Nederlandse Paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 21:22

Hoi Joost, ben je weer ontdooit, ik maakte me al zorgen, dacht die is ingevroren Knipoog Trouwens ga je nog naar de HK, kunnen we even meeten Knipoog

Eerst even een kleine rechtzetting, voor 1959 hadden we wel kleine ponies, dat waren degenen die na de oorlog [toen veel paarden naar Duitsland waren verhuist] uit Polen kwamen om hier massaal soms met 5 of 6 voor ploeg het landbouwwerk te doen.

Wat betreft de Groningers, voor zover wij weten en een kleine schatting maken zijn er ongeveer nog 10 a 20 bij het GP en het IHW ingeschreven. Ik bedoel dus de Klassieken, 100% bloed. De rest is of gekruist met Allochtone Holsteiners of Allochtone Cleveland Bay. Dan is er gelukkig nog een groot aantal Zwaarwarmbloeden bij het IHW ongeveer 150 die voldoen aan de eis 87,5% of meer. Dit zijn allemaal dieren met zuiver Oud-Oldenburger afstamming rechtstreeks, dus ook klassiek. Maar deze vraag over de Groningers, heb je eigenlijk verkeerd gesteld want Groningen en Oldenburg waren op het gebied van Paardenfokkerij eensgezind. Dit was een fokkerij die over de grens ging.

De Geldersen stammen allen praktisch af van de Oldenburgers m.d.v. dat er vanaf 1900 grote aantallen dieren in Groningen werden geselecteerd, meestal omdat men iets meer knieaktie wou.

De Paardenhouderij van voor 1850 in Nederland stelde eigenlijk niks voor, het waren meest hitten en scheepsjagerspaarden.

Engeland en Duitsland hebben op het Paardengebeuren een veel grotere impect gehad vanwege hun graven en vorstendommetjes, hertogen enz. Voor 1600 m.i. werd daar al enigzins aan fokkerij gedaan. Zodoende is de Welshfokkerij daar dus ook beter van de grond gekomen met beter materiaal. En waar andere rasfokkerijen ten gronde zijn gegaan naar de hybridenfokkerij hebben de rasfokkerijen die er nu nog over zijn, het gemakkelijker om een goed Paard cq Pony te blijven fokken. Maar Joost over de Welh hoef ik jou niets te vertellen, maar laat de welsh wel zorgen dat ze door de tegenwoordige inbreng van allerlei bloedlijntjes niet vervallen in een pseudo hybridenfokkerij binnen het ras. Ik bedoel daarmee, dat je door inbreng van allerlei bloedlijnen, zoals het nu gaat in Nederland de bomen in het bos ook niet meer ziet.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Talishe en 13 bezoekers

cron