht. Met de manier van keuren heeft de jongste loot aan de Nederlandse stamboekboom echter wel degelijk een eigen gezicht laten zien.

Duidelijkste voorbeeld daarvan is het vrij springen zonder kooi. Met Duitse en Belgische stamboeken als voorbeeld werden de hengsten na iedere sprong opgevangen en aan de hand in draf weer naar het begin van de couloir gebracht. Anders dan bij de meeste andere stamboekverenigingen was ook de volgorde van de diverse programma-onderdelen. Na driehoeksbaan en vrijspringen werden de nummers bekend gemaakt die de volgende dag mochten terugkomen voor de beoordeling op de straat. Na de straat moesten de kandidaten meteen door naar de veterinair. Het bestuur vindt dit de logische volgorde die voorkomt dat je het kind met het badwater weggooit. Goedgekeurd werden 4 pony’s (1 D, 3 E), 2 Arabische volbloeds en 10 rijpaarden. Een compleet verslag vindt u in de Hoefslag van deze week.



© De Hoefslag, publicatie uitsluitend met bronvermelding

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 19:16

Citaat:
Na driehoeksbaan en vrijspringen werden de nummers bekend gemaakt die de volgende dag mochten terugkomen voor de beoordeling op de straat. Na de straat moesten de kandidaten meteen door naar de veterinair.


Citaat:
Het bestuur vindt dit de logische volgorde, die voorkomt dat je het kind met het badwater weggooit.


Citaat:
Aan de andere kant hebben we enkele goede tot zeer goede springers in een later stadium moeten doorstrepen. Dat heeft bij enkele eigenaren tot een communicatiestoring geleid. Want hun paard sprong zo goed. Ja, inderdaad. Maar als de jury er géén toekomstig vaderpaard in ziet, bijvoorbeeld vanwege te weinig rasuitstraling en/of te eenvoudige basisgangen, dan heeft hij in elk geval kunnen laten zien dat hij kan springen. Wij vinden dat iedere inzender daar recht op heeft."


Moet je eens kijken hoe snel andere stamboeken dit overnemen.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 21:02

Ik had er bij willen zijn omdat ik een van onze ponys wil laten inschrijven bij het easp.
Alleen zoals ik heb begrepen uit de uitslagen worden alle hengsten op de zelfde manier beoordeeld. En een pony met een paard vergelijken vind ik niet helemaal op zijn plaats. Veder hoop ik dat dit stamboek succes zal gaan krijgen. Knipoog

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 00:32

Citaat:
Veder hoop ik dat dit stamboek succes zal gaan krijgen


Zeker weten! "Eindelijk geen blauw papier meer en vrijheid van keus." En dankzij o.a. de shagya, Amurath internationaal herkenbaar.
Laatst bijgewerkt door Troef op 27-01-03 01:53, in het totaal 1 keer bewerkt

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 01:12

Euhmmmm Amurath 1881 is toch echt een volbloed arabier evenals Amurath sahib dat was.....

En ga me niet vertellen zoals iedereen dat de kracht van ramszes in die shagya lag voor een luttele 25%? Moeder jordy was een halve shagya moeder demeter zuiver ox pools gefokt met bakszysz en fetysz bloed in de aderen die oa terugvind bij maradscha, gotthard...
Juist en daar is die volbloed amurath terug te vinden Knipoog

Maar de keuze vrijeheid ben ook een beetje beperkt in vanwege het arabisch bloed maar dat juich ik allen maar toe Haha!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 02:00

Ik heb er een komma tussen gezet voor de duidelijkheid.
Want Amurathbloed kom je vaak tegen voor Ramzes al bestond.

123kweetnie
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:13

Ik vind het wel goed dat er eerst gekeken wordt wat een hengst kan en/of aanleg voor heeft, voordat de jury naar zijn type kijkt. Geeft je als fokker van de hengst, of eigenaar van halfbroers/zussen een betere indruk in de kwaliteit van bepaalde bloedlijnen.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 01:01

Troef schreef:
Ik heb er een komma tussen gezet voor de duidelijkheid.
Want Amurathbloed kom je vaak tegen voor Ramzes al bestond.


dat weet ik maar al te goed en ik verdedig mijzelf eigenlijk nooit! Bloos

Maar goed wat kleine kneet zegt ben ik het mee eens en ik ga eens overwegingen maken voor onze e pony merrie om te kijken of ze in het easp fokdoel past Knipoog